Artykuły

Warszawa. Teatr Krzyk z Grand Prix Festiwalu Garderoba

W ostatni weekend marca w Białołęckim Ośrodku Kultury odbył się ogólnopolski XVIII Festiwal Teatrów Niezależnych Garderoba. Poziom wszystkich konkursowych spektakli był najwyższy w historii a tematyka i forma przedstawień była niezwykle różnorodna: od monodramów po widowisko na 100 osób. Zdobywcą Grand Prix został Teatr Krzyk z Maszewa w Zachodniopomorskiem, który przyjechał do Warszawy z kameralnym spektaklem na dwoje aktorów "To Face".

Spektakle konkursowe zachwyciły widzów i jurorów (Joannę Szczepkowską, Jarosława Kiliana, Jacka Kopcińskiego) swoją prostotą, przekonywującym aktorstwem, ładunkiem emocjonalnym, plastyką i formą. Gorąca teatralna atmosfera, ożywione dyskusje oraz adrenalina występujących były obecne nie tylko na scenie, ale także w kuluarach i we foyer.

- Jestem pod ogromnym wrażeniem Festiwalu! Uważam, że tegoroczna Garderoba miała bardzo wysoki poziom, mieliśmy ogromną trudność, żeby porównać poszczególne spektakle, prezentujące wielką różnorodność tematyczną. To tak, jakby porównać jabłoń do zegara. Tak zróżnicowane były scenariusze. Tu nie było rzeczy bagatelnych, odtrąbionych, czy jakiś płytkich, wszystko było zrobione z pasją, ale też bardzo rzetelnie, no i przede wszystkim z myślą. I to nie jest żadne słodzenie, naprawdę tak myślę - powiedziała Joanna Szczepkowska, przewodnicząca jury. - Garderoba to zdecydowanie festiwal teatrów zaawansowanych. Gdybym dzisiaj miała do wyboru wieczorem pójść do teatru zawodowego, czy do teatru niezależnego, to bym się mocno zastanawiała, który wybrać. Trzy festiwalowe dni spędzone w Białołęckim Ośrodku Kultury skłaniają mnie do tego drugiego wyboru, dodała.

18. edycja "Garderoby" po raz pierwszy odbyła się w dwóch przestrzeniach należących do Białołęckiego Ośrodka Kultury: w sali widowiskowej przy ulicy van Gogha 1 oraz nowej sali widowiskowej przy ulicy Głębockiej 66, między którymi kursował festiwalowy autobus. Spektaklom konkursowym towarzyszyły pokazy specjalne, koncerty, warsztaty i spotkania.

OD KOBIECYCH MONODRAMÓW PO WIDOWISKO NA 100 OSÓB

6 z 10 spektakli konkursowych sięgało bardziej lub mniej bezpośrednio do znanych dzieł z literatury polskiej i światowej, wśród nich tak kanonicznych twórców jak Tomasz Mann, Aleksander Dumas, Julian Tuwim czy Stanisław Wyspiański. 4 pozostałe spektakle to wypowiedzi znacznie bardziej autorskie, czerpiące z doświadczeń własnych lub aktualnych problemów społecznych.

Wśród dziesięciu spektakli konkursowych trzy reprezentowały stolicę (Teatr Alatyr, Teatr Pijana Sypialnia oraz Wioleta Komar), trzy Wrocław (Teatr Studio Czyczkowy, Fundacja Teatr Układ Formalny oraz Teatr Ekipa), dwa Rzeszów (Teatr Przedmieście oraz M.D.K. czyli Młode Dzielne Kuropatwy), pozostali artyści przyjechali z Gdyni (Magdalena Bochan- Jachimek) oraz Maszewa (Teatr Krzyk). I to właśnie artyści z tej małej miejscowości, z Maszewa w Zachodniopomorskiem, zrobili na jurorach największe wrażenie, zdobywając Grand Prix Festiwalu. Kameralny spektakl "To Face" (na zdjęciu) na dwoje aktorów gęsty od emocji i napięć, choć rozpisany głównie na ruch i gest, to esencjonalna opowieść o relacjach międzyludzkich podszyta przy okazji dużym poczuciem humoru.

W tegorocznym konkursie były aż trzy monodramy w wykonaniu aktorek, których brawurowa gra została doceniona przez jury, które postanowiło przyznać dla wszystkich trzech artystek I miejsce ex aequo. Z kolei Loża Teatrów Białołęckich (przedstawiciele teatrów BOK) swoją główną nagrodę przekazała Teatrowi Alatyr za niezwykle porywających, dynamicznych i zabawnych "Trzech muszkieterów" łączących plan żywy i lalkowy.

- Poziom tegorocznych spektakli był rzeczywiście bardzo wysoki. Jako organizatorzy możemy być dumni z jeszcze jednej rzeczy. W tym roku na spektakle konkursowe, a także wydarzenia towarzyszące przyjechała publiczność nie tylko z Białołęki, ale także z całej Warszawy. Świadczy to nie tylko o profesjonalizacji "Garderoby", ale także o tym, że Białołęka jest ważnym elementem warszawskiej mapy kulturalnej. Kolejna, XIX edycja Festiwalu Teatrów Niezależnych "Garderoba" odbędzie się w marcu 2018 roku. Już teraz gorąco na nią zapraszamy! - powiedziała Karolina Adelt-Paprocka, dyrektor Białołęckiego Ośrodka Kultury.

LAUREACI XVIII FESTIWALU TEATRÓW NIEZALEŻNYCH GARDEROBA

Grand Prix: Teatr Krzyk za spektakl "To Face"

I miejsce (ex aequo): Wioleta Komar za spektakl "Przyj dziewczyno, przyj", Magdalena Bochan-Jachimek za spektakl "Mamy problem", Aleksandra Kugacz z Teatru Studio Czyczkowy za spektakl "Być u siebie"

II miejsce (ex aequo): Teatr Alatyr za spektakl "Trzej muszkieterowie", Teatr Ekipa za spektakl "Czekając na Otella"

Nagroda za najlepszą reżyserię: Aneta Adamska za spektakl "Podróż"

Nagroda dla najlepszego aktora (ex aequo): Adam Pietrzak z Teatru Układ Formalny za rolę Jerome'a w spektaklu "Kosmetyka wroga", Maciej Rabski z Teatru Układ Formalny za rolę Textera w spektaklu "Kosmetyka wroga"

LAUREACI LOŻY TEATRÓW BIAŁOŁĘCKICH

Grand Prix: Teatr Alatyr za spektakl "Trzej muszkieterowie"

II miejsce: Fundacja Teatr Układ Formalny za spektakl "Kosmetyka wroga"

III miejsce: Teatr Ekipa za spektakl "Czekając na Otella"

Nagroda za najlepszą reżyserię: Aneta Adamska za spektakl "Podróż"

Nagroda dla najlepszej aktorki: Wioleta Komar za rolę Nadziei Tupalskiej w spektaklu "Przyj dziewczyno, przyj"

Nagroda dla najlepszego aktora: Maciej Rabski za rolę Textera w spektaklu "Kosmetyka wroga"

Wyróżnienia: Teatr Krzyk za spektakl "To Face", Magdalena Bochan-Jachimek za rolę w spektaklu "Mamy problem", Aleksandra Kugacz za rolę w spektaklu "Być u siebie", Teatr M.D.K. czyli Młode Dzielne Kuropatwy za spektakl "Bal w operze"

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji