Artykuły

Poznań. Finał konkursu na dramat "Metafory Rzeczywistości"

21 i 22 października w Teatrze Polskim w Poznaniu odbędzie się finał X Metafor Rzeczywistości - "Where is my vote? / Gdzie jest mój głos?". W finale znalazło się pięć dramatów i jedna forma muzyczna.

"Gdzie jest mój głos?" - pytają ci, którym głos odebrano, ci, których nie dopuszcza się do głosu, ci, których głosu już nikt nie usłyszy. Jak sprawić, żeby ich głos był słyszalny? Nasz głos?

Lista "niemych" tego świata jest długa, a każdego dnia dołączają do niej nowe jednostki, grupy, narody. Słuchanie, dialog nie jest w cenie. Czasem im głośniej mówimy, krzyczymy tym mniej jesteśmy słyszani - w tym tkwi paradoks. Nic nas nie uczy historia, często niewzruszenie reagujemy na cierpienie innych, możni tego świata nie słyszą nas - maluczkich.

Usłyszmy ich. Niech nas usłyszą. A przynajmniej wszyscy spróbujmy to zrobić.

Jury X edycji konkursu na dramat Metafory Rzeczywistości 2017 w składzie: Inga Iwasiów, Joanna Krakowska, prof. Przemysław Czapliński, Witold Mrozek, Andrzej Szubski zakwalifikowało do finału konkursu pięć dramatów:

"3 mm" autorstwa Adrianny Alksnin, opieka reżyserska: Małgorzata Głuchowska;

"Dni powszednie" autorstwa Alicji Łukasik, opieka reżyserska: Tomasz Kaczorowski;

"Hajduki" autorstwa Andrzeja Błażewicza, opieka reżyserska: Karolina Maciejaszek;

"Jak uratować świat?" autorstwa Jacka Kozłowskiego, opieka reżyserska: Grzegorz Simborowski;

"Sleeping Beauty" autorstwa Małgorzaty Lech, opieka reżyserska: Rafał Szumski.

oraz jedną formę muzyczną:

"Ofelia" Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego, opieka muzyczna: Grzegorz Wierus, opieka reżyserska: Krzysztof Cicheński, opieka wideo: Julia Kosek

***

"3 mm"

Adrianna Alksnin

Opieka reżyserska: Małgorzata Głuchowska Obsada: Anna Langner, Małgorzata Peczyńska, Kornelia Trawkowska, Mateusz Mosiewicz

"Tekst powstał jako rekcja na wydarzenia związane z Czarnym Protestem. Interesował mnie niewidoczny w tej dyskusji głos kobiet z prowincjonalnych miasteczek i wsi, gdzie życie jest prostsze, pale tradycji głębiej wbite w glebę, a głos plebana donośniejszy. Podobno kobiety na prowincji mają proste marzenia. Podobno kobiety na prowincji chcą wyjść za mąż i mieć dzieci. Tak mówią. Tak się słyszy."

--

"Dni powszednie"

Alicja Łukasik

Opieka reżyserska: Tomasz Kaczorowski

Obsada: Alicja Czerniewicz, Zuzanna Łuczak, Katarzyna Węglicka

"Dni powszednie" to dramat opowiadający o doświadczeniu pokoleniowym, jakim jest przeprowadzka z małej miejscowości do dużego miasta, próbie odnalezienia się w nowych warunkach. Bohaterki na początku są zachwycone wszystkim, jednak z czasem przestają się cieszyć, a wstyd przed powrotem w rodzinne strony nie pozwala im na przeprowadzkę. Niemożność znalezienia się w nowym miejscu powoduje, że kobiety coraz częściej odwiedzają szpitale psychiatryczne. To także utwór o kontroli, jaką mają korporacje i pracownicy szpitala.

--

"Hajduki"

Andrzej Błażewicz

Opieka reżyserska: Karolina Maciejaszek

Obsada: Ewa Kaczmarek, Katarzyna Pilichowska, Mariusz Adamski, Karol Górski, Michał Kaleta, Grażyna Korin, Wiesław Zanowicz

Hajduki - dziwna nazwa. Hajduk to taka ryba. Hajduk to lokaj w stroju węgierskim na dworze magnackim. Hajduk to po prostu rozbójnik grasujący na Bałkanach. Hajduk to uchodźca z Czarnogóry uciekający do Bośni i Hercegowiny. Hajduki to też nazwa pewnej wsi na Opolszczyźnie...

--

"Sleeping Beauty"

Małgorzata Lech

opieka reżyserska: Rafał Szumski Obsada: Sylwia Achu, Pamela Adamik, Diana Jędrzejewska, Konrad Cichoń, Paweł Siwiak

Sleeping Beauty to baśń która nie chce stać się baśnią; opowieść o królewnie, która nie może stać się królewną. Pisałam ten tekst myśląc o tym, co sprawia, że wykształcają się nasze własne pragnienia i marzenia. Co decyduje o tym, że wykształca lub nie wykształca się kontakt ze sobą, z własnym ciałem, i umiejętność mówienia własnym głosem?

--

Koncert Orkiestry Antraktowej

w ramach

X Metafor Rzeczywistości

22 października 2017

g. 14.00

Program koncertu:

1) W. A. Mozart - Uwertura do opery Idomeneo

2) S. Rachmaninoff - Wokaliza

(wersja orkiestrowa)

3) W. A. Mozart - Symfonia g-moll nr nr 25 g-moll kv 183

4) E. Elgar - IX wariacja na temat "Enigmy" - "NIMROD".

--

Kontakt: rezerwacja@teatr-polski.pl,

61 852 05 41; 61 852 56 28.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji