Artykuły

Kraków. Grand Prix Festiwalu Boska Komedia dla spektakli Mai Kleczewskiej i Magdy Umer

Grand Prix 11. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia dla najlepszej produkcji otrzymały ex-aequo dwa spektakle: "Pod presją" w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego oraz "Zapiski z wygnania" w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia.

O godzinie pierwszej w nocy 16 grudnia br. został ogłoszony werdykt 11. Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia. Jury konkursu Inferno obradowało w składzie: Anamarta de Pizarro, Ivan Medenica, Igor Lozada oraz António Araújo i przyznało nagrody w dziewięciu kategoriach.

W tym roku zestaw nagród był nietypowy, bo członkowie jury podjęli decyzję przyznania aż dwóch nagród ex-aequo, za najlepszą produkcję i za najlepszą rolę kobiecą. Grand Prix zostało podzielone pomiędzy "Pod presją" w reżyserii Mai Kleczewskiej z Teatru Śląskiego oraz "Zapiski z wygnania" w reżyserii Magdy Umer z Teatru Polonia, dzieląc nagrodę w wysokości 50.000 zł.

Jednocześnie za najlepsze role kobiece zostały wyróżnione aktorki grające w w/w przedstawieniach: Sandra Korzeniak (na zdjęciu) i Krystyna Janda. Za pierwszoplanową rolę męską został wyróżniony Szymon Czacki grający w przedstawieniu "Konformista 2029". W rolach drugoplanowych zostali docenieni Jadwiga Jankowska-Cieślak za rolę w "Wyjeżdżamy" oraz Jan Sobolewski za rolę w "Żabach". Za najlepszego reżysera jury uznało Michała Borczucha, nagrodę za scenografię do spektaklu "Wyjeżdżamy" otrzymała Małgorzata Szczęśniak, a Paweł Mykietyn nagrodę za muzykę do tego przedstawienia.

Uzasadniając Grand Prix dla "Zapisków z wygnania" w reżyserii Magdy Umer jury napisało:

"Nie uciekając się do żadnych nowych, wymyślnych form teatralnych, trzymając się jedynie potężnego i doniosłego politycznie tekstu oraz fantastycznej gry aktorskiej, przedstawienie łączy doświadczenia subiektywne z pamięcią, by otwarcie mówić o ekstremizmach odradzających się nie tylko w Polsce, ale w całym świecie".

Uzasadnienie nagrody ex-aequo za najlepszą produkcję festiwalu dla "Pod presją" w reżyserii Mai Kleczewskiej: "Wykorzystując wysoki stopień realizmu w przedstawieniu tak aktorskim, jak i scenograficznym, nagrodzona produkcja wychodzi daleko poza emocje. Zamierzony cel osiąga poprzez multimedia, szczególny styl gry głównej aktorki oraz atmosferę dramatu. Ich połączenie daje potężny ładunek emocjonalny o politycznym wydźwięku".

Nagroda w wysokości 50 000 zł ufundowana przez Prezydenta Miasta Krakowa zostanie podzielona pomiędzy obydwie produkcje.

Michał Borczuch otrzymał nagrodę w wysokości 10 000 zł za najlepszą reżyserię spektaklu "Żaby", za "opartą na zaufaniu i zrozumieniu współpracę ze swoim zespołem, w czasie której opuszcza własną strefę komfortu i podejmuje ryzyko tworzenia autentycznego, dziwnego, potężnego i szczerego świata scenicznego".

W uzasadnieniu werdyktu za pierwszoplanowe role żeńskie jury napisało: Sandra Korzeniak w swojej roli w spektaklu "Pod presją" "wykorzystując realistyczną, psychologiczną grę aktorską, wychodzi daleko poza ograniczające ją ramy. Tworzy wspaniałą dramatyczną rolę obłąkanej reprezentując polityczną tożsamość kobiety we współczesnym, pełnym ucisku, świecie. I paradoksalnie, to właśnie z niej emanuje wyjątkowe poczucie wolności".

Natomiast o roli Krystyny Jandy jury powiedziało: "opierając się na literackich wzorach, aktorka ucieleśnia polityczne i humanistyczne treści, nie wykorzystując ani realistycznych, bądź melodramatycznych mechanizmów, ani osądów. Jej głos - dosłownie i metaforycznie - wyraża głośny sprzeciw wobec faszyzmu, nie ferując żadnych wyroków".

Obie aktorki otrzymały nagrody w wysokości 10 000 zł.

Nagroda za pierwszoplanową rolę męską powędrowała do Szymona Czackiego, grającego w przedstawieniu "Konformista 2029" (reż. Bartosz Szydłowski), który "choć był obecny na scenie przez niemal cały spektakl, nie koncentrował się na sobie. Jego obecność polegała na subtelnych relacjach z partnerami scenicznymi". Nagroda aktorska w wysokości 10 000 zł.

"Scenografia stanowi nie tylko miejsce, w którym rozgrywa się spektakl i pojawiają się bohaterowie, lecz również tło wszystkich tematów: przychodzenia i wychodzenia, przechodzenia i odchodzenia - tu rozwijają się w niezależną geografię" - tak jury uzasadniło nagrodę (10 000 zł) za najlepszą scenografię i kostiumy dla Małgorzaty Szczęśniak do "Wyjeżdżamy".

Nagrodę (10 000 zł) za muzykę i reżyserię dźwięku do tego spektaklu otrzymał Paweł Mykietyn za stworzenie "potężnego krajobrazu dźwięków".

Za role drugoplanowe zostali nagrodzeni Jadwiga Jankowska-Cieślak ("Wyjeżdżamy" reż. Krzysztof Warlikowski) i Jan Sobolewski ("Żaby" reż. Michał Borczuch). Nagrody za drugoplanowe role aktorskie wynosiły 5000 zł.

Jury, podejmując decyzję o przyznaniu podwójnych nagród za najlepszą produkcję oraz za pierwszoplanowe role żeńskie, nie przyznało jednocześnie nagród w dwóch kategoriach - dla najlepszego zespołu oraz za multimedia. Wszystkie nagrody poza Grand Prix ufundowało Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W czasie trwającego od 8 do 16 grudnia festiwalu pokazano 28 przedstawień, w tym 14 w konkursie Inferno.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji