Artykuły

Poznań. To będzie grane w nowym roku

Słowacki razy dwa, piosenki barda Solidarności, Polka w roli bogini i podróż w czasie do roztańczonych lat 80. Jakie inne nowości przygotowują w najbliższych miesiącach poznańskie teatry?

Był asystentem m.in. Olivera Frljicia i Pawła Miśkiewicza. Podczas ostatniego festiwalu Malta, pod szyldem idiomu Bałkany, Jakub Skrzywanek mierzył się na placu Wolności z książką "Jakbyś kamień jadła" Wojciecha Tochmana.

Młody reżyser (rocznik 1992) zrealizował do tej pory m.in. docenionych "Cynkowych chłopców" w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu i spektakl "Kilka sposobów na to, jak schudnąć i zostać szczęśliwym. Czyli jak kapitalizm nas tuczy i nie pozwala dojeść", który miał premierę podczas festiwalu Przeglądu Piosenki Aktorskiej w Teatrze Muzycznym Capitol. Jest też współreżyserem "Superspektaklu", który przygotował z Justyną Sobczyk w ramach koprodukcji Teatru Powszechnego w Warszawie i Teatru 21.

12 stycznia w Teatrze Polskim przekonamy się, co wraz z dramaturżką Darią Kubisiak udało mu się wyczytać z "Kordiana" Juliusza Słowackiego. "My, którzy urodziliśmy się w czasie transformacji '89. Wychowani w wolnej Polsce obarczonej mitami wykluczających się narracji historycznych i ciągłej walki między martyrologią a chęcią jej negacji, próbujemy wciąż, albo na powrót, odpowiedzieć sobie na pytania dawno już postawione i sprawdzamy, czy nasz głos ma dziś jakąkolwiek sprawczość, czy może wywołać rewolucję, zwłaszcza w instytucji, jaką jest dzisiejszy teatr w Polsce" - piszą twórcy.

Na Polskę!

Duch Juliusza Słowackiego pojawi się w nowym roku również na deskach Teatru Nowego. A to za sprawą jego poematu dygresyjnego "Beniowski", przez który reżyserka Małgorzata Warsicka opowie o naszym narodowym genotypie. - Będzie chciała - posiłkując się między innymi dziełem Marii Janion "Niesamowita Słowiańszczyzna" - sięgnąć do tego genu polskości, który nie jest genem chrześcijańskim, i zobaczyć, ile w nas tego straszliwego "pogańskiego demona" zostało - opowiadał niedawno w rozmowie z "Wyborczą" dyrektor Teatru Nowego Piotr Kruszczyński. - Wydaje się to być szczególnie ciekawe w kontekście poprawnej politycznie narracji, która każe odczytywać historię Polski od roku 966. Podążanie za Słowackim i XIX-wiecznymi etnografami może dowieść, że zapomnieliśmy, a może raczej zabrano nam, bardzo ważną praprzeszłość słowiańską. Nie narodową, ale etniczną - uważa Piotr Kruszczyński.

Najbliższe miesiące w Teatrze Nowym upłyną pod hasłem "Sezon na Polskę". Na scenie przy ul. Dąbrowskiego zobaczymy m.in. "Babę-Dziwo" Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej w reżyserii Marii Kwiecień, a także "Pana Tadeusza" w adaptacji i reżyserii Mikołaja Grabowskiego.

Pierwszą premierą nowego roku (17 lutego na Dużej Scenie) będzie "Kanapka z człowiekiem" w reżyserii Jerzego Satanowskiego, przywołująca twórczość Jacka Kaczmarskiego. Na scenie pojawią się m.in. śpiewające aktorki, przedstawicielki różnych pokoleń. A także utwory barda Solidarności znane nieco mniej niż jego słynne "Mury" czy "Obława".

Czas Bogów...

Po "Roku Guślarzy", w ramach którego Polski Teatr Tańca z nową dyrektorką Iwoną Pasińską pokazał premierowe "Żniwa" i "Wesele. Poprawiny", rozpoczyna się właśnie "Rok Bogów".

- Bogiem pierwszym będzie Polka. I wszystko to, co się wiąże z nami - kobietami - mówiła na początku sezonu Iwona Pasińska. Spektakl reżyseruje Igor Gorzkowski. Muzykę pisze Zbigniew Kozub, kostiumy przygotuje Krystian Szymczak. Premiera "Polki" odbędzie się 3 lutego w CK Zamek.

Twórca drugiej z tegorocznych premier PTT - również pochylającej się nad boskością i "naszością" - zostanie wyłoniony w konkursie. Pewnie i tu nadarzy się okazja, by wsłuchać się w głos młodego pokolenia.

...i klasyk z Broadwayu

Taniec - w nieco innej postaci - będzie pretekstem kwietniowej premiery Teatru Muzycznego. Do repertuaru wejdzie musical "Footloose", którego fabuła nawiązuje do popularnego filmu z lat 80.

Jego bohaterem jest Ren McCormack, którego rodzice się rozwodzą. Chłopak wyprowadza się wraz z matką z Chicago do małej miejscowości Bomont w Teksasie. Tam poznaje Ariel, córkę pastora, który zakazał tańca po tym, jak jego syn z grupą przyjaciół zginęli w wypadku samochodowym wracając z imprezy. Młodzi jak to młodzi - w obliczu zakazu postanawiają się zbuntować...

Premiera musicalu odbyła się 22 października 1998 r. w Richard Rodgers Theatre na Broadwayu. Muzykę napisał Tom Snow, a teksty piosenek Dean Pitchford, który wspólnie z Walterem Bobbie podjął się reżyserii.

Autorzy musicalu wykorzystali wcześniejszy wielki przebój Kenny Logginsa - "Footloose" oraz piosenkę Bonnie Tyler "Holding out for a Hero". Przedstawienie zostało zagrane 709 razy, zdobyło cztery nominacje do prestiżowych nagród Tony Awards.

W starszej niż musical wersji filmowej tej historii, nakręconej w 1984 r., w roli głównej wystąpił Kevin Bacon. Partnerowała mu Sarah Jessica Parker. W 1985 r. piosenka "Footloose" nominowana była do Oscarów i Złotych Globów. Poznańską wersję "Footloose" wyreżyseruje Jerzy Jan Połoński, znany widzom spektaklu "Madagaskar - musicalowa przygoda".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji