Artykuły

2017 w Operze Podlaskiej

W rok 2017 Opera i Filharmonia Podlaska weszła świeżo po premierze "Zemsty nietoperza" Johanna Straussa w reżyserii Andrzeja Bubienia. Jestem dumny, bo okazało się, że wystawiona z wdziękiem operetka wciąż ma moc rozbawiania ludzi, a to świetna propozycja na karnawał - pisze Damian Tanajewski.

Tutaj wielkie ukłony w stronę pozostałych realizatorów: Pawła Dobrzyckiego, znakomitego scenografa, Jarosława Stańka, choreografa oraz wspaniałych solistów, Chóru przygotowanego przez Violettę Bielecką i orkiestry pod batutą Grzegorza Berniaka.

W marcu odbyła się premiera "Cyganerii" Giacomo Pucciniego w reżyserii Marii Sartovej, okrzyknięta jednym z najciekawszych wystawień tego tytułu w Polsce. Oprócz wspomnianego już Mariusza Napierały, którego scenografia tym razem nawiązała do dekadenckiego, niesamowitego klimatu Paryża lat trzydziestych XX wieku, wspaniałe kostiumy zaprojektowała Agata Uchman, a obsada mogła zadowolić najbardziej wymagających melomanów. Wymienię tylko kilka nazwisk: Iwona Sobótka, Marcelina Beucher, Ewa Vesin, Andrzej Lampert, Rafał Bartmiński, Szymon Komasa, Tomasz Rak. W czerwcu w operze podlaskiej, która posiada jedne z największych organów w Polsce, odbył się I Międzynarodowy Konkurs Organowy. Był on wspaniałą promocją muzyki organowej oraz młodych wirtuozów gry na organach. Była to pierwsza edycja konkursu, kolejną planujemy za 5 lat. Myślę, że konkurs wpisuje się w kalendarz najbardziej znaczących wydarzeń muzycznych Polski Wschodniej.

Nowy sezon artystyczny rozpoczęliśmy mocnym uderzeniem - polską premierą musicalu "Doktor Żywago" [na zdjęciu] do muzyki Lucy Simon w reżyserii Jakuba Szydłowskiego. Bez fałszywej skromności mogę powiedzieć, że na mapie polskich premier musicalowych propozycja opery podlaskiej wyróżniła się, zarówno w ocenie krytyków, jak i widzów, zachwyconych muzyką (kierownictwo muzyczne Grzegorz Berniak), reżyserią, monumentalną i efektowną scenografią (niezrównany Mariusz Napierała), kostiumami wiernymi epoce, zaprojektowanymi przez Annę Chadaj oraz choreografią opracowaną przez Jarosława Stańka i Katarzynę Zielonkę. O sukcesie inscenizacji powieści Borysa Pasternaka przesądzili jednak przede wszystkim artyści, czyli plejada najlepszych głosów polskiej sceny musicalowej: Rafał Drozd i Łukasz Zagrobelny jako Jurij Żywago, Agnieszka Przekupień i Paulina Janczak jako Lara Guichard, Damian Aleksander, Dariusz Kordek i Tomasz Steciuk jako Wiktor Komarowski, Monika Ziółkowska jako Tonią Gromieko, Tomasz Bacajewski jako Pasza Antipow, Maciej Nerkowski jako Liberiusz oraz Orkiestra Opery i Filharmonii Podlaskiej pod batutą Grzegorza Berniaka, Chór pod kierownictwem Violetty Bieleckiej, artyści Chóru Dziecięcego kierowanego przez Ewę Barbarę Rafałko i fantastyczni tancerze. Rok 2017 to także sukcesy naszych zespołów. Obchodziliśmy 5-lecie Chóru Dziecięcego pod kierownictwem Ewy Barbary Rafałko, uwieńczone wydaniem pierwszej płyty tego chóru "Świąteczne życzenia", kolejne Fryderyki zdobył Chór OiFP pod dyrekcją Violetty Bieleckiej. Chór OiFP zdobył także szanse na kolejne nagrody dzięki udziałowi w takich nagraniach jak "Misa pro pace" Wojciecha Kilara i "Całonocne czuwanie" Sergieja Rachmaninowa. Pierwszą płytę nagrał operowy zespół kameralny Trio Lontano. Nowy Rok tradycyjnie powitamy Koncertem Sylwestrowym w szampańskich nastrojach przed kolejną wymagającą produkcją jaką będzie "Turandot".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji