Kompozytorka w teatrze
ALEKSANDRA GRYKA to jedna z najciekawszych i najbardziej utalentowanych kompozytorek młodego pokolenia. Wyrazista i niezależnie myśląca osobowość przykuwa uwagę dojrzałością oraz dokładnie przemyślaną koncepcją swych dzieł.
Nic dziwnego, że po jej debiucie na Warszawskiej Jesieni w 2001 r. utworem "OXYGEN nr 369,1" entuzjaści muzyki współczesnej wiwatowali: "Aleksandro, w tobie cała nasza nadzieja".
Jest warszawianką. Studiowała kompozycję u Krystyny Moszumańskiej-Nazar i kompozycję komputerową u Magdaleny Długosz w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończyła w 2003 r. Skomponowała m. in. "konstrunity 0100" na zamówienie rządu francuskiego, a jej balet "Alpha kryonia XE" na podstawie "Bajek robotów" Stanisława Lema wystawiła w kwietniu tego roku Opera Narodowa w cyklu "Terytoria".
Obecnie pracuje nad druga częścią operowej sagi science fiction "Kommander Kobayashi" dla niezależnej berlińskiej kompanii operowej Novoflot. Jej prapremiera odbędzie się najprawdopodobniej w tegorocznej Warszawskiej Jesieni.