Artykuły

Lublin. Co warto zobaczyć na Konfrontacjach Teatralnych

Tegoroczne Konfrontacje w Lublinie mają nową formułę. Nowi kuratorzy, krytycy Łukasz Drewniak i Wojciech Majcherek, postawili przede wszystkim na teatr z Polski i regionu (Czechy). Co warto zobaczyć na Konfrontacjach 2018? Siedem teatralnych celnych strzałów - spektakli poleca Witold Mrozek.

"WUJASZEK WANIA" (na zdjęciu)

reż. Iwan Wyrypajew, Teatr Polski, Warszawa

Czechow w gwiazdorskiej obsadzie: Karolina Gruszka, Andrzej Seweryn czy Maciej Stuhr. Uwodzący spektakl - niby ostentacyjnie konserwatywny, grany z szerokim gestem i liryzmem, a jednocześnie pewnym groteskowym cudzysłowem. Gdy Stuhr mówi o wycince lasów czy swojej frustracji inteligenta wśród gnuśnych rodaków - trudno uwierzyć, że Czechow nie napisał tego dzisiaj. Z drugiej strony bezlitośnie wybrzmiewa tu kpina z gnuśności lokalnych intelektualnych elit.

Uwięziona w peryferyjnym marazmie i zetlałych marzeniach o lepszym życiu jest nie tylko Czechowowska carska Rosja.

Czechow według Wyrypajewa. W obsadzie: Gruszka, Stuhr i Seweryn.

"TRZY SIOSTRY"

reż. Jędrzej Piaskowski, Teatr im. Osterwy, Lublin

I znów Czechow! Spektakl znany lublinianom, ale jeśli jeszcze go nie widzieliście, to warto. Kanoniczny dramat Czechowa zmienia się w drapieżnie graną, ironicznie przewrotną opowieść o upychaniu współczesnego życia w niepasujące do niego, anachroniczne formy - czy to estetyczne, czy społeczne. Klasyka bez nudy i z inscenizatorską wyobraźnią: dość przywołać taniec wielkiego samowara, slapstick czy postać lekko apodyktycznej przewodniczki po teatralnym muzeum.

Ironiczne "Trzy siostry" w Lublinie. Tańczymy taniec wielkiego samowara, a Moskwa coraz bliżej

"POD PRESJĄ"

reż. Maja Kleczewska, Teatr Śląski, Katowice

Teatr jednej gwiazdy, Sandry Korzeniak, aktorki, która zasłynęła rolą Marilyn Monroe w spektaklu Krystiana Lupy, za którą otrzymała Paszport "Polityki". Historia kobiety uwięzionej w domowej codzienności, popadającej w chorobę psychiczną i lekceważonej przez męża. Wyjątkowa ekspresja Korzeniak zderza się tu z zaskakująco linearną fabułą i realistyczną scenografią. I tak mocno odczuwana obecność aktorki zostaje zwielokrotniona przez użycie scen filmowych.

Właściwie "Pod presją" to monodram Korzeniak z towarzyszeniem dyskretnego akompaniamentu pozostałych wykonawców. Spektakl inspirowany filmem Johna Cassavetesa z 1975 r.

"SEKRETNE ŻYCIE FRIEDMANÓW"

reż. Marcin Wierzchowski, Teatr Ludowy, Kraków

To również propozycja dla tych, którzy w teatrze lubią film - spektakl inspirowany nominowanym do Oscara dokumentem Andrew Jareckiego "Capturing the Friedmans", zatem opartym na faktach. Psychologiczne, tradycyjne aktorstwo łączy z wędrówką po rozbudowanej scenerii. Chodząc za aktorami, poznajemy opartą na faktach historię szanowanego nauczyciela oskarżonego o pedofilię. Zarzuty niszczą mu życie, zaś my, towarzysząc jego bliskim, przechodzimy drobiazgową rekonstrukcję w poszukiwaniu prawdy, to łapiąc, to gubiąc tropy. Spektakl otrzymał Grand Prix ostatniego festiwalu Boska Komedia w Krakowie.

"CEZARY IDZIE NA WOJNĘ"

reż. Cezary Tomaszewski, Komuna Warszawa

Lekko surrealistyczny, błyskotliwy muzyczno-intelektualny kabaret, pokazywany w tym roku z sukcesem na festiwalu w Edynburgu. Domowy śpiewnik Moniuszki łączy się tu z korespondencją z wojskową komendą uzupełnień, operowy śpiew ze współczesną choreografią, a opowieść o męskości z brawurową grą z płciowymi rolami.

Uwalniające przedstawienie. Koniecznie.

"OŚRODEK WYPOCZYNKOWY"

reż. Anna Smolar, Komuna Warszawa

Zaproszenie do dziwnego miejsca, gdzie obowiązuje przymus dobrego samopoczucia, zakaz przesadnej empatii, a wszystko w sosie coachingowych mądrości. Melancholijna dystopia łączy się tu z absurdalnym poczuciem humoru w stylu Monty Pythona, dając efekty przypominające nieco filmy Yorgosa Lanthimosa, autora m.in. "Lobstera" czy "Kła" - jednak używa zupełnie innego artystycznego języka. W obsadzie m.in. Marta Ścisłowicz, Jan Sobolewski, Sonia Roszczuk i Andrzej Konopka.

"Ośrodek wypoczynkowy" w Komunie Warszawa. Co nas uwodzi w świecie komfortu?

"PUPPENHAUS. KURACJA"

reż. Jędrzej Piaskowski, TR Warszawa

Makabryczno-komiczna rewia o historii, pamięci, traumach i ich obecności w kulturze. Tekst Magdaleny Fertacz łączy w dość osobliwy koktajl historie polskich aktorek z niemieckich okupacyjnych teatrzyków, obozową prostytucję. Antyheroiczne, wyestetyzowane przedstawienie z udanymi rolami Agnieszki Żulewskiej i Justyny Wasilewskiej, a także - przede wszystkim - świetną kreacją Lecha Łotockiego. Aktor występujący w "Smoleńsku" jako Lech Kaczyński gra tu odrealnioną postać Małego Powstańca, wchodzącego w surrealnej przestrzeni poza czasem w gejowski flirt z pięknym młodym hitlerowskim żołnierzem.

23. KONFRONTACJE TEATRALNE W LUBLINIE

3-14 października

Większość spektakli zobaczymy w Centrum Spotkania Kultur w Lublinie, inne odbędą się m.in. w Studiu TVP Lublin i Teatrze im. Osterwy. W programie również pokazy filmowe i debaty. Bilety: 30-80 zł.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji