Łódź. Laureaci V MONOfestu
W niedzielę, 22 października, zakończył się V Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora MONOfest. Jury w składzie: Marcin Brzozowski, Magnus von Horn i Anna Nowicka po obejrzeniu dziewięciu spektakli konkursowych postanowiło przyznać trzy nagrody i wyróżnienie.
Grand Prix V Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Jednego Aktora MONOfest w wysokości 2.500 złotych otrzymał Przemysław Wasilkowski za spektakl pt. "SAM".
Jury uzasadnia decyzję odniesieniem do zbudowania pełnej, wieloznacznej, wielopoziomowej i poruszającej obecności scenicznej. Kompilacja tekstów dotyka widza, nie oferując bezpośrednich odpowiedzi pozostawia przestrzeń do namysłu i interpretacji. Połączenie osobistych doświadczeń wraz z wykorzystanymi tekstami kultury złożyło się na uniwersalną wypowiedź opowiedzianą w szczególe tekstu, ciała, scenografii, kompozycji, rytmu i ruchu.
Dwie równorzędne nagrody w wysokości 1.000 złotych przyznano spektaklom: "Kamica79" Marty Grygier i "Wanda Wasilewska" Kamili Banasiak
"Kamica79"
Nagroda przyznana za świadome i wieloznaczeniowe wykorzystanie przestrzeni i wprowadzonego w nią przedmiotu, które konsekwentnie wspierały budowanie treści. Jury doceniło autorski tekst, bezpretensjonalność bycia na scenie, które połączyły prywatne z uniwersalnym. Przeniesione z teatru fizycznego narzędzia pozwoliły zbudować korelat z ciężarem znaczeniowym, dając jednocześnie radość odbioru.
"Wanda Wasilewska"
Nagroda przyznana za rzetelne rozpoznanie życiorysu wprowadzonej na scenę bohaterki i kompletność powstałego tekstu dla teatru będącego trafną próbą diagnozy współczesności poprzez odniesienie do postaci historycznej. Jury zwróciło szczególną uwagę na szlachetność formy wyrażoną umiejętnym gospodarowaniem czasu i rytmu; odwagą i skromnością w budowaniu postaci oraz sytuacji bliskiego kontaktu z widzem.
Wyróżnienie "za pierwsze 30 minut spektaklu" w wysokości 500 złotych przyznano spektaklowi "Motyl. Publiczna egzekucja z muzyką na żywo" Alberta Pyśka. Jury uzasadnia przyznanie wyróżnienia odnosząc się do wieloaspektowego włączania widza w strukturę działania; świadome tworzenie postaci. Jury docenia przestrzeń dźwiękową spektaklu, konwencję, w obrębie której kabaret został zabity i ponownie się narodził.
Tegoroczna edycja obfitowała w spektakle autorskie, w zaskakujący sposób wykorzystujące przestrzeń dźwiękową i wizualną (oryginalne użycie starych i nowym mediów), nawiązujące do tematów m.in. macierzyństwa, kobiecości, samotności, poszukiwania tożsamości czy badania granic artysty na scenie. Organizatorzy pragną podkreślić wysoki poziom prezentacji i podziękować wykonawcom za wartościowe spotkanie.
V Ogólnopolski Festiwal Teatrów Jednego Aktora MONOfest odbył się w dniach 19-22 października i został dofinansowany z budżetu Urzędu Miasta Łodzi.