Artykuły

Dziecięcy bohaterowie operowi

Żaden inny polski teatr nie może się u nas poszczycić trzema premierami w sezonie dla najmłodszych widzów - o spektaklach Opery Wrocławskiej pisze Jacek Marczyński w Rzeczpospolitej.

Spektakle Opery Wrocławskiej są najlepszym potwierdzeniem tezy, że sztukę dla dzieci należy robić bez taryfy ulgowej. Celem wrocławskiej sceny jest kształtowanie świadomego uczestnictwa w kulturze i angażowanie we wspólnych przedsięwzięciach widzów z różnych grup wiekowych. W ofercie Opery Wrocławskiej znajdują się więc propozycje spektakli familijnych. Na początek zdecydowano się więc zaprezentować jedno z największych arcydzieł wszech czasów, jakim jest "Czarodziejski flet".

Nie była to jednak zwykła inscenizacja opery Mozarta, ale zaproszenie do wizyty "W krainie Czarodziejskiego fletu", bo taki tytuł nosi ten spektakl. Znana dorosłym opowieść o księciu Tamino, który wyruszył na poszukiwanie córki Królowej Nocy, Paminy, została przedstawiona w skrócie, ale z zachowaniem wszystkich bohaterów. A całość wzbogacono informacjami o operze, w której tajniki wprowadza młodych widzów ptasznik Papageno, pełniący w przedstawieniu także rolę narratora.

Spektakl w reżyserii Beaty Redo-Dobber jest bardzo widowiskowy, do czego przyczyniają się również efektowne kostiumy zaprojektowane przez Zofię de Ines. Wystarczy zdradzić, że suknia Królowej Nocy wypełnia całą scenę.

Kolejną premierą o walorach edukacyjnych był majowy "Karnawał zwierząt", który z kolei wprowadza dzieci w świat tańca. Pomysłodawczynią i twórczynią przedstawienia jest najzdolniejsza polska choreografka młodego pokolenia, Anna Hop. W 2009 roku tuż po ukończeniu szkoły została przyjęta do Polskiego Baletu Narodowego, a już rok później zadebiutowała pierwszą kompozycją choreograficzną. Dziś ma ich na koncie kilkanaście, w tym spektakl dla Opery Narodowej "Pupa", inspirowany "Ferdydurke" Gombrowicza.

W "Karnawale zwierząt" wykorzystała oczywiście znany cykl utworów Camille'a Saint-Saënsa, z których każdy ma innego zwierzęcego bohatera. - Ten muzyczny cykl powstał w XIX wieku - opowiadała przed premierą Anna Hop. - Mój spektakl rodził się współcześnie i są to dwa różne, samodzielne dzieła. Interpretując każdą miniaturę Saint-Saënsa, starałam się nie sugerować tytułem, tylko charakterem muzyki. Dlatego z Żółwi zrobiłam Modliszki, gdyż były według mnie wdzięczniejsze do interpretacji ruchowej.

Warto też dodać, że taneczny "Karnawał zwierząt" przygotował muzycznie dyrektor Marcin Nałęcz-Niesiołowski.A na Dzień Dziecka Operę Wrocławską odwiedziła "Pchła Szachrajka", sprawiła zaś to Anna Seniuk. W bohaterkę wiersza Jana Brzechwy ta znakomita aktorka sama wcieliła się przed laty i do dziś mówi, że to jej ulubiona rola. Tym razem jednak wyreżyserowała spektakl o sprytnej i przebiegłej pchle.

Autorem muzyki jest Maciej Małecki, który zaproponował swoistą mieszankę stylów i rytmów, od swinga do kujawiaka, od tanga do bluesa. Aby zaś uzasadnić obecność "Pchły Szachrajki" na poważnej scenie operowej w spektaklu są też prawdziwe arie: ze "Strasznego dworu" Moniuszki czy "Toski" Pucciniego.

Premierom spektakli towarzyszą zawsze wydawnictwa, które są pretekstem do tego, by spektakl trwał dłużej niż sam pobyt w teatrze. Zachęcają one do twórczej pracy, można w nich znaleźć aktywności przeznaczone dla różnych grup wiekowych - naklejki, wycinanki, kolorowanki, origami. Taka forma programu jest dla dzieci pretekstem do obcowania z dziełem operowym lub baletowym na innej płaszczyźnie, a dla rodziców jest pamiątką dziecięcej aktywności. Od tego sezonu teatr zaprasza także do operowego labiryntu. Jest to godzinny spacer po zakamarkach zabytkowego gmachu Opery Wrocławskiej, pozwalający zajrzeć również za kulisy. Można też przymierzać kostiumy, poddać się charakteryzacji.

W przyszłym sezonie terminów takich wycieczek - organizowanych zarówno dla grup, jak i widzów indywidualnych - będzie więcej. Opera Wrocławska zapowiada też rozwój edukacyjnych spotkań muzycznych dla dzieci i młodzieży.

W tym sezonie były one prowadzone pilotażowo. Są to półgodzinne spotkania w atrakcyjnej dla widzów formie bajki, a mają służyć poznawaniu przez dzieci, czym jest teatr operowy, balet, dzieło muzyczne, instrumenty czy głosy.

Opera Wrocławska, kształtując swój program, dba o świadome uczestnictwo w kulturze i dialog z widzami. Zaprasza do swojego świata nie tylko poprzez spektakle, ale także projektowane działania specjalne organizowane wokół ważnych dat i świąt, tj. Międzynarodowy Dzień Teatru, Dzień Tańca, Dzień Artysty Śpiewaka, Dzień Teatru Publicznego, czy, jako aktywny członek stowarzyszenia Opera Europa, Europejskich Dni Opery.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji