Artykuły

Na podstawie "Wesela"

Czy da się zachować wierność tekstowi, uwolnić go spod ciężaru "sprawy polskiej" i przeczytać jako uniwersalny dramat egzystencjalny o człowieku? Życie jako "multum postaci, które wbiegają, wybiegają". Tekst Wyspiańskiego wykorzystany jako performatywna partytura. Tumult. Ruch. Zmęczenie. Postaci próbują między sobą i bez przekonania kultywować swój niewiele dziś znaczący status mitologiczny. Onieśmielony fizycznością Sąd Ostateczny wciągnięty w zabawę.

Tak swoje "Wesele" zapowiadają twórcy opolskiej inscenizacji - Cezary Tomaszewski (reżyseria), Justyna Wąsik (dramaturgia), Agnieszka Klepacka i Maciek Chorąży (scenografia i kostiumy), Aleksandra Orłukowicz (opracowanie muzyczne) i Antek Grałek (światła). Premierowe przedstawienie - 16 kwietnia - oficjalnie zainauguruje 40. Opolskie Konfrontacje Teatralne i uświetni jubileuszowe obchody 40-lecia Teatru Kochanowskiego.

"Wesele" to wyjątkowy tekst. Akt I napisany w konwencji komedii realistycznej, akt II ma charakter symboliczno-wizyjnym. Obie konwencje przeplatają się w III akcie. Utwór przedstawia sytuację duchową narodu, wskazuje dlaczego Polacy nie potrafią wywalczyć niepodległości. Personifikacją lęków i marzeń postaci realnych są postaci symboliczne - Chochoł, Widmo, Stańczyk, Hetman, Rycerz, Upiór, Wernyhora. Symboliczny charakter mają też liczne przedmioty (złoty róg - symbol czynu i walki narodowowyzwoleńczej) czy sceny (chocholi taniec - zniewolenie, uśpienie i marazm narodu).

To będzie pierwsza pełna inscenizacja dramatu Stanisława Wyspiańskiego na opolskiej scenie dramatycznej. Wcześniej w Opolu próby czytane robiła Maja Kleczewska, a Andrzej Czernik wystawił "Wesele, Wesele" w zabytkowej scenerii Muzeum Wsi Opolskiej.

Na scenie zobaczymy cały zespół aktorski. Wernyhorę zagra Sylwia Zmitrowicz, Hetmanem będzie Grażyna Misiorowska. W roli Panny Młodej wystąpi Judyta Paradzińska.

Sylwetka

Cezary Tomaszewski

Reżyser, choreograf, performer. Twórca autorskiej wersji operetki Lehara "Wesoła Wdówka" obsadzonej przez 4 polskie sprzątaczki (najlepszy młody reżyser i najlepsza off-owa produkcja 2009 w Austrii) oraz głośnych spektakli muzycznych Capelli Cracoviensis (m.in. inscenizacja madrygałów Monteverdiego Barokowa uczta w barze mlecznym w Krakowie), a także jubileuszowego solo Jana Peszka "Dośpiewanie. Autobiografia, drugiej części Podwójnego Solo. Jego "Hamlet"- ze studentami krakowskiej PWST - zaproszony został na wrocławski festiwal Dialog i Warszawskie Spotkania Teatralne.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji