Artykuły

Warszawa. Jiří Kylián w Operze Narodowej

Płynne i dynamiczne ruchy tancerzy są idealnie splecione z muzyką Igora Strawińskiego, z każdego ich gestu bije energia. W Teatrze Wielkim trwają próby do sobotniej [29 kwietnia] premiery wieczoru baletowego "Bridges of Time" Jiříego Kyliána.

Jedna z ostatnich prób w Teatrze Wielkim przed sobotnią premierą. Oglądamy taniec kobiet ze "Svadebki" Kyliána - jego autorskiej wersji słynnego baletu Igora Strawińskiego "Les Noces", opartego na ludowo-rosyjskich obrzędach zaślubin. Choreograf dba o każdy szczegół, o czytelną ekspresję. Zależy mu, aby jego prace były komunikatywne, zrozumiałe dla odbiorcy. Potrafi zafascynować pięknem kompozycji baletowych obrazów. Takich jak ten w początkowej scenie "Svadebki", kiedy dochodzi do "zderzenia", a następnie przeniknięcia się dwóch grup - kobiet i mężczyzn. Przez mur, który tworzy kilkunastu mężczyzn, płynnie jak woda przez szczeliny "przepływają" kobiety. - Relacje między kobietą a mężczyzną, napięcie, jakie się tworzy w momencie ich spotkania, to jeden z najważniejszych motywów mojej twórczości - podkreśla Kylián.

Choreografie Jiříego Kyliána mają podstawę w balecie klasycznym, w jego dyscyplinie, precyzji oraz dążeniu do piękna. Jest to jednak taniec na wskroś nowoczesny. Pod jego kierunkiem tancerze pracują nad wyrazistością gestu i ruchu. Pulsująca rytmicznie, quasi-obrzędowa muzyka Strawińskiego znalazła przedłużenie w tańcu. Tego właśnie oczekuje od tancerzy Kylián.

To nie pierwsza wizyta tego artysty w Polsce. Kilkakrotnie pokazywał swoje spektakle w Teatrze Wielkim, ale zawsze w wykonaniu zespołu Nederland Dans Theater z Hagi, którym ten czeski emigrant kierował przez 25 lat, od 1978 r. (obecnie jest jego stałym choreografem i doradcą artystycznym). Kylián przyjechał do Polski, aby po raz pierwszy zrealizować swoje prace z baletem warszawskim. O tę współpracę Teatr Wielki zabiegał od przeszło 20 lat, od czasu pierwszych występów NDT w Polsce.

Do programu wieczoru baletowego "Bridges of Time" Kylián spośród 80 swych choreografii wybrał cztery prace z lat 80. i 90. Najwcześniejsza z nich to właśnie "Svadebka" ("Wesele"). Obejrzymy też "No More Play" inspirowaną rzeźbą Alberto Giacomettiego z aforystyczną muzyką Antona Weberna. Dwie pozostałe prace czerpią z muzyki Mozarta. To erotyczna "Petite Mort" (1991) eksponująca postacie mężczyzn z floretami i półnagich kobiet oraz także mozartowska, parodystyczna "Sechs Tänze".

Premiera w sobotę (29 kwietnia) godz. 19, Teatr Wielki - Opera Narodowa. Następny spektakl - niedziela (30 kwietnia), godz. 19.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji