Łódź. Balet na Dzień Tańca
Balet "Święto wiosny/Krzesany" zostanie zaprezentowany w Teatrze Wielkim w Łodzi w Międzynarodowy Dzień Tańca (29 kwietnia).
Śmiałe i udane wprowadzenie do repertuaru polskiego baletu choreografii Marthy Graham w połączeniu z choreografią Henryka Konwińskiego w spektaklu ŚWIĘTO WIOSNY/ KRZESANY Igora Strawińskiego/Wojciecha Kilara zapisało się w historii teatru polskiego oraz w dziejach tańca mocą kreską. Kwietniowe spektakle są wpisane w obchody 100-lecia Awangardy w Polsce.
28.04.2017, godz. 18:30 / spektakl grany po raz 10.
29.04.2017, godz. 18:30 / spektakl grany po raz 11. MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ TAŃCA
Zestawienie ŚWIĘTA WIOSNY Igora Strawińskiego z KRZESANYM Wojciecha Kilara wbrew pozorom jest trafne i wyjątkowe. Przede wszystkim prezentuje najwybitniejsze osiągnięcia kompozytorskie, zarówno z repertuaru światowego, jak i polskiego, spójne w swym wyrazie i emocjonalnie zrównoważone, które ze sobą korespondują a nie konkurują. Bez wątpienia taki właśnie dialog wywiązuje się pomiędzy utworami dwóch znakomitych kompozytorów, którzy zainspirowani: wierzeniami i obrzędami pogańskiej Rusi - ŚWIĘTO WIOSNY i niepowtarzalnością polskiego folkloru góralskiego - KRZESANY (poprzedzony SIWĄ MGŁĄ), stworzyli dwa jakże różne stylistycznie, a zarazem spójne klimatycznie dzieła muzyczne. To właśnie dlatego w naszej mentalności kompozycja Kilara określana jest jako polski odpowiednik dzieła Strawińskiego.
Nie mniej ważne w tym spektaklu jest zestawienie choreografów. Martha Graham - jedna z najważniejszych postaci światowego baletu, której nazwisko po raz pierwszy pojawia się w repertuarze zespołu baletowego w tej części Europy i Henryk Konwiński - kontynuator baletowych tradycji polskiego tańca, kreują uniwersalne, niezależne od siebie dwie wizje choreograficzne, których połączenie wyzwala u widzów eksplozję emocji. Zderzenie tak silnych osobowości obojga choreografów jest istotne także ze względu na dopełnianie się obu realizacji, bez dominacji żadnej ze stron.