Gorzka komedia Odona von Horvatha
Kilku nieudaczników o podejrzanej przeszłości, baronowa lubiąca męskie towarzystwo i młoda dziewczyna, która może odmienić życie ich wszystkich - oto bohaterowie komedii "Po sezonie". Reżyserka Grażyna Kania zmierzyła się z tekstem "Zur schoenen Aussicht" Odóna von Horvatha.
Sztuki Odona von Horvatha, zmarłego w 1939 r. austriackiego dramatopisarza i prozaika, cieszą się w Polsce sporą popularnością. Jego dzieła wystawiano na scenach m.in. Teatru Współczesnego w Warszawie, Teatru im. Stefana Jaracza w Lodzi i Teatru Polskiego we Wrocławiu. Z "Po sezonie", znanym też jako "Pod pięknym widokiem", po raz pierwszy w Polsce zmierzy się Teatr Współczesny w Szczecinie.
W małej mieścinie, w podupadłym hotelu "Pod pięknym widokiem", z wielką mapą starej Europy na ścianie, osiadło kilku nieudaczników o podejrzanej przeszłości. Przesunięta oś ziemska, zimne lato i ciepła zima wypędziły ostatnich gości. Jedynie podstarzała baronowa nie zważa na klimat, ceni sobie za to męskie towarzystwo. Jej motto: "Właściwie jestem zupełnie inna, nie mam tylko do tego okazji", odnosi się do wszystkich, oscylujących między urojeniem a rzeczywistością, postaci tej sztuki. Wreszcie pojawia się młoda kobieta, Christine, dla której spędzony w tym miejscu urlop sprzed roku nie pozostał bez skutków... Wraz z nią pojawia się intryga, tajemnica i nadzieja na przyszłość.
Christine - dziewczynę, która wchodzi w ten świat - gra gościnnie Katarzyna Bieniek. - Pojawia się na scenie i oferuje im miłość, pomoc, siebie. Chce, żeby przyjęto ją taką, jaka jest - mówi o roli.
- Wszyscy oni cały czas udają przed sobą, przed innymi, że są kimś lepszym, że nie pasują do rzeczywistości, w której są - opowiada reżyserka przedstawienia Grażyna Kania.
Kania zauważa, że streszczenia sztuk Ódóna von Horvatha są nieco pozbawione sensu. - To, co jest w nich ciekawe, to sposób opisywania postaci. W "Po sezonie" widzimy zagubionych ludzi, którzy wierzą, że nic innego, jak tylko pieniądze, może człowiekowi otworzyć przyszłość i spełnić marzenia.
Grażyna Kania, reżyserka "Po sezonie", współpracuje m.in. ze stołecznymi ośrodkami - Teatrem Narodowym oraz Teatrem Powszechnym. Trzy jej spektakle były wystawiane podczas szczecińskiego Kontrapunktu.
Za scenografię odpowiada Magdalena Musiał, autorka kostiumów do kilku spektakli Mariusza Trelińskiego.