Artykuły

Gdańsk. "Nie wierzę w śmierć" o. Wacława Oszajcy w Miniaturze

Czy głęboka i żarliwa wiara może być usprawiedliwieniem zabójstwa? Czy w konsumpcyjnej współczesności możliwe jest bezwarunkowe przebaczenie i miłość? Gdzie jest granica wolności twórczej artysty? 5 listopada o 17 w Teatrze Miniatura prapremiera inspirowana legendą dotyczącą powstania krucyfiksu z bazyliki Mariackiej.

Przedstawienie dla młodzieży i dorosłych na podstawie sztuki o. Wacława Oszajcy, jezuity, poety i publicysty, współpracującego m.in. z "Tygodnikiem Powszechnym", reżyseruje pochodzący z Trójmiasta Tomasz Kaczorowski, który do tej pory zrealizował tutaj "Chimery Afanasjewa" prezentowane w Teatrze na Plaży w Sopocie.

"Nie wierzę w śmierć" to otwarty i szczery dialog o granicach sztuki oraz kultu religijnego prowadzony przez człowieka Kościoła oraz osobę niewierzącą. Jako punkt wyjścia do tej rozmowy autor i reżyser wybrali gdańską legendę o niespotykanej ekspresji Chrystusa z krucyfiksu, który stanowi jeden z elementów pochodzącej z XV wieku grupy Ukrzyżowania w bazylice Mariackiej w Gdańsku. To opowieść o rzeźbiarzu, który zabił swojego modela, żeby w wiarygodny sposób oddać wyraz cierpienia i męki umierającego. Współpraca autora i reżysera jest dowodem na to, że przeciwieństwa mogą zrodzić wzajemne zaufanie i szacunek.

Przedstawienie łączy plan aktorski z lalkowym w formie drewnianych rzeźb. Scenografię i nietypowe lalki zaprojektowała gdańszczanka Agnieszka Wielewska, która ma na swoim koncie współpracę z Teatrem Współczesnym w Szczecinie, Teatrem im. J. Kochanowskiego w Opolu czy Nowym Teatrem im. Witkacego w Słupsku. Autorem muzyki jest Miłosz Sienkiewicz, multiinstrumentalista zafascynowany muzyką średniowiecza.

Przed premierą o godz. 15.00 podczas spotkania "Sztuka jako wehikuł" z o. Wacławem Oszajcą o Gdańsku jako przestrzeni inspiracji, pasji tworzenia i roli sztuki w codziennym życiu porozmawia Romuald Wicza-Pokojski, dyrektor Teatru Miniatura.

***

O artystach

Wacław Oszajca - autor

Jezuita, poeta, pisarz, publicysta. Pochodzi ze Źwiartowa na Zamojszczyźnie. Uczył się w Liceum Ogólnokształcącym w Tomaszowie Lubelskim, studiował teologię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Święcenia prezbiteratu przyjął w 1971 r., od 1987 r. w zakonie jezuitów. Mieszkał i pracował m.in. w Lublinie, Lubartowie, Gdyni, Poznaniu, Toruniu i obecnie w Warszawie. Wykładał na Uniwersytecie Warszawskim, a obecnie na Papieskim Wydziale Teologicznym w Warszawie. Debiutował w 1974 r. Autor ponad 25 książek poetyckich i prozatorskich, w tym dla dzieci. Publikuje w "Akcencie", "W Drodze", "Gazecie Wyborczej", "Scenie", "Tygodniku Powszechnym" i "Życiu Duchowym" oraz w pismach regionalnych. Należy do Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich (do 2016). Teatr Polskiego Radia wystawił trzy jego sztuki: "Przyszli za późno, czyli w samą porę", "Czyściec Judy" i "Ekspres Warszawa-Suwałki". Do poezji Oszajcy pisali muzykę Ryszard Bukowski: "Wyjście z mroku na sopran i kwartet smyczkowy" i Andrzej Dutkiewicz: "Trzy pieśni do poezji Wacława Oszajcy na baryton, flet i fortepian". Odznaczony Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.

Tomasz Kaczorowski - reżyseria i dramaturgia

Pochodzi z Sopotu, reżyser i autor tekstów dla teatru. Absolwent Wiedzy o Teatrze na Uniwersytecie Jagiellońskim, studiował również reżyserię na Wydziale Sztuki Lalkarskiej w Białymstoku. Jako asystent reżysera współpracował z Marcinem Liberem, Wojtkiem Klemmem, Erlingiem Johannessonem, Piotrem Ratajczakiem, Anną Augustynowicz i Stanleyem Gontarskim; jako reżyser zadebiutował w Teatrze Współczesnym w Szczecinie autorskim spektaklem "Trollgatan. Ulica Trolli" (2015). Wyreżyserował również przedstawienia: "Chimery Afanasjewa" (Teatr Miniatura w Gdańsku i Teatr na Plaży w Sopocie, 2016), polską prapremierę dramatu "Ty, Hitler" Kristo Šagora (Teatr im. Jana Kochanowskiego w Opolu, 2017), "Opowieści spod stołu, czyli absurdalny świat Stasia Witkiewicza" (Teatr Lalek Tęcza, 2017) oraz "Nocny autobus" Michała Walczaka (Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku i Teatr BOTO w Sopocie). Reżyserował też słuchowiska i czytania performatywne. Zajmuje się również edukacją teatralną młodzieży, nauczycieli i seniorów. Brał udział w warsztatach dramatopisarskich z Nikołajem Koladą, scenograficznych z Thomasem Dreissigackerem, radiowych z Mileną Kipfmüller i reportażowych z Mariuszem Szczygłem. Jest laureatem głównej nagrody w konkursie dramaturgicznym organizowanym przez Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku i Teatr Nowy w Krakowie za dramat "Las Villas" (premiera w reż. Piotra Siekluckiego w 2016 r.) oraz III nagrody w 28. Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu za dramat "Z czuba albo #byćjakzlatanibrahimović" (publikacja w 42. zeszycie "Nowych Sztuk dla Dzieci i Młodzieży").

Agnieszka Wielewska - scenografia, lalki i kostiumy

Pochodzi z Gdańska, absolwentka malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni prof. Adama Brinckena (obrona dyplomu w 2017 r.). Laureatka stypendium im. Henry'ego J. T. Dorena, Marszałka Województwa Pomorskiego i Rektora ASP w Krakowie. W latach 2011-2013 studiowała również malarstwo na ASP w Gdańsku oraz w 2013/2014 historię sztuki na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Jagiellońskiego. Poza malarstwem zajmuje się animacją, plakatem oraz scenografią filmową i teatralną. Autorka scenografii i kostiumów do spektakli "Trollgatan. Ulica trolli" (Teatr Współczesny w Szczecinie), "Chimery Afanasjewa" (Miejski Teatr Miniatura w Gdańsku), "Ty, Hitler" (Teatr im. J. Kochanowskiego w Opolu), "Opowieści spod stołu" (Teatr Lalki Tęcza w Słupsku). Jej projekty scenograficzne wystawiane były na wystawie "Wymiary scenografii 2017" w Centrum Scenografii Polskiej w Muzeum Śląskim w Katowicach w ramach finału konkursu o Nagrodę Scenograficzną im. Jerzego Moskala. Projektuje plakaty do naukowego czasopisma "Jednak Książki. Gdańskie Czasopismo Humanistyczne" wydawanego przez Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego, a także plakaty teatralne i filmowe, m.in. dla Teatru Współczesnego w Szczecinie, Teatru Lalki Tęcza w Słupsku oraz Domu Pomocy Społecznej w Sopocie. Jej obrazy brały udział w wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granicą, m.in. w Krakowie, Sopocie, Debreczynie na Węgrzech, Bielsku-Białej, Warszawie, Kazimierzu Dolnym, Radomiu i Gdańsku. Angażuje się również w działania edukacyjne.

Miłosz Sienkiewicz - muzyka

Pochodzi z Olsztyna, ukończył Szkołę Muzyczną I Stopnia nr 4 im. Karola Szymanowskiego w klasie fortepianu oraz specjalność realizacja dźwięku w Akademii Filmu i Telewizji w Warszawie. Od ponad dziesięciu lat współpracuje z zespołami zajmującymi się muzyką średniowieczną, obecnie z zespołem Fleurdelis. Te wieloletnie doświadczenia zaowocowały umiejętnością gry na gitarze, irlandzkim bouzouki oraz dudach. Komponuje muzykę filmową i teatralną, m.in. do spektakli "Dziób w dziób", "Przygody Kubusia" i "Opowieści spod stołu" Teatru Lalki Tęcza w Słupsku.

***

Bilety na spektakl w cenie 25 zł normalny, 22 zł ulgowy do nabycia w kasie Teatru Miniatura, al. Grunwaldzka 16 w Gdańsku-Wrzeszczu. Na spektakle weekendowe bilety można nabyć online na www.interticket.pl | Rezerwacja biletów: 58 341 94 83, 601 628 377, bilety@teatrminiatura.pl

www.teatrminiatura.pl

Kolejne prezentacje:

7 listopada (wtorek), 12.00

10 listopada (piątek), 18.00

12 listopada (niedziela), 18.00

14 listopada (wtorek), 12.00

26 listopada (niedziela), 18.00

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji