Warszawa. "Tyzyfonie i Alekto" w MHŻP POLIN
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zaprasza 17 i 18 grudnia na spektakl Bogny Burskiej "Tyzyfonie i Alekto". Wykorzystując język tragigroteski, artystka stawia pytania o obecność i znaczenie krwi we współczesnej kulturze. Spektakl powstał w powiązaniu z pracą wideo artystki prezentowaną na wystawie "Krew. Łączy i dzieli".
Erynie (w greckiej mitologii boginie zemsty) szukają siostry w zakątkach Muzeum POLIN. Spotykają Fausta. Radząc sobie z meandrami architektury, stwarzają świat. Stare i nowe, przeszłość i przyszłość mieszają się, ale nie wyłania się z nich nowy porządek.
***
W spektaklu wezmą udział aktorzy związani z warszawskim Teatrem Powszechnym: Andrzej Kłak, Anna Ilczuk oraz Klara Bielawka.
Tekst i reżyseria: Bogna Burska
Dramaturgia: Ewa Hevelke i Michał Januszaniec
Obsada: Klara Bielawka, Anna Ilczuk, Andrzej Kłak
Wideo: Bogna Burska, Ewa Hevelke, Michał Januszaniec
Muzyka: Sean Palmer i Jakub Pałys, wykonanie Chór POLIN
Kostiumy: Pola Tyszowiecka i suknia Maldorora
Konsultacja medyczna: Piotr Hevelke
Bilety: 25 zł normalny/ 20 zł ulgowy dostępne w kasach Muzeum oraz na stronie: www.bilety.polin.pl
Tekst i spektakl powstają na zaproszenie Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w kontekście wystawy "Krew. Łączy i dzieli", którą można oglądać w muzeum do 29 stycznia. Wśród prezentowanych na wystawie prac sztuki współczesnej wideo Bogny Burskiej porusza tematykę krwi i tożsamości.
***
BOGNA BURSKA
Artystka wizualna i dramatopisarka. Doktor habilitowana, adiunkt na Wydziale Rzeźby i Intermediów gdańskiej ASP. Mieszka i pracuje w Warszawie i Gdańsku. Przez wiele lat zajmowała się krwią jako tworzywem wizualnym, malowała, traktowała ją jak farbę i materię fotograficzną, ślad ciała. Komponowała układy fotografii, w których zestawiała uszkodzone fragmenty ciała z kwiatami. Seria filmów found footage "Gra z przemieszczającymi się zwierciadłami" i inne prace w tej technice ukazują mechanizmy powstawania i obrazowania współczesnych narracji kulturowych. Autorka pierwszego polskiego tekstu dramatycznego
o środowisku zajmującym się sztuką współczesną "Gniazdo" i innych tekstów dramatycznych. Wystawia w kraju i za granicą.
--
KLARA BIELAWKA
W 2008 roku ukończyła Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. W tym samym roku rozpoczęła pracę w stołecznym Teatrze Dramatycznym, gdzie grała między innymi w spektaklach takich reżyserów, jak: Radosław Rychcik (Fragmenty dyskursu miłosnego, 2009; Powstanie, 2012), Marcin Liber (Wilk, 2009), Monika Strzępka (W imię Jakuba S., 2011), Suse Wächter (Śmierć i dziewczyna, cz. II, 2009). Uczestniczyła również w warsztacie reżyserskim MONOLOGI pod kierunkiem Krystiana Lupy. W 2007 roku miesięcznik Dialog opublikował jej dramat Zrazy. Jest Laureatką Wyróżnienia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Aktorskiej Nagrody na Międzynarodowym Festiwalu Szkół Teatralnych SETKÁNÍ/ENCOUNTER w Brnie. W marcu 2016 roku wystąpiła gościnnie w spektaklu Każdy dostanie to, w co wierzy w reżyserii Wiktora Rubina, a w grudniu dołączyła na stałe do Zespołu Teatru Powszechnego.
--
ANNA ILCZUK
W 2004 roku ukończyła Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu; za rolę Dvori w dyplomowym spektaklu Zabawy na podwórku w reż. Pawła Miśkiewicza otrzymała Nagrodę Ministra Kultury na XXII Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi. W tym samym roku została aktorką Teatru Polskiego we Wrocławiu, gdzie stworzyła niemal 30 ról, m.in.: w spektaklach Jana Klaty, Moniki Pęcikiewicz, Krystiana Lupy, Michała Borczucha, Krzysztofa Garbaczewskiego, Michała Zadary. Za role w przedstawieniu Utwór o Matce i Ojczyźnie w reż. Jana Klaty otrzymała Nagrodę im. Jana Świderskiego w XVII Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Stale współpracuje z Grupą Artystyczną Ad Spectatores Pod Wezwaniem Calderóna we Wrocławiu. W kwietniu 2017 roku dołączyła do zespołu Teatru Powszechnego w Warszawie.
--
ANDRZEJ KŁAK
Absolwent Wydziału Aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu. Po zakończeniu studiów w 2008 roku związał się z Teatrem Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu, a od 2012 roku występował na deskach Teatru Polskiego we Wrocławiu. Grał w spektaklach takich reżyserów jak, między innymi, Piotr Ratajczak, Monika Strzępka, Radosław Rychcik, Krzysztof Garbaczewski, Jan Klata, Michał Zadara, Ewelina Marciniak. Za rolę w spektaklu O dobru Pawła Demirskiego w reż. Moniki Strzępki otrzymał w 2012 roku nagrodę za najlepszą drugoplanową rolę męską V Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Boska Komedia w Krakowie. W kwietniu 2017 roku został etatowym aktorem Teatru Powszechnego.
(biogramy artystów pochodzą ze strony powszechny.com i są publikowane za zgodą Teatru Powszechnego)
***
NA WYSTAWIE "KREW. ŁACZY I DZIELI", O PRACY WIDEO BOGNY BURSKIEJ
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN specjalnie na potrzeby wystawy zaprosiło do współpracy polską artystkę Bognę Burską, której praca nawiązuje do tematyki krwi i tożsamości. Wideo obejrzymy w ostatniej przestrzeni wystawy, w której krew złączona zostaje z pojęciem tożsamości.
"Wieloznaczność pojęcia pokrewieństwa: związku krwi, bliskości relacji, wzajemnego stosunku osób pochodzących od wspólnego przodka, stało się osią koncepcyjną przygotowanej na wystawę pracy wideo Bogny Burskiej. Poprzez język filmowego przekazu, jego relacje do obrazu i wyobraźni widza, artystka splotła wątki rodzinne, narodowościowe, etniczne, historyczne i medyczne. Połączyła dawne i współczesne mitologie, przywołując bohaterów klasycznych i obrazy z kultury popularnej, analizując emocje i prowokując do stawiania pytań podszytych niepokojem, nakierowanych na dotarcie do prawdy o tym, co zaszło, prawdy o traumie. Bogna Burska stworzyła wielowątkową opowieść, w której słowo krew pada rzadko. Posługując się trudną historią osobistą, opowiadaną na tle historii Europy, zadaje pytanie, kim jest "Obcy". Wykorzystuje obrazy z mitologii, odnosząc je do współczesności" - w katalogu wystawy pisze Natalia Andrzejewska, odpowiedzialna za sztukę współczesną na wystawie.