Sztuka kobiety po męsku
Jedną z czterech zapowiadanych przez krakowski Dialog premier bieżącego sezonu będzie "Sztuka" Yasminy Rezy w reżyserii Edwarda Żentary. Spektakl lekki, ale o sprawach niezwykłej wagi - zapewnia reżyser i aktorzy.
Po trudnej sztuce "Ludwik II Bawarski" według Klausa Manna czas na odprężenie i komediodramat będący na teatralnej fali w Europie, a także na polskich scenach. Po "Sztukę" Yasminy Rezy sięgnął w ub. r. Krystian Lupa w Teatrze Starym w Krakowie. Spektakl ten grany jest też w Teatrze Polskim we Wrocławiu i Teatrze Polskim w Szczecinie. Jest bardzo sceniczny, osadzony we współczesnych realiach i w zajmujący sposób traktuje o bliskich nam problemach. Gospodarze Grudziądzkiego Sezonu Teatralnego postanowili stworzyć swoją wersję, nie oglądając wcześniejszych realizacji.
Pierwotnie "Sztukę" reżyserować miał Tomasz Piasecki, jednak bardziej odpowiedni wydał mu się "Kubuś Fatalista" Diderota i ten spektakl przygotuje na 4 marca br. Premierę "Sztuki" Yasminy Rezy zobaczymy zatem w reżyserii Edwarda Żentary, który wcielił się w postać Serge'a, pasjonującego się sztuką lekarza dermatologa. Rolę Marca (inżyniera aeronautyka i intelektualisty) Żentara powierzył Tomaszowi Piaseckiemu a Yvana (posiadacza hurtowni papieru) - Marianowi Jaskulskiemu, aktorowi z zacięciem komediowym. W kryzysie, w jakim znajdzie się przyjaźń pomiędzy tymi trzema dżentelmenami, odnajdziemy siebie. Swoje doświadczenia i rozterki. Pojawią się pytania o istotę sztuki i rolę, jaką spełnia w naszym życiu. Pojmujemy ją tak różnie...
Premiera "Sztuki" odbędzie się 15 bm. o godz. 19.00. Po przedstawieniu odbędzie się karnawałowy bankiet (zaproszenia po 30 zł od osoby), na którym do tańca zagra zespół Tadeusza Linowskiego. Bilety na spektakl - 10 i 8 zł. Przedstawienie popremierowe - 16 bm. o godz. 18.00.
Po trzeciej premierze - "Kubusia Fatalisty" 4 marca, Dialog zaprezentuje w kwietniu br. "Lekcję" Ionesco, dzięki pozyskaniu funduszy ze szczecińskiej firmy Vobis Microcomputers. Wybór sztuk Stowarzyszenie Teatr Dialog opiera na dobrej literaturze, uniwersalnym temacie i ograniczonych możliwościach finansowych, wykluczających drogie realizacje z efektownymi kostiumami i rozbudowaną scenografią.