Artykuły

Berlinale 2018. Małgorzata Szumowska z Wielką Nagroda Jury!

"Twarz" Małgorzaty Szumowskiej z drugą co do ważności nagrodą Berlinale. Główna nagroda dla "Touch Me Not" rumuńskiej artystki wizualnej Adina Pintilie. W sobotę ogłoszono wyniki konkursu 68. edycji festiwalu.

- Dziękuję za tę nagrodę. To ważne, bo "Twarz" to film, który mówi o problemach nie tylko w moim kraju, ale także w Europie i na świecie - mówiła uszczęśliwiona Małgorzata Szumowska, trzymając statuetkę. - I jestem dumna, że jestem reżyserką - kobietą, yeah!

"Twarz" była trzecim filmem Szumowskiej w konkursie głównym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Berlinie. Za "W imię..." (2013) otrzymała dwie pomniejsze nagrody, a za "Body/Ciało" (2015) - Srebrnego Niedźwiedzia dla reżysera.

"Twarz" Szumowskiej: od świętości do świniobicia

"Twarz" Małgorzaty Szumowskiej to filmowa przypowieść rozgrywająca się w cieniu stawianego w szczerym polu pomnika Chrystusa Króla. Jej bohaterem jest chłopak, który przy nim pracował (Mateusz Kościukiewicz). Ranny w wypadku, zyskał dzięki przeszczepowi nową twarz. I to ją widzą jego ziomkowie z rodzinnego miasteczka, do którego wraca po rekonwalescencji. Jednak zamiast wzbudzać zainteresowanie czy podziw, wywołuje lęk i wrogość. Staje się Obcym.

"Szumowska tworzy obraz społeczności zadufanej, bezwstydnie zadowolonej z siebie. Wiele o niej mówi pomnik Chrystusa, który w swoim absurdalnym ogromie staje się pomnikiem ich własnej pychy - pisał w recenzji Tadeusz Sobolewski. - Tym, co w 'Twarzy' jest uderzająco śmieszne, jest kontrast form, nieoczekiwane przejście od jednej formy do drugiej. Od świętości do świniobicia. Szumowska trafnie oddaje nasz niepokój; nie wiemy, co jest nasza twarzą".

- To nie miał być realistyczny, rodzajowy film, jakich wiele - tłumaczyła Szumowska w rozmowie z "Wyborczą". - Chodziło o to, żeby w samej estetyce filmu odejść jak najdalej od oczywistości i stworzyć dziwaczną, klimatyczną bajkę rozgrywającą się w świecie, który sam jest zdeformowany. Bajkę dziką, dynamiczną, bardziej zgodną z moją energią niż dotychczasowe filmy.

A tak mówiła o bohaterach swego filmu: - Ta mała społeczność spotykająca się co niedziela w kościele ma jakaś skazę, ograniczenie. Jej brzydota tym bardziej rzuca się w oczy, że wokół jest tyle piękna - nieskażona beskidzka przyroda. Z jednej strony mam do nich masę pretensji, jak to do Polaków i Polski. Z drugiej - w jakimś sensie ich akceptuję. Zawsze ciekawiła mnie w Polakach ta dzikość, chciałam ją sportretować. Mam ją też w sobie.

"Twarz" w kinach od 6 kwietnia.

Wyróżnienie w konkursie Generation 14plus (nagrody jury międzynarodowego) zdobył film krótkometrażowy "Na zdrowie" Pauliny Ziółkowskiej.

***

BERLINALE 2018 - WYNIKI.

Złoty Niedźwiedź: "Touch Me Not", reż. Adina Pintilie

Wielka Nagroda Jury: "Twarz", Małgorzata Szumowska

Nagroda im. Alfreda Bauera (dla filmu, który otwiera nowe horyzonty sztuki filmowej):

Srebrny Niedźwiedź - reżyseria: Wes Anderson, "Wyspa psów"

Srebrny Niedźwiedź - aktorka: Ana Brun, "Las herederas" ("Dziedziczki")

Srebrny Niedźwiedź - aktor: Anthony Bajon, "La prire" ("Modlitwa")

Srebrny Niedźwiedź - scenariusz: Manuel Alcalá i Alonso Ruizpalacios, "Museo"

Srebrny Niedźwiedź - wkład artystyczny (zdjęcia, montaż, muzyka, kostiumy albo scenografia): Elena Okopnaja za kostiumy i scenografię, "Dowłatow"

Film dokumentalny: "Waldheims Walzer", reż. Ruth Beckermann; wyróżnienie: "Ex Pajé" reż. Luiz Bolognesi

Debiut: "Touch Me Not" reż. Adina Pintilie; wyróżnienie: "Da xiang xi di er zuo". reż. Hu Bo

Złoty Niedźwiedź dla filmu krótkometrażowego: "The Men Behind the Wall", reż. Ines Moldavski

Nagroda jury dla filmu krótkometrażowego: "Imfura", reż. Samuel Ishimwe

Nagroda Audi dla filmu krótkometrażowego: "Solar Walk", reż. Réka Bucsi

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji