Przekroczyć kulturowe tabu
Ta sztuka powstała z głębokiego zwątpienia w naszą kulturę, z obserwacji chaosu, w jakim żyjemy. Sposób, w jaki komunikujemy się ze sobą, często ma niewiele wspólnego z porozumieniem, tak samo jak stosunek płciowy w filmach porno ma niewiele wspólnego z miłością i seksualnością. Jednak człowiek przekracza kulturowe tabu, żeby poczuć siebie mocniej, doświadczyć silnych emocji. I w taki lub inny sposób robią to wszystkie postacie w tej sztuce - mówi Simon Stephens, autor "Pornography". To jeden z najnowszych tekstów angielskiego dramaturga, młodej gwiazdy brytyjskiego teatru, zaliczanego do generacji In-yer-face. Chociaż jego sztuki są dość wulgarne, to napawają optymizmem, a co najważniejsze są autentyczne.
W "Pornography" Stephens pod codziennymi gestami i fragmentami rozmów ukrywa skrajne emocje pomiędzy pracownikiem i szefem, bratem i siostrą, nauczycielką i jej uczniem. W tle natomiast rozgrywa się dramat Londynu wstrząsanego serią pamiętnych zamachów terrorystycznych w lipcu 2005 roku.
Wcześniej Teatr Polski w Bydgoszczy pokazywał "Motortown" Stephensa zrealizowany w ramach projektu "Terroryzm/więźniowie rozpaczy".
Tymczasem nad adaptacją "Pornography" w Teatrze Dramatycznym pracuje właśnie Grażyna Kania - absolwentka Wydziału Reżyserii Teatralnej Hochschule flir Schauspielkunst "Ernst Busch" w Berlinie, która w niemieckich teatrach wyreżyserowała m.in. takie spektakle jak "Pułkownik Ptak" Hristo Boytcheva i "Don Juan powraca z wojny", w Polsce zaś debiutowała świetnie przyjętym spektaklem "Beczka prochu" dla Teatru Wybrzeże. W "Pornography" występują: Marcin Bosak, Krzysztof Dracz, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Agata Kulesza, Maciej Makowski (gościnnie), Krzysztof Ogłoza, Miłogost Reczek, Agnieszka Roszkowska i Agata Wątróbska. Muzykę skomponował Maciej Szymborski (muzyk rockowego zespołu Potty Umbrella