Artykuły

Bydgoszcz. Szymanowski wg Bondary w Operze Nova

Przed kilkoma dniami minęła 80. rocznica śmierci Karola Szymanowskiego. Jego utwory po raz pierwszy znalazły się w repertuarze Opery Nova za sprawą choreografa Roberta Bondary, który na taniec przełożył kantatę "Stabat Mater" oraz na nowo odczytał balet "Harnasie". Oba spektakle na afiszu 8, 9, 11 kwietnia.

Przed kilkoma dniami minęła 80. rocznica śmierci Karola Szymanowskiego, po Chopinie najbardziej znanego dziś na świecie polskiego kompozytora. Muzyka Szymanowskiego odnalazła swój czas i coraz częściej trafia do sal koncertowych i na sceny operowe.

Jego utwory po raz pierwszy znalazły się w repertuarze Opery Nova za sprawą choreografa, Roberta Bondary, który na taniec przełożył tak "niesceniczny" utwór jak kantata "Stabat Mater" oraz na nowo odczytał balet "Harnasie" (na zdjęciu), eksponując temat oglądany okiem dzisiejszego widza.

Obie choreografie zostaną pokazane po raz pierwszy od premiery (październik 2016 r.); Opera Nova zaprasza w sobotę, niedzielę i wtorek (8, 9, 11 kwietnia) na spotkanie z polskim współczesnym baletem.

Słowa średniowiecznej sekwencji pasyjnej "Stabat Mater" służą za osnowę libretta: Szymanowski stworzył utwór na głosy solowe, orkiestrę i chór mieszany - ze śpiewakami i usytuowanymi wewnątrz akcji dramatycznej, niczym w tragedii greckiej. Tak też umiejscowił ich choreograf- wśród tancerzy odgrywających ponadczasową historię Matki, Syna, Czarnego , w otoczeniu tłumu, w jaki wciela się Balet Opery Nova. Zespół został tak poprowadzony, aby poprzez spokój i harmonię ruchu intensywniej zobrazować emocje, które towarzyszą człowiekowi, przeżywającemu stratę bliskiej osoby. Tekst narzucił formę tańca oddającą żywe, realne ludzkie uczucia, mającą charakter modlitwy i refleksji religijnej.

Zupełnie inna w wyrazie jest druga część baletowego wieczoru w Operze, którą wypełni muzyczny obraz Podhala i Tatr. Szymanowski intensywnie uczestniczył w życiu towarzysko-artystycznym Zakopanego. Stąd zrodził się pomysł stworzenia baletu-pantomimy "Harnasie". Robert Bondara, wierny oryginalnemu librettu, przeniósł ciężar spektaklu z ludowego kolorytu, przekształcił na relacje społeczne i konflikty międzypokoleniowe oglądane z dzisiejszej perspektywy.

W obu choreografiach zachwyca doskonała forma tancerzy. Stanowiąca autonomiczną wartość muzyka Szymanowskiego brzmi znakomicie w wykonaniu Orkiestry Opery Nova prowadzonej przez Macieja Figasa.

Zapraszamy do Opery Nova na interesującą muzycznie, inscenizacyjnie i choreograficznie pozycję repertuarową.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji