Artykuły

Zaskakująca opowieść o uczuciach i irlandzkich klimatach

"Once" Endy Walsh w reż. Wojciecha Kępczyńskiego w Teatrze Muzycznym Roma w Warszawie. Pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.

Kameralnym spektaklem "Once" Wojciech Kępczyński udowodnił tym razem, że w każdym można odkryć zdolności musicalowe.

Na tle innych produkcji Teatru Roma "Once" prezentuje się jak Kopciuszek. Ale czyż nie okazał się on królewną? Tak zresztą było od początku z tą opowieścią rozgrywającą się w Dublinie o ulicznym

muzyku i czeskiej emigrantce z małą córką. Ich losy zostały przedstawione w muzycznym filmie Johna Carneya "Once" - kameralnym, a przecież ujmującym.

"Once" okazał się ogromnym sukcesem, nic dziwnego zatem, że znalazł się na liście filmów, przerobionych na musicale. W tej wersji trafił w 2011 roku - na szczęście - na off--Broadway, bo na scenie, podobnie jak na ekranie, nie udawał musicalowego show, lecz zachował skromność. W Teatrze Roma Wojciech Kępczyński też zainscenizował "Once" na offowej, niedużej Novej Scenie, gdzie widz ma aktorów niemal na wyciągnięcie ręki. A bohaterowie musicalu wydają się być kimś, kogo możemy minąć na ulicy.

Pozornie "Once" wydaje się być historią mało ciekawą. Facet spotkał Dziewczynę, ale nie było miłosnych wyznań, porywów uczuć i dramatów, bo oboje uwikłani są w rozmaite sytuacje, z których nie potrafią się wyplątać. A jednak coś ważnego się stało w ich życiu, bo to spotkanie pokazało im, że można realizować swoje marzenia.

Kameralną opowieść na dwoje bohaterów i kilka drugoplanowych postaci Wojciech Kępczyński opowiedział w taki sposób, że zlikwidował w swym teatrze granice między różnymi grupami wykonawców. W "Once" wszyscy muszą aktorami, tancerzami i muzykami jednocześnie. Wcielająca się w Dziewczynę Marta Masza Wągrocka od niedawna związana jest z Teatrem Narodowym, tu okazała się również sprawną pianistką. Wokalista Mariusz Totoszko prezentuje więcej niż poprawne aktorstwo w roli Faceta.

Co więcej, zadań wokalnych, tanecznych i aktorskich podjęli się wszyscy instrumentaliści. Tak więc gitarzysta Artur Gierczak w pewnym momencie stał się bankowcem, a grająca na akordeonie Malwina Misiak matką Dziewczyny.

Wszyscy potrafili zachować irlandzki klimat muzyki i co więcej, przekonać widzów, że ta opowieść mogła się zdarzyć naprawdę. A może życie dopisze jej dalszy ciąg, bo "Once" nie daje jednoznacznego zakończenia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji