Artykuły

Kraków. Wkrótce XIII Festiwal Muzyki Polskiej

Prezentujący najciekawsze, często zapomniane, bądź rzadko wykonywane dzieła Festiwal Muzyki Polskiej zdążył przez lata wpisać się w letni pejzaż Krakowa.

Z jednej strony to świetna okazja dla odwiedzających nasze miasto turystów, których niekoniecznie interesuje szwędanie się po barach i klubach, z drugiej zaś ambitna propozycja dla tych melomanów, którzy w ciągu roku odwiedzają stale filharmonię i operę. W programie festiwalu dzieła znane i mniej znane kompozytorów rodzimych zestawiane są z utworami kompozytorów zagranicznych, co pozwala zobaczyć utwory w szerszym kontekście. Obok dzieł solowych, kameralnych, symfonicznych i oratoryjnych stałą pozycję w repertuarze stanowią również opery, które są znakiem rozpoznawczym festiwalu programowanego przez Pawła Orskiego. Na co tym razem mogą liczyć melomani?

Podczas koncertu inauguracyjnego 7 lipca w kościele św. Katarzyny zabrzmi najsłynniejsza i wciąż najczęściej wystawia poza granicami Polski opera, czyli "Król Roger" Karola Szymanowskiego. Libretto jest wspólnym dziełem kompozytora i Jarosława Iwaszkiewicza. Dzieło łączy w sobie wątki orientalne oraz antyczne. Akcja rozgrywa się na Sycylii w XII wieku. Król Roger wraz z żoną Roksaną i doradcą Edrisim dowiadują się o zagrożeniu dla Kościoła - pojawieniu się założyciela nowej religii - młodego Pasterza. Po doprowadzeniu go przed oblicze króla, ten rzuca czar na Roksanę i dworzan, którzy udają się na wyprawę do kraju wiecznej wolności. Roger rezygnuje z tronu i udaje się na poszukiwanie żony. Po długiej wędrówce odnajduje ją i Pasterza w jego rzeczywistej postaci - Dionizosa. W tytułowej roli usłyszymy 35-letniego łotewskiego barytona Valdisa Jansonsa. Partię Roksany zaśpiewa wybitna polska sopranistka Elżbieta Szmytka, która osiągnęła sukces na europejskich scenach. W tej samej partii głosu śpiewaczki można posłuchać na pamiętnej płycie wytwórni EMI z 1999 roku, na której Orkiestrą Symfoniczną i Chórem z Birmingham dyrygował Sir Simon Rattle. W roli Pasterza usłyszymy Wojciecha Parchema. W pozostałych rolach wystąpią: Aleksander Zuchowicz (Edrisi), Jadwiga Postrożna (Diakonisa) oraz Łukasz Konieczny (Arcykapłan). Orkiestrę i Chór Opery Wrocławskiej poprowadzi Marcin Na-łęcz-Niesiołowski.

Interesująco zapowiada się koncert z okazji 500-le-cia Reformacji (8 lipca, godz. 12) w kościele św. Marcina, podczas którego wykonany zostanie "Psałterz i Kancjonał z melodiami - Nadobne Piosneczki Dawida świętego a zacnego króla i proroka oraz piosneczki z Starego i Nowego Zakonu" autorstwa polskiego działacza reformacyjnego Jakuba Lubelczyka. Wystąpią Kolegium Muzyki Ewangelickiej, Blanka Dembosz - sopran, Oskar Koziołek-Goetz - baryton, Dominik Matczak - skrzypce i Łukasz Laxy - wiolonczela, kontratenor i kierownictwo artystyczne. Wieczorem tego samego dnia w Filharmonii Krakowskiej usłyszymy utwory współczesne: II Symfonię Andrzeja Krzanowskiego, "Mandragorę" Karola Szymanowskiego, "Małą suitę" Witolda Lutosławskiego oraz utwory Eugeniusza Knapika i Aleksandra Lasonia. Orkiestrę Kameralną Miasta Tychy AUKSO poprowadzi Marek Moś, a solistą będzie tenor Michał Prószyński.

Jedną z ciekawszych pozycji tegorocznej edycji będzie kantata "Widma" Stanisława Moniuszki do słów "Dziadów" Adama Mickiewicza. Pochodzące z 1865 roku dzieło odniosło wielki sukces we Lwowie, gdzie jak pisał Moniuszko "W chórze było osób czterdzieści. Śpiewaczkę miałem znakomitą. O barytonie jako o ryczywole zamilknąć wolę". Kantatę usłyszymy 9 lipca w kościele św. Katarzyny. Wystąpią: Katarzyna Mackiewicz - recytacja, sopran, Maria Rozynek-Banaszak - recytacja, sopran, Artur Janda - recytacja, bas-baryton, Stanisław Kuflyuk - recytacja, baryton i Wojciech Rasiak - recytacja, bas. Orkiestrą Sinfonia Iuventus i Chórem Filharmonii Krakowskiej pokieruje Maciej Tworek.

Koncert 13 lipca w Filharmonii Krakowskiej w całości poświęcony będzie twórczości Pawła Mykietyna, chyba najwybitniejszego dzisiaj polskiego kompozytora średniego pokolenia. W programie "3 for 13", Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę symfoniczną oraz II Symfonia. Solistami będzie małżeństwo flecistów Łukasz Długosz i Agata Kielar-Dłu-gosz, a orkiestrę Sinfonia Varsovia zadyryguje Bassem Akiki.

Koncert skrzypcowy fis-moll Henryka Wieniawskiego oraz Symfonię e-moll "Odrodzenie" Mieczysława Karłowicza usłyszymy 14 lipca w kościele św. Katarzyny. Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus pokieruje Jakub Klecker. Solistą w koncercie będzie niemieckie skrzypek Linus Roth. Od 2006 roku i zwycięstwa w konkursie Echo Klassik Award, który pozwolił mu na wydanie pierwszej płyty przez EMI, Linus Roth został okrzyknięty jednym z najbardziej interesujących skrzypków swojego pokolenia oraz adwokatem niesłusznie zapomnianych kompozytorów. Jego występy oraz nagranie wszystkich Sonat na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga przyniosły mu uznanie publiczności oraz krytyków. Z kolei 15 lipca w Muzeum Manggha z recitalem Chopinowskim wystąpi amerykańska pianistka Claire Huangci. Również 15 lipca w Filharmonii Krakowskiej utwory Andrzeja Panufnika i Wojciecha Kilara wykonają Sinfonietta Cracovia i laureat I nagrody w Konkursie Wieniawskiego z 1991 roku - Piotr Pławner. Dyrygować będzie fiński dyrygent Kalle Kuusava.

Na zakończenie festiwalu, 16 lipca w kościele św. Katarzyny zabrzmi kantata "Vecne Evangelium" na sopran, tenor, chór i orkiestrę, czeskiego kompozytora Leosa Janaćka. Dzieło powstało w 1903 roku po śmierci córki kompozytora, Olgi. Solistami będą Urśka Arlić-Gololićić - sopran, Jana Sykorova- mezzosopran, Wojciech Parchem - tenor i Michał Party-ka - baryton. Orkiestrą Filharmonii Ostrawskiej i Chórem Filharmonii Krakowskiej zadyryguje Wojciech Rodek,

- Festiwal ma swoją specyfikę, jak sama nazwa wskazuje poświęcony jest muzyce polskiej, napisanej przez polskich kompozytorów. "Od czasu do czasu próbuję to zderzyć z muzyką europejską po to, by pokazać kontekst tej naszej muzyki, która nie powstawała przecież w oderwaniu od reszty świata i miała na nią wpływ uwarunkowania historyczne, geograficzne, a nawet towarzyskie. Często słyszę pytanie, czy ilość polskich utworów się nie wyczerpała. Otóż nie wyczerpała się, bo za każdym razem pokazujemy coś nowego i ciekawego. Poza tym nie jestem zwolennikiem tego, by grać dany utwór raz i więcej go nie powtórzyć - mówi Paweł Orski, dyrektor Festiwalu Muzyki Polskiej.

Festiwal odbędzie się w dniach 7-9 oraz 13-16 lipca, szczegóły na www.fmp.org.pl

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji