Artykuły

Gdańsk. Reza wg Wiśniewskiego w Wybrzeżu

Grzegorz Wiśniewski, ceniony reżyser na stałe współpracujący z Teatrem Wybrzeże, przygotowuje inscenizację dramatu "Bella figura" popularnej francuskiej autorki, Yasminy Rezy.

Fenomen Yasminy Rezy jest jednym z ciekawszych zjawisk we współczesnym teatrze: francuska aktorka i dramatopisarka trochę nieoczekiwanie stała się prawdziwym Midasem współczesnej dramaturgii.

PRZEPUSTKA NA SALONY

Przepustką na salony i na szczyty popularności okazał się dla niej tekst zatytułowany "Sztuka". To kameralny, współczesny dramat, opowiadający o napięciach między kilkoma przyjaciółmi. Wywołuje je tytułowa sztuka, a dokładniej - jeden charakterystyczny obraz. To on okazuje się katalizatorem tłumionych emocji i zadawnionych konfliktów. Tekst oka-

zał się gigantycznym przebojem scen na całym świecie - w ostatnich latach doczekał się tłumaczenia na 35 języków i niezliczonych inscenizacji na scenach na kilku kontynentach, także w Polsce.

Kilka lat później francuskiej autorce znów udało się trafić w sam środek tarczy: jej kolejny tekst, "Bóg mordu" (zrealizowany m.in. przez Teatr Miejski w Gdyni), jeszcze jedna obyczaj owo-psychologiczna historia współczesna, została bardzo gorąco przyjęta przez środowisko teatralne. Ostatecznym potwierdzeniem popularności francuskiej autorki było przeniesienie jej na ekran kinowy - to właśnie na podstawie "Boga mordu" Roman Polański nakręcił "Rzeź".

"BELLA FIGURA" OD WIŚNIEWSKIEGO

Po tych sukcesach Reza była niemal rozrywana, a premiery jej kolejnych tekstów były pilnie obserwowanymi wydarzeniami. Tak było z pierwszą inscenizacja tekstu zatytułowanego "Bella figura". Został on napisany na zlecenie słynnego berlińskiego Schaubuhne, a przedstawienie wyreżyserował Thomas Ostermaier, wielki rewolucjonista i reformator niemieckiego teatru. Prapremiera miała miejsce w maju 2015 roku. Dziś przyszedł czas na polską prapremierę.

W Teatrze Wybrzeże przygotowuje ją Grzegorz Wiśniewski, etatowy reżyser tej sceny. Jego ostatnie realizacje: "Zmierzch bogów", "Płatonow" czy "Królowa Margot" miały raczej spory rozmach. Z drugiej strony, znakomitą wersją dramatu "Kto się boi Virginii Woolf", udowodnił też, że świetnie radzi sobie z budowaniem głębokiej warstwy psychologicznej spektaklu.

Najnowsza realizacja zapowiada się raczej kameralnie i będzie można skupić się w niej na relacjach między postaciami. To historia dwóch par, powiązanych relacjami rodzinnymi i emocjonalnymi. Bohaterowie spotykają się w restauracji, a kolejne etapy rozmowy odsłaniają rozpadające się fundamenty ich świata i związków między nimi.

-> premiera CZWARTEK, 1 marca, godz. 19, kolejne spektakle: PIĄTEK, 2 marca, godz. 19, SOBOTA-NIEDZIELA, 3-4 marca, godz. 17, Gdańsk, Teatr Wybrzeże, ul. Świętego Ducha 2, bilety: 30-40 zł

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji