Artykuły

Podsumowanie 2016 roku w Teatrze Wybrzeże

To był znakomity rok dla naszego Teatru. W 2016 roku zaprezentowaliśmy 47 tytułów, zagraliśmy dla Państwa blisko 500 spektakli w tym 12 premier, 31 Lekcji niegrzeczności i 41 spektakli wyjazdowych. Odwiedziło nas ponad 100 tysięcy widzów. Miło nam poinformować, że w 2016 roku nasza frekwencja na pięciu scenach wyniosła 100 procent! W minionym roku zorganizowaliśmy także 258 działań edukacyjnych, w których udział wzięło ponad 4 tysiące osób - informuje Grzegorz Kwiatkowski, rzecznik gdańskiej sceny.

Rok 2016 był dla naszego Teatru rekordowy zarówno jeśli chodzi o ilość nagród (m.in. prestiżowe Nagrody im. Zelwerowicza dla Doroty Kolak i Mirosława Baki oraz Paszport Polityki dla naszej etatowej reżyserki Eweliny Marciniak!), jak i wysokie noty krytyków teatralnych dla poszczególnych spektakli (m.in. w ankiecie miesięcznika Teatr). Rok 2016 to także czas przebudowy gdańskiego budynku, której efektem będzie powstanie nowej sceny Stara Apteka. W minionym roku prowadziliśmy także prace przygotowawcze do inwestycji polegającej na modernizacji Sceny Malarnia, Dużej Sceny oraz przestrzeni ulicy Teatralnej.

Rok 2016 to przede wszystkim czas jubileuszowy - 70 lat w Trójmieście! 50 lat na Targu Węglowym! Wybrzeże gra dla Pomorza! 20 listopada 2016 roku minęło 70 lat od inauguracji działalności Teatru Wybrzeże prapremierą sztuki Tadeusza Gajcego HOMER I ORCHIDEA w reżyserii Iwo Galla. 7 stycznia 2017 roku upływa 50 lat od premiery ZMIERZCHU DEMONÓW Romana Brandstaettera w reżyserii Jerzego Golińskiego, która otworzyła nowe dzieje Teatru Wybrzeże - w nowo wybudowanym gmachu na Targu Węglowym. Za nami jubileuszowa premiera WIŚNIOWEGO SADU Antona Czechowa w reżyserii Anny Augustynowicz, uroczysta gala, podczas której zostały wręczone jubileuszowe nagrody i wyróżnienia, otwarcie wystawy TEATR WYBRZEŻE 1946-2016.TWÓRCY, wydanie jubileuszowego tomu TEATR WYBRZEŻE 1946-2016. PREMIERY oraz odsłonięcie ufundowanej przez Marszałka Województwa Pomorskiego okolicznościowej tablicy upamiętniającej pracowników naszego teatru w tym szczególnym sezonie.

Oczywiście to nie wszystkie wydarzenia. Było ich znacznie więcej, a ich szczegółową listę znajdą Państwo poniżej.

Do zobaczenia w jubileuszowym roku 2017 w Teatrze Wybrzeże!

PREMIERY

1. Ireneusz Iredyński, KREACJA, reż. Jarosław Tumidajski, premiera: 16 stycznia, Czarna Sala

"Przedstawienie robi wstrząsające wrażenie. [...] Napisana przez Iredyńskiego w 1984 roku KREACJA, wydaje się zaskakująco aktualna."

Agnieszka Domańska, Teatralia

2. Tekst (inspirowany powieścią Raya Bradbury'ego) Marcin Cecko, FAHRENHEIT 451, reż. Marcin Liber, prapremiera: 6 lutego, Duża Scena

"O tym sukcesie przeważył w dużej mierze doskonały zespół Teatru Wybrzeże, który bezbłędnie wessał publiczność w świat tylko z pozoru utopijny. Największą wartością tego spektaklu jest cel, by poprowadzić dialog z widzem. Dać ostry komunikat."

Jacek Górecki, magazyn LAVIE

3. Charles den Tex, Peter de Baan, PEŁNIA SZCZĘŚCIA, reż. Adam Orzechowski, prapremiera: 26 lutego, Scena Kameralna

"PEŁNIA SZCZĘŚCIA na Scenie Kameralnej Teatru Wybrzeże to kawał dobrze wykonanego teatralnego rzemiosła, które może podobać się widzom."

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

4. na motywach powieści Horace'a McCoya, CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI?, reż. Wojciech Kościelniak, premiera: 2 kwietnia, Duża Scena

"Powstał przejmujący portret społeczności wykluczonej, dla której jedynym stanem, jaki znają, jest niedostatek, niespełnienie i oczekiwanie na odmianę karmy."

Katarzyna Fryc, Gazeta Wyborcza

5. Tennessee Williams, NOC IGUANY, reż. Pia Partum, premiera: 20 maja, Scena Kameralna

"Ważne są losy bohaterów - sprowadzone do wymiarów uniwersalnych - ale równie ważna jest teatralna magia, tworząca się sceniczna poetyka. Tekst podano w sposób jasny, klarowny, dociera do słuchacza nawet szept. Słowo, gest, ruch, muzyka, światło grają ze sobą niemal idealnie. Nie ma niczego niepotrzebnego. Powstał piękny, wysmakowany, Teatr, pisany dużą literą T."

Katarzyna Korczak, Czas Pomorza

6. Kornel Makuszyński, Marian Walentynowicz, PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA, reż. Michał Derlatka, premiera: 12 czerwca, Scena Malarnia

"PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA Teatru Wybrzeże dają wiele frajdy widzom w każdym wieku. [...] Prostota przekazu i jego bogata warstwa plastyczna, pomimo bardzo skromnych środków, to jeden z kluczy do sukcesu gdańskiego przedstawienia."

Łukasz Rudziński, Trójmiasto.pl

7. Charles Ludlam, PAR PARANOJE, reż. Adam Orzechowski, prapremiera: 2 lipca, Scena Letnia

"Zdecydowanie na pochwałę zasługują wszyscy aktorzy. Bardzo udana, moim zdaniem, była obsada, miałam wrażenie, że artyści czują się swobodnie i pewnie w swoich niezidentyfikowanych profilach osobowościowych."

Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska

8. STRATEGIA (MIMOWOLNA REAKTYWACJA), reż. Leszek Bzdyl, premiera: 22 lipca, Scena Malarnia, koprodukcja Teatru Dada von Bzdülöw i Teatru Wybrzeże

"Bohater, który w młodości scenicznej, boryka się z samym sobą, nie poczytując sobie za zaszczyt ogarnianie dookolnych strategii, w wieku dojrzałym, roku panieńskiego 2016, pozostaje szaleńcem programowym, który planowo poddaje się chaosowi."

Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska

9. WHY DON'T YOU LIKE SADNESS, reż. Katarzyna Chmielewska, premiera: 22 lipca, Scena Malarnia, koprodukcja Teatru Dada von Bzdülöw i Teatru Wybrzeże

"Katarzyna Chmielewska pokazała bardzo nasyconą subtelnościami opowieść o stanach wewnętrznych kobiety poszukującej samej siebie."

Katarzyna Wysocka, Gazeta Świętojańska

10. UWIEDZENI FREDRO: CUDZOZIEMCZYZNA/BOHOMOLEC: MAŁŻEŃSTWO Z KALENDARZA, reż. Jarosław Tumidajski, premiera: 6 sierpnia, Scena Letnia

"UWIEDZENI według Fredry i Bohomolca są czymś więcej niż dramaturgicznym wykopaliskiem - to zaprawiona humorem rzecz o bolesnym ukąszeniu ideologią."

Jacek Wakar, Dziennik Gazeta Prawna

11. Michel Houellebecq, MAPA I TERYTORIUM, reż. Ewelina MARCINIAK, premiera: 14 października, Duża Scena

"Jak przenieść na scenę pełną smutku i rozczarowania powieść o samotności i nudzie, by tej nudy uniknąć? Jak ożywić na scenie bohaterów nieustannie przywdziewających maski, nie popadając w kabotynizm? Ewelinie Marciniak, z najważniejszą powieścią Michela Houellebecqa, ta sztuka się udaje."

Michał Centkowski, Newsweek

12. Anton Czechow, WIŚNIOWY SAD, reż. Anna Augustynowicz, premiera: 16 grudnia, Duża Scena

"W centrum jest pewna diagnoza świata, w której dramat Czechowa nabrał zdumiewającej aktualności. I która premierę WIŚNIOWEGO SADU umieszcza na godnym miejscu w siedemdziesięcioletniej historii Teatru Wybrzeże."

Jarosław Zalesiński, Dziennik Bałtycki

WYJAZDY / FESTIWALE

Prezentacja FARAONA na 41. edycji Opolskich Konfrontacji Teatralnych Klasyka Polska.

Prezentacja BRONIEWKIEGO w ramach programu TEATR POLSKA w Barcinie, w Nowym Dworze Gdańskim, w Nowej Soli, w Krotoszynie, w Jarocinie oraz w Sierakowicach.

NAGRODY / NOMINACJE / WYRÓŻNIENIA

13 stycznia nasza etatowa reżyserka Ewelina Marciniak została laureatką Paszportów Polityki "za pracowitość, rozmach inscenizacyjny i poczucie humoru. Za przynoszące ciekawe rezultaty eksplorowanie tematu kobiet w męskim świecie teatru." Ewelina Marciniak nominację do Paszportów "zawdzięcza szczególnie PORTRETOWI DAMY według powieści Henry'ego Jamesa z gdańskiego Wybrzeża. To odważna i nieschematyczna opowieść o konwenansach i przesądach starej Europy, odbierających wolność wyzwolonej, zdawałoby się, kobiecie, opowieść efektowna i misterna, namiętna i ironiczna zarazem." Kapituła nominowała także Dominikę Knapik "za jej pracę w teatrze dramatycznym, choreografie do spektakli, m.in. także nominowanej w tym roku do Paszportu Polityki reżyserki Eweliny Marciniak (AMATORKI i PORTRET DAMY z gdańskiego Teatru Wybrzeże oraz MORFINĘ z katowickiego Śląskiego), Igi Gańczarczyk czy Anny Smolar." Ponadto Kapituła zgłosiła do Paszportów reżysera BRONIEWSKIEGO i dyrektora Teatru Wybrzeże Adama Orzechowskiego, scenografkę PORTRETU DAMY i CIĄGU Katarzynę Borkowską, autora CIĄGU i dramaturga AMATOREK i CIĄGU Michała Buszewicza oraz zespół Chłopcy Kontra Basia występujący w PORTRECIE DAMY.

15 stycznia Dorota Kolak i Mirosław Baka zostali nominowani do nagrody Dziennika Bałtyckiego Osobowość Roku 2015 za wybitne role w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Uzasadnienie nominacji: "Znani aktorzy Teatru Wybrzeże, ulubieńcy publiczności. Na scenie tworzą idealny duet. Nominowani za wybitne role w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Dorota Kolak i Mirosław Baka, gwiazdy Teatru Wybrzeże, w ostatnich latach często występują wspólnie, niezmiennie z doskonałym efektem! Tak było np. w przedstawieniu NA POCZĄTKU BYŁ DOM Doris Lessing, w reżyserii Anny Augustynowicz, w słodko-gorzkim SEKSIE DLA OPORNYCH, czy RAJU DLA OPORNYCH, który reżyserowała Krystyna Janda. Na spektakle, w których grają, widzowie chodzą "w ciemno", doceniając ich talent i doskonały warsztat."

18 stycznia spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? znalazł się w teatralnym podsumowaniu 2015 roku, sporządzonym przez Annę Kołodziejską z portalu Teatralia: "Niesłabnącą popularność i sukcesy sceny Teatru Wybrzeże wyznaczał w ubiegłym roku znakomity pod względem warstwy dramaturgicznej i gry aktorskiej KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Grzegorza Wiśniewskiego ze znakomitymi kreacjami dwóch duetów Doroty Kolak i Mirosława Baki, Katarzyny Dałek i Piotra Biedronia oraz tryskający bogactwem aranżacji scenograficznych PORTRET DAMY Eweliny Marciniak." Anna Kołodziejska wyróżniła ponadto spektakl INTRO, koprodukcję Teatru Dada von Bzdülöw i Teatru Wybrzeże: "Na Świętego Ducha 2 przeszedł także echem szyderczy chichot, ironią i absurdem celujący w nasze narodowe słabości - za sprawą rewelacyjnego INTRO w wydaniu formacji Dada von Bzdülow - gdzie prócz głównodowodzących Katarzyny Chmielewskiej i Leszka Bzdyla choreograficzny warsztat na najwyższym poziomie pokazała dwójka młodych artystów Katarzyna Ustowska i Piotr Stanek."

22 stycznia krytyk teatralny Michał Centkowski uznał nasz PORTRET DAMY za jeden z najważniejszych spektakli 2015 roku: "Do teatralnej czołówki przebojem wdarła się także Ewelina Marciniak. To nie przypadek, a perfekcyjnie zaplanowany, długi marsz przez najważniejsze sceny, najlepsze teksty i najznakomitsze festiwale. Najpierw w Teatrze Wybrzeża ożywiła z niebywałym kunsztem XIX powieść Henry'ego Jamesa, wystawiając olśniewający PORTRET DAMY."

27 stycznia Teatr Wybrzeże zdominował ranking teatralny 2015 roku przygotowany przez Gazetę Świętojańską. Ranking do przeczytania na stronie www.gazetaswietojanska.org

29 stycznia PORTRET DAMY, WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU, Ewelina Marciniak i Katarzyna Dałek zostali nominowani do nagrody POMORSKIE SZTORMY. Uzasadnienie nominacji - "Spektakl PORTRET DAMY w Teatrze Wybrzeże. Kolejna znakomita propozycja najgłośniejszej ostatnio polskiej reżyserki teatralnej. Poruszająca refleksja na temat miejsca kobiety w społeczeństwie, między bolesnym podporządkowaniem, a trudną samodzielnością. Zainscenizowany jak znakomicie naoliwiony mechanizm, w którym wszystkie elementy świetnie do siebie pasują.", "Spektakl WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU, wspólna produkcja Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże. Pierwszy spektakl, który wykorzystał w pełni możliwości nowej gdańskiej sceny, nietypowy pod wieloma względami, przyciągający tłumy i dostarczający im zabawy na wysokim poziomie.", "Katarzyna Dałek - aktorka Teatru Wybrzeże, za znakomite, bardzo różne role w spektaklach PORTRET DAMY i KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?.", "Ewelina Marciniak - za spektakle, o których się mówiło i o których warto rozmawiać, m.in. PORTRET DAMY w Teatrze Wybrzeże."

8 lutego Jolanta Kowalska z magazynu O.pl uznała nasz PORTRET DAMY za jeden z najlepszych spektakli 2015 roku: "W adaptacji powieści Henry'ego Jamesa Marciniak opowiedziała o hipokryzji, z jaką traktowała kobiecą cielesność kultura europejska. Historia podróży bezpretensjonalnej Amerykanki na stary kontynent stała się pretekstem do spojrzenia na jego dzieje z punktu widzenia kobiety. Koncept reżyserki, by światu z powieści Jamesa nadać XIX-wieczny koloryt, okazał się celnym środkiem w kompromitacji konwenansów, estetyki i kultury towarzyskiej wiktoriańskiego salonu oraz fałszywych ról, jakie narzucono w nim kobietom. W spektaklu ożywają sceny jakby wyjęte z rodzajowych płócien: w tanecznych figurach wdzięczą się kobiety-precjoza, będące męską ozdobą i kobiety-zabawki, gotowe w razie potrzeby aportować w geście wierności swemu panu. Pastiszowa kreska uwydatniała przy tym fałsz romansowej narracji, bowiem spod iluzji operowego przepychu wyzierał rzeczywisty dramat bohaterki, której uczucia i fascynacja tym światem zostały brutalnie zdeptane."

16 lutego Adam Orzechowski, Ewelina Marciniak i Grzegorz Wiśniewski zostali nominowani do nagrody Splendor Gedanensis. Adam Orzechowski otrzymał nominację za reżyserię TRESOWANYCH DUSZ Gabrieli Zapolskiej i MURZYNA WARSZAWSKIEGO Antoniego Słonimskiego, Ewelina Marciniak za wystawienie PORTRETU DAMY na podstawie powieści Henry'ego Jamesa, natomiast Grzegorz Wiśniewski za realizację spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego.

29 lutego Marzena Nieczuja Urbańska została laureatką Nagrody Specjalnej Marszałka Województwa Pomorskiego "za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechnianie i ochronę kultury na rzecz mieszkańców Województwa Pomorskiego, za artystyczną wszechstronność i zaangażowanie w promocję sztuki scenicznej z podziękowaniem za wielką pracę na rzecz zachowania pamięci o mistrzu reżyserii teatralnej Ryszardzie Majorze." Wręczenie Nagrody odbyło się we foyer Dużej Sceny Teatru Wybrzeże podczas premiery książki Marzeny Nieczuja Urbańskiej poświęconej Ryszardowi Majorowi.

7 marca Ewelina Marciniak została nominowana w plebiscycie Wysokich Obcasów SUPERBOHATERKA 2015. Uzasadnienie nominacji: "Za talent i pracowitość. Za walkę o niezależność sztuki, za wyreżyserowanie wybitnego spektaklu, który wymusił debatę publiczną na temat wolności wypowiedzi artystycznej."

8 marca Ewelina Marciniak została laureatką nagrody SZTORM ROKU w kategorii CZŁOWIEK ROKU "za spektakle, o których się mówiło i o których warto rozmawiać, m.in. PORTRET DAMY w Teatrze Wybrzeże."

29 marca aktorzy Teatru Wybrzeże znaleźli się w VII subiektywnym rankingu aktorów przygotowanym przez Gazetę Świętojańską. Ranking do przeczytania na stronie www.gazetaswietojanska.org

4 kwietnia z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru na Dużej Scenie odbyła się uroczystość wręczenia nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne osiągnięcia sceniczne w 2015 roku. Z ogromną radością informujemy, że Teatr Wybrzeże i związani z nim artyści otrzymali większość (7 z 8) najważniejszych trójmiejskich nagród teatralnych: Honorowa Nagroda Specjalna za Przedstawienie Roku dla Teatru Wybrzeże za spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego, Nagroda Teatralna Miasta Gdańska w kategorii reżyseria dla Eweliny Marciniak za reżyserię PORTRETU DAMY, Nagroda Teatralna Miasta Gdańska w kategorii debiut dla Marcina Miodka za rolę Piotra Tumana w WESOŁYCH KUMOSZKACH Z WINDSORU, Nagroda Teatralna Miasta Gdańska w kategorii rola męska dla Mirosław Baki za rolę George'a w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla Andrzeja Nowińskiego z okazji jubileuszu 55-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla Zbigniewa Olszewskiego z okazji jubileuszu 40-lecia pracy artystycznej, Nagroda Prezydenta Miasta Gdańska dla Cezarego Rybińskiego z okazji jubileuszu 25-lecia pracy artystycznej, Nagroda Honorowa za Przedstawienie Roku dla Teatru Wybrzeże i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego za spektakl WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU Williama Shakespeare'a w reżyserii Pawła Aignera - "KUMOSZKI to spektakl nietuzinkowy, znakomicie uzmysławiający formułę i charakter teatru szekspirowskiego. Wielce udana koprodukcja, wspólne dzieło Teatru Wybrzeże i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego.", Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Katarzyny Borkowskiej "za pełną artystycznego niepokoju scenografię, kostiumy oraz mistrzowską reżyserięświateł w spektaklu PORTRET DAMY na podstawie powieści Henry`ego Jamesa w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Wybrzeże.", Nagroda Teatralna Marszałka Województwa Pomorskiego dla Katarzyny Dałek "za dwie wybitne kreacje: precyzyjnie skonstruowaną i poprowadzoną rolę Honey w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee`ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego oraz sugestywną i barwną postać Isabel Archer w PORTRECIE DAMY na podstawie powieści Henry`ego Jamesa w reżyserii Eweliny Marciniak w Teatrze Wybrzeże".

11 kwietnia jury społeczne 41. Opolskich Konfrontacji Teatralnych nagrodziło Macieja Chojnackiego za scenografię do FARAONA Bolesława Prusa w reżyserii Adama Nalepy.

21 kwietnia Marzena Nieczuja Urbańska została laureatką Pomorskiej Nagrody Artystycznej, natomiast Marcin Miodek laureatem Pomorskiej Nadziei Artystycznej. Marzena Nieczuja Urbańska została nagrodzona "za książkę TEATR... JEST CAŁYM MOIM ŻYCIEM. OPOWIEŚĆ O RYSZARDZIE MAJORZE - bogaty zbiór nasyconych emocjami opowieści przeplatanych anegdotami z życia teatru." Marcina Miodka nagrodzono "za barwną i wyrazistą kreację Piotra Tumana, udany debiut aktorski w WESOŁYCH KUMOSZKACH Z WINDSORU w koprodukcji Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru Wybrzeże."

Andrzej Nowiński otrzymał medal Marszałka Województwa Pomorskiego De Nihilo Nihil Fit oraz grafikę i list gratulacyjny od Prezydenta Miasta Sopotu z okazji jubileuszu 55-lecia pracy twórczej. Wręczenie nagród odbyło się 20 maja na Scenie Kameralnej po premierze NOCY IGUANY.

Katarzyna Figura została laureatką Honorowej Nagrody Gdańskiego Towarzystwa Przyjaciół Sztuki za znakomitą rolę Pani Chybcik w WESOŁYCH KUMOSZKACH Z WINDSORU Williama Shakespeare'a w reżyserii Pawła Aignera. Nagroda została wręczona 24 czerwca w gdańskiej Galerii Punkt.

8 lipca Jacek Wakar z Dziennika Gazety Prawnej uznał spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? za jedno z najważniejszych wydarzeń teatralnych w sezonie 2015/2016: "Bogaty sezon, choćby w aktorskie kreacje. W gdańskim Teatrze Wybrzeże Dorota Kolak i Mirosław Baka w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Albee'ego, przeczytanej przez Grzegorza Wiśniewskiego jako rzecz o przerażającej rutynie zadawania bólu komuś najbliższemu."

15 lipca FARAON znalazł się w kolekcji teatralnych uniesień krytyka Jacka Sieradzkiego: "Bywa, że coś, jakaś chwila, moment, unosi człowieka od środka. Ale przecież niepodobna zrywać się w trakcie widowiska. A potem już nie ma okazji. Mam taką kolekcję uniesień. Swoich, by tak rzec, wewnętrznych powstań. Nijak nieuzewnętrznionych. [...] Oto Adam Nalepa wymyślił paradoksalny patent na zaćmienie słońca w FARAONIE: ściana teatru wali się wprost na nas, bije zza niej oślepiające światło, a przed oczami migoczą czarne plamki (wdmuchnięta w powietrze folia), jakbyśmy naprawdę spojrzeli w słońce. [...] Czyż nie takim nieoczywistościom ma służyć teatr, zadziwiając, trzeźwiąc, podrywając z foteli nasze gnuśne tyłki, wymuszając spontanicznie i niepowstrzymane owacje?". Artykuł ukazał się na łamach magazynu Zwierciadło.

17 lipca Teatr Wybrzeże został doceniony w podsumowaniu mijającego sezonu, sporządzonym przez Katarzynę Gajewską z Dziennika Teatralnego Trójmiasto: "Był to bardzo dobry sezon dla Wybrzeża, zobaczyliśmy kilka świetnych spektakli. [] Najlepszy w mojej ocenie był spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego (reż. Grzegorz Wiśniewski) z rewelacyjnymi rolami Doroty Kolak, Mirosława Baki, Katarzyny Dałek i Piotra Biedronia. Wśród aktorów Wybrzeża chciałabym wyróżnić Katarzynę Figurę (grającą w końcu na przekór warunkom), Dorotę Androsz oraz Jakuba Mroza za role w spektaklu FAHRENHEIT 451 oraz Małgorzatę Brajner za rolę w PEŁNI SZCZĘŚCIA. Specjalne wyróżnienie należy się za scenografię (Damian Styrna) oraz rekwizyt - latającą rybę w CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI?. Do tego spektaklu najlepszą muzykę stworzył Piotr Dziubek. Najlepsze kostiumy zaprojektowała grupa Mixer do sztuki FAHRENHEIT 451."

29 lipca 2016 odbyło się uroczyste wręczenie nominacji dyrektorskiej na kolejną kadencję Adamowi Orzechowskiemu przez Marszałka Województwa Pomorskiego oraz podpisanie umowy o dofinansowanie projektu "Poprawa stanu zabytkowego budynku Starej Apteki z XVII wieku wraz z Przejściem Bramnym i murami obronnymi Głównego Miasta w Gdańsku, poprzez nadanie nowych funkcji kulturalnych" wybranego przez Zarząd Województwa Pomorskiego do dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 - 2020 w ramach Działania 8.3 Materialne i niematerialne dziedzictwo kulturowe. W wyniku dofinansowania Teatr Wybrzeże wzbogaci się o nową scenę Stara Apteka. Powstanie także nowy, przeszklony łącznik między nową sceną a głównym budynkiem teatru, z widokiem na Targ Węglowy. Wartość projektu to 19,9 mln zł, a unijne dofinansowanie wynosi 11,7 mln zł.

23 sierpnia jury nagród miesięcznika Teatr w składzie Jacek Cieślak, Jacek Kopciński, Wojciech Majcherek, Jacek Wakar i Kalina Zalewska przyznało prestiżową Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za najlepszą kreację aktorską w sezonie 2015/2016 Dorocie Kolak za rolę Marthy oraz Mirosławowi Bace za rolę George'a w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego. Uroczyste wręczenie nagród odbyło się 18 października w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

5 września Mirosław Baka znalazł się w 24. edycji Subiektywnego spisu aktorów teatralnych Jacka Sieradzkiego: "Już myślałem, że będę go oglądał tylko w farsach w stołecznej Komedii, gdzie wygłupia się fachowo i bez znaczenia. Na szczęście trafił się ten George w starym samograju KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF Edwarda Albee'ego w gdańskim Wybrzeżu. Ma kapitalnie wymyślony pół zaczepny, pół zrezygnowany ton replik, jakby każdym zdaniem ruszał do walki i z góry wiedział, że zainkasuje cios. Jest złośliwy i okrutny również dla siebie, bezkompromisowy w obnażeniu małości postaci i najbezczelniej żądający dla niej współczucia. Przez cały spektakl miałem natrętne wrażenie, że mi kogoś przypomina; w pewnej chwili słyszałem już wyraźnie ton, ekspresję, akcent Władysława Kowalskiego z dawnych ról w Ateneum czy Powszechnym. Złudzenie? Kowalski pół wieku temu debiutował w Wybrzeżu, byłaby to sztafeta?"

14 września Teatr Wybrzeże został wyróżniony w ankiecie miesięcznika Teatr Najlepszy, najlepsza, najlepsi w sezonie 2015/2016. Krytycy teatralni wyróżnili Dorotę Kolak i Mirosława Bakę, FARAONA, KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?, KREACJĘ, spektakl FAHRENHEIT 451 oraz PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA. Najlepsza rola kobieca wg Jacka Kopcińskiego, Łukasza Maciejewskiego, Jacka Wakara i Kaliny Zalewskiej: Dorota Kolak jako Marta w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Najlepsza rola męska wg Jacka Cieślaka, Jacka Kopcińskiego, Jacka Wakara i Kaliny Zalewskiej: Mirosław Baka jako George w KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Najlepsza adaptacja teatralna wg Małgorzaty Piekutowej: FARAON. Najlepsza adaptacja teatralna wg Joanny Puzyny-Chojki: FAHRENHEIT 451. Najlepsza scenografia wg Anety Kyzioł: FARAON. Najlepsza scenografia wg Łukasza Maciejewskiego: KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF?. Najlepsza scenografia wg Joanny Puzyny-Chojki: KREACJA. Najlepsza scenografia wg Jacka Cieślaka: FAHRENHEIT 451. Najlepsza muzyka wg Joanny Puzyny-Chojki: FAHRENHEIT 451. Najlepsze przedstawienie teatru lalkowego wg Joanny Puzyny-Chojki: PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA.

15 września WESOŁE KUMOSZKI Z WINDSORU zostały nominowane do nagrody portalu Trójmiasto.pl Skrzydła Trójmiasta w kategorii Kulturalne Ożywienie Trójmiasta. Uzasadnienie nominacji: "Za pierwszy spektakl przygotowany na scenę elżbietańską i nowy styl gry aktorskiej na trzy strony, za doskonałą komedię stylizowaną na epokę Szekspira, którą po raz pierwszy w Trójmieście można było oglądać na stojąco, opierając się o scenę."

1 października Escape Room w Teatrze Wybrzeże został uznany przez pismo National Geographic za jeden z 7 najbardziej niezwykłych escape roomów w Polsce: "Scenariusz, programy, plany widowni, projekty i kostiumy z archiwalnych spektakli, kosmetyki do profesjonalnej charakteryzacji i blask reflektorów - wszystkie elementy teatralnego świata zostały na kilka dni wplecione w scenariusz pokoju zagadek gdańskiego teatru. W Czarnej Sali gracze mogli zmierzyć się z zagadką zniknięcia rekwizytów do spektaklu CZYŻ NIE DOBIJA SIĘ KONI? i poczuć przy tym magiczną aurę sceny. Pokój był dostępny w drugiej połowie sierpnia i dzięki swojej popularności Teatr Wybrzeże planuje powtórzyć tę wyjątkową inicjatywę w ramach obchodów jubileuszu 70-lecia teatru w sezonie artystycznym 2016/2017."

9 listopada Piotr Biedroń został nominowany do Nagrody Miasta Gdańska dla Młodych Twórców w Dziedzinie Kultury. Uzasadnienie nominacji: "Piotr Biedroń - jeden z najbardziej utalentowanych polskich aktorów młodego pokolenia, od sześciu lat członek zespołu gdańskiego Teatru Wybrzeże. Wystąpił w zasadzie we wszystkich najgłośniejszych spektaklach Wybrzeża ostatnich lat, m.in. AMATORKACH, PORTRECIE DAMY, PRZEDWIOŚNIU czy WESOŁYCH KUMOSZKACH Z WINDSORU."

16 grudnia zdjęcia Dominika Wernera ze spektaklu FAHNRENHEIT 451 znalazły się w finale 2. edycji Konkursu Fotografii Teatralnej. Finałową dziesiątkę najlepszych prac w kategorii Teatralne zdjęcie sezonu jury wyłoniło spośród 438 zakwalifikowanych do I etapu fotografii. Laureatów konkursu poznamy 11 stycznia podczas uroczystego ogłoszenia werdyktu w Instytucie Teatralnym.

16 grudnia podczas uroczystej jubileuszowej gali nasi znamienici artyści i oddani pracownicy otrzymali jubileuszowe nagrody i pamiątkowe wyróżnienia. Laureaci medali Ministra Kultury Gloria Artis: Krzysztof Gordon, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1970 - Złoty Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Florian Staniewski, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1969 - Srebrny Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Adam Orzechowski, dyrektor Naczelny i Artystyczny Teatru Wybrzeże od roku 2006 - Srebrny Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Cezary Niedziółka, zastępca dyrektora Teatru Wybrzeże ds. programowych, kierownik literacki od roku 2006 - Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Maria Mielnikow-Krawczyk, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1986 - Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Grzegorz Gzyl, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1994 - Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Mirosław Krawczyk, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1986 - Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Krzysztof Matuszewski, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1983 - Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Robert Ninkiewicz, aktor Teatru Wybrzeże od roku 2011 - Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis, Grzegorz Wiśniewski, reżyser Teatru Wybrzeże od roku 2001 - Brązowy Medal Zasłużony kulturze Gloria Artis. Laureaci Nagród Specjalnych Marszałka Województwa Pomorskiego za wybitne zasługi w dziedzinie twórczości artystycznej oraz upowszechniania i ochrony kultury na rzecz mieszkańców Województwa Pomorskiego: Alina Lipnicka, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1968, Wanda Neumann, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1973, Ryszard Moskaluk, aktor Teatru Wybrzeże w latach 1958-2003, Grażyna Florek, zastępca dyrektora ds. ekonomicznych, główna księgowa Teatru Wybrzeże. Specjalne podziękowania oraz pamiątkowe grafiki od Województwa Pomorskiego otrzymali: Marzena Nieczuja Urbańska, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1982, Dorota Kolak, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1982, Mirosław Baka, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1988, Joanna Kreft-Baka, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1988, Zbigniew Bogdański, reżyser i aktor Teatru Wybrzeże w latach 1957-1977, Jerzy Gorzko, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1982, Zbigniew Olszewski, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1978, Jerzy Kosiła, inspicjent Teatru Wybrzeże od roku 1982, Zdzisław Graczyk, akustyk Teatru Wybrzeże w latach 1990-2012, Krzysztof Puzio, zastępca kierownika technicznego-brygadier montażystów Teatru Wybrzeże od roku 1994, Maciej Szemiel, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1985, Jarosław Tyrański, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1984, Rudolf Zioło, reżyser Teatru Wybrzeże od roku 1995. Laureaci Nagród Specjalnych prezydenta Miasta Sopotu: Krystyna Łubieńska, aktorka Teatru Wybrzeże od roku 1958, Maria Zawadzka, od blisko 50 lat obsługująca naszych widzów, szczególnie sopockich, Elżbieta Goetel, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1963-2006, Łucja i Bruno Sobczakowie, scenografowie Teatru Wybrzeże w latach 1972-2005, Ryszard Ronczewski, aktor Teatru Wybrzeże w latach 1966-2010. Specjalne podziękowania oraz pamiątkowe grafiki od Prezydenta Miasta Sopotu otrzymali: Agnieszka Poroszewska, garderobiana Teatru Wybrzeże od roku 1976, Joanna Januszewska, suflerka Teatru Wybrzeże od roku 1982, Mirosława Czerniawska, księgowa Teatru Wybrzeże od roku 1992, Bolesława Plewa, zastępca dyrektora, główna księgowa Teatru Wybrzeże w latach 2006-2012, Andrzej Nowiński, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1971, Czesław Krok, kierownik techniczny Teatru Wybrzeże w latach 1974-2008. Laureaci Nagród prezydenta Miasta Gdańska w Dziedzinie Kultury: Halina Winiarska, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1967-2003, Halina Słojewska, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1967-2001, Bogusława Czosnowska, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1957-1982, Jerzy Kiszkis, aktor Teatru Wybrzeże w latach 1966-2003, Cezary Niedziółka, zastępca dyrektora Teatru Wybrzeże ds. programowych, kierownik literacki od roku 2006, Adam Orzechowski, dyrektor Naczelny i Artystyczny Teatru Wybrzeże od roku 2006. Specjalne podziękowania oraz pamiątkowe grafiki otrzymali:

Kazimiera Stasiuk, garderobiana Teatru Wybrzeże od roku 1983, Krystyna Winiarska, charakteryzatorka/fryzjerka Teatru Wybrzeże od roku 1970, Jacek Labijak, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1989, Cezary Wybraniec, elektryk Teatru Wybrzeże od roku 1989, Bogdan Gaczoł, elektryk Teatru Wybrzeże od roku 1989. Laureaci Nagród Prezydenta Miasta Gdyni: Jan Sieradziński, aktor Teatru Wybrzeże w latach 1962-2003, Adam Kazimierz Trela, aktor Teatru Wybrzeże od roku 1970, Barbara Krafftówna, aktorka Teatru Wybrzeże w latach 1946-1949.

VIII SEZON SCENY LETNIEJ

Podczas wakacyjnych miesięcy na Scenie Letniej zaprezentowaliśmy aż 14 tytułów w tym dwie premiery - PAR PARANOJE, UWIEDZIONYCH, MURZYNA WARSZAWSKIEGO, SEANS, PEŁNIĘ SZCZĘŚCIA, AKT RÓWNOLEGŁY, PRZYGODY KOZIOŁKA MATOŁKA (Księga pierwsza, druga, trzecia), AWANTURY I WYBRYKI MAŁEJ MAŁPKI FIKI-MIKI oraz PRZYGODY PSZCZÓŁKI MAI (cz.1, 2, 3, 4). Z radością informujemy, że nasze spektakle oraz LEKCJE NIEGRZECZNOŚCI obejrzało ponad 12 tysięcy widzów!

PRZEBUDOWA TEATRU WYBRZEŻE

W Teatrze Wybrzeże trwają prace budowlane, których efektem będzie powstanie nowej sceny teatralnej Stara Apteka, modernizacja istniejącej Sceny Malarnia oraz Dużej Sceny, a także podniesienie jakości przestrzeni ulicy Teatralnej. Realizacja inwestycji została podzielona na kilka etapów, zakończenie wszystkich prac planowane jest na 2020 rok. W 2015 roku wykonano dokumentację techniczną i uzyskano pozwolenie na budowę dla większości planowanych prac. Dokumentacja została wykonana przez Autorską Pracownię Architektoniczną - Jacek Bułat z Poznania. Pozostałe prace projektowe tj. projekt widowni Dużej Sceny Teatru oraz projekt zagospodarowania otoczenia wykonywane są odrębnie przez pracownię WAPA Krzysztof Kozłowski z Sopotu. Prace projektowe dobiegają końca, wniosek o wydanie pozwolenia na budowę dla tego zakresu prac został złożony w grudniu 2016 roku. Prace budowlane w Teatrze Wybrzeże trwają od końca 2014 roku. Wykonano prace przygotowawcze tj. wykonanie wyburzeń, badań archeologicznych, zabezpieczenie wykopu a także budowę podziemnego budynku technicznego. W 2016 roku wyłoniono wykonawcę stanu surowego budynku sceny Stara Apteka - firmę Poleko Sp. z o.o. z Gdańska. Wykonawca przystąpił do realizacji prac w grudniu 2016. W wyniku tej inwestycji w Gdańsku będziemy mieli aż cztery sceny. Scena Stara Apteka będzie mniej więcej takiej wielkości jak Scena Malarnia czy Scena Kameralna w Sopocie, tak by można było wymiennie prezentować na nich spektakle. Powstanie też nowy, przeszklony łącznik między nową sceną a głównym budynkiem Teatru, z widokiem na Targ Węglowy. W kolejnych latach prace obejmą modernizację Sceny Malarnia i budynku głównego z Dużą Sceną - zmodernizowane zostanie foyer, widownia oraz technologia teatralna Dużej Sceny. Stare, ręcznie sterowane urządzenia teatralne zostaną wymienione na nowoczesne, automatyczne rozwiązania o nowych możliwościach scenograficznych. Ponadto, w porozumieniu z miastem planowane jest również wykonanie remontu nawierzchni i modernizacja oświetlenia na ulicy Teatralnej, w celu uczynienia z tej uliczki nowej przyjaznej przestrzeni miejskiej.

EDUKACJA

W minionym roku prowadziliśmy niezwykle intensywną działalność edukacyjną: zorganizowaliśmy 44 Warsztaty Teatralne, w tym 12 do LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI, a także 44 Lekcje Teatralne, 5 Warsztatów Krytyki Teatralnej, 76 tur Zwiedzania Teatru, 7 warsztatów dramaturgicznych oraz 6 spotkań Dyskusyjnego Klubu Teatralnego. Udostępniliśmy także Escape Room ZAGINIONE REKWIZYTY aż 76 razy. Miło nam poinformować, że we wszystkich działaniach edukacyjnych uczestniczyło ponad 4 tysięce osób!

INNE WYDARZENIA

W minionym roku zorganizowaliśmy 31 LEKCJI NIEGRZECZNOŚCI i wszystkie one cieszyły się dużym uznaniem ze strony naszej najmłodszej, ale również starszej publiczności. Wzięło w nich udział niemal 10 tysięcy widzów!

W zeszłym roku zorganizowaliśmy 10. edycji Rodzica w Teatrze, inicjatywy skierowanej do rodziców, którzy wcześniej ze względu na konieczność opieki nad małymi dziećmi nie mogli wybrać się do teatru. Miło nam poinformować, że z naszej oferty skorzystało 250 osób.

Z okazji 24. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy 10 stycznia na Scenie Kameralnej odbył się koncert ŚPIEWAJĄCY AKTORZY, zorganizowany przez Teatr Wybrzeże i Fundację Pomysłodalnia.

15 stycznia w Ratuszu Staromiejskim odbyło się czytanie MĘCZEŃSTWA Z PRZYMIARKĄ Ireneusza Iredyńskiego w reżyserii Jarosława Tumidajskiego. Sztukę przeczytali: Magdalena Boć, Piotr Łukawski, Maciej Szemiel oraz gościnnie Joanna Żóraw. Czytanie przygotowano w ramach RE: Ireneusz IREDYŃSKI, przedsięwzięcia realizowanego przez Teatr Wybrzeże wraz z Pracownią Krytyki Artystycznej Instytutu Filologii Polskiej UG, Ośrodkiem Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym IBL PAN i Nadbałtyckim Centrum Kultury.

Prapremierze spektaklu FAHRENHEIT 451 towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu Autorzy naszych plakatów A D A M C Z Y K 5 1 plakatów różnych + 8 dla TEATRU WYBRZEŻE.

Od 15 do 26 lutego trwały Ferie w Teatrze Wybrzeże. Miło nam poinformować, że uczestniczyło w nich ponad 350 osób! W ramach tegorocznej edycji przygotowaliśmy dla naszych młodszych i starszych widzów szereg atrakcji, m.in. warsztaty teatralne, warsztat dramaturgiczny oraz zwiedzanie teatru. Zajęcia poprowadził Jakub Roszkowski oraz Weronika Łucyk.

29 lutego we foyer Dużej Sceny odbyła się premiera książki Marzeny Nieczuja Urbańskiej poświęconej Ryszardowi Majorowi.

3 kwietnia odbyła się 10. edycja Drzwi Otwartych w Teatrze Wybrzeże. W jej ramach po raz kolejny odkryliśmy przed naszymi widzami na co dzień skrywane tajemnice sceny i otworzyliśmy podwoje teatralnych pracowni (w programie m.in. zwiedzanie Dużej Sceny, gra terenowa, escape room i pokaz charakteryzacji teatralnej). Z przyjemnością informujemy, że odwiedziło nas niemal tysiąc widzów.

Premierze NOCY IGUANY towarzyszyło otwarcie wystawy z cyklu Autorzy naszych plakatów: MACIEJ HÜBNER PLAKATY Z SZEŚĆDZIESIĘCIOLECIA 1956-2016.

Teatr Wybrzeże włączył się do akcji BILETU ZA GROSZE i bilet na SEKS DLA OPORNYCH i KREACJĘ prezentowane 21 maja kosztował jedynie 400 groszy. Miło nam poinformować, że bilety za 400 groszy zostały wyprzedane w ciągu 35 minut od otwarcia kas biletowych. Pomysłodawcą i koordynatorem akcji BILETU ZA GROSZE, odwołującej się w tym roku do 400. rocznicy śmierci Williama Shakespeare'a, jest Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

24 czerwca Komitet Organizacyjny Programu TEATR POLSKA zakwalifikował do objazdu znakomitego i wielokrotnie nagradzanego BRONIEWSKIEGO Radosława Paczochy w reżyserii Adama Orzechowskiego. W ramach tegorocznej edycji w okresie od 25 października do 13 listopada 2016 roku BRONIEWSKI został zaprezentowany w aż 6 miejscowościach na terenie 4 województw: Barciński Ośrodek Sportu i Rekreacji przy współpracy z Miejskim Domem Kultury w Barcinie, woj. kujawsko - pomorskie, Żuławski Ośrodek Kultury, Nowy Dwór Gdański, woj. pomorskie, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w Nowej Soli przy współpracy z Nowosolskim Domem Kultury, woj. lubuskie, Zespół Szkół nr 3 w Krotoszynie przy współpracy z Krotoszyńskim Ośrodkiem Kultury, woj. wielkopolskie, Szkoła Podstawowa nr 4 im. W. Broniewskiego w Jarocinie przy współpracy ze Stowarzyszeniem Jarocin XXI, woj. wielkopolskie, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Sierakowicach przy współpracy z Gminnym Ośrodkiem Kultury w Sierakowicach, woj. pomorskie. Cieszymy się, że przedstawienie spotkało się ze znakomitym przyjęciem publiczności, która każdorazowo nagrodziła artystów gorącymi owacjami.

W ramach tegorocznego LATA W TEATRZE WYBRZEŻE 13 sierpnia można nas było spotkać na gdańskiej plaży Jelitkowo w naszym wakacyjnym punkcie kasowym.

Na zakończenie wakacji i zakończenie roku przygotowaliśmy dla naszych widzów niespodziankę w postaci Escape room'u, który odbył się między 25 a 29 sierpnia, a także między 27 a 31 grudnia w Czarnej Sali.

Od 27 do 4 września trwała 5. edycja Festiwalu Teatru Dokumentalnego i Rezydencji Artystycznej Sopot Non-Fiction, której współorganizatorem jest Teatr Wybrzeże. W programie m.in. prezentacja spektakli teatru dokumentalnego i MARATON NON-FICTION.

Teatr Wybrzeże brał udział w Programie KULTURA DOSTĘPNA. W ramach realizacji projektu zaprezentowaliśmy 5 spektakli repertuarowych z napisami oraz audiodeskrypcją dla osób niewidzących, niedowidzących, niesłyszących oraz niedosłyszących oraz zorganizowaliśmy warsztaty POSMAKUJ TEATRU.

14 października na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Gdańskiego oraz 15 października na Scenie Malarnia odbyła się ogólnopolska konferencja naukows KREACJE. OSTATNIE DWUDZIESTOLECIE TEATRU WYBRZEŻE (1996-2016). Koncepcję konferencji stworzyła dr Joanna Puzyna-Chojka, natomiast opiekę naukową nad konferencją sprawował prof. dr hab. Jan Ciechowicz. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m.in. dziennikarz Jacek Wakar, były dyrektor Teatru Wybrzeże Maciej Nowak oraz dziennikarz Jarosław Zalesiński.

24 października w sopockim Dworku Sierakowskich odbyła się pierwsza odsłona nowego projektu

Teatr przy Stole/ Stół przy Wybrzeżu, który zrodził się ze współpracy Teatru Wybrzeże, Towarzystwa Przyjaciół Sopotu oraz Katedry Dramatu, Teatru i Widowisk Uniwersytetu Gdańskiego. Formuła tego cyklu nawiązuje do znanych już publiczności czytań współczesnych dramatów i tekstów dla teatru w aktorskiej interpretacji. Nowym elementem jest współudział studentów gdańskiej uczelni - młodych teatrologów, którzy dbają o oprawę intelektualną wydarzenia, przedstawiając swoje komentarze do prezentowanych sztuk i moderując dyskusję publiczności z twórcami. Dla dyrekcji Teatru Wybrzeże to możliwość przetestowania utworów dramatycznych, które w ten sposób zyskują szansę na sceniczną realizację. W 2016 roku odbyły się czytania BEZKRÓLOWIA Wojciecha Tomczyka, POLSKIEJ KRWI Przemysława Wojcieczka oraz sztuki KUROŃ. PASJA WEDŁUG ŚWIĘTEGO JACKA Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk.

20 listopada minęło 70 lat od inauguracji działalności Teatru Wybrzeże prapremierą sztuki Tadeusza Gajcego HOMER I ORCHIDEA w reżyserii Iwo Galla. Premiera ta odbyła się w przystosowanym naprędce na potrzeby teatru budynku, tzw. stodole przy Placu Grunwaldzkim w Gdyni. Spektakl został zaprezentowany 30 razy i obejrzało go ponad 12 tysięcy widzów. W dniu jubileuszu widzowie SEANSU, KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? i spektaklu SKRZYNK@PANDORY zostali poczęstowani lampką wina i urodzinowym tortem, a także zaproszeni do składania Teatrowi Wybrzeże życzeń urodzinowych w jubileuszowej księdze, która od 20 listopada aż do końca sezonu znajduje się we foyer Dużej Sceny.

Od 28 listopada do 24 grudnia Teatr Wybrzeże dysponował świątecznym punktem sprzedaży w Centrum Handlowym Manhattan w Gdańsku-Wrzeszczu, w którym można było kupić

Bilet prezent, będący idealną propozycją dla wszystkich, którzy szukają wyjątkowych upominków na święta.

29 listopada zaprezentowaliśmy nowe portrety zespołu artystycznego Teatru Wybrzeże. Autorem zdjęć jest Dariusz Senkowski, fotograf od ponad 20 lat robiący zdjęcia m.in. dla Teatru Powszechnego i Teatru Dramatycznego w Warszawie. Nowe zdjęcia zespołu znajdują się na stronie internetowej teatru w dziale zespół.

Premierze WIŚNIOWEGO SADU towarzyszył szereg odświętnych wydarzeń jubileuszowych. Premierę poprzedziła uroczysta gala podczas której zostały wręczone naszym znamienitym artystom i oddanym pracownikom jubileuszowe nagrody i pamiątkowe wyróżnienia. Po gali w górnym foyer nastąpiło odsłonięcie ufundowanej przez Marszałka Województwa Pomorskiego okolicznościowej tablicy upamiętniającej pracowników naszego teatru w tym szczególnym sezonie oraz otwarcie wystawy TEATR WYBRZEŻE 1946-2016.TWÓRCY. Premierze WIŚNIOWEGO SADU towarzyszyła również publikacja jubileuszowego tomu TEATR WYBRZEŻE 1946-2016. PREMIERY.

21 grudnia WIŚNIOWY SAD Antona Czechowa w reżyserii Anny Augustynowicz został uznany za jeden z najważniejszych spektakli mijającego roku przez Jacka Cieślaka z Rzeczpospolitej: "O tym, że mija kultura filiżanki, tradycja zaś pada pod ciosem siekiery, mówi w WIŚNIOWYM SADZIE Anna Augustynowicz, świętując 70-lecie działalności Teatru Wybrzeże."

27 grudnia kreacje Doroty Kolak i Mirosława Baki w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? zostały uznane za jedne z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2016 roku wg trójmiejskiej Gazety Wyborczej: "Był to także rok aktorki gdańskiego Teatru Wybrzeże Doroty Kolak (nagroda za drugoplanową rolę kobiecą w filmie ZJEDNOCZONE STANY MIŁOŚCI Tomasza Wasilewskiego), która wraz z Mirosławem Baką otrzymała Nagrodę im. Aleksandra Zelwerowicza za kreacje w spektaklu KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? Edwarda Albee'ego w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego."

29 grudnia znakomite kreacje Marcina Miodka w KREACJI i WIŚNIOWYM SADZIE zostały uznane przez Katarzynę Fryc z Gazety Wyborczej za jedne z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2016 roku: "Miniony rok przyniósł rozwój talentu Marcina Miodka, wschodzącej gwiazdy Teatru Wybrzeże, który zasługuje na najwyższe uznanie za główną rolę w happenerskim przedstawieniu KREACJA w reżyserii Jarosława Tumidajskiego, a potem świetnie zaprezentował się jako Łopachin w WIŚNIOWYM SADZIE w reżyserii Anny Augustynowicz."

29 grudnia KREACJA została uznana przez Dziennik Bałtycki za jedno z najciekawszych wydarzeń minionego roku w trójmiejskiej kulturze: "Spektakl KREACJA Ireneusza Iredyńskiego wyreżyserowany przez Jarosława Tumidajskiego ukazuje dramat artysty rozdartego pomiędzy potrzebę twórczej wolności a chęć zarabiania pieniędzy i związaną z tym konieczność podporządkowania potrzebom rynku. Przedstawienie interesujące w formie i znakomicie zagrane przez aktorów: Marcina Miodka, Roberta Ninkiewicza i Martę Herman. Poruszający spektakl, który pozostanie w pamięci."

29 grudnia znakomity, nagradzany i szeroko komentowany spektakl KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF? znalazł się w rankingu 10 najważniejszych przedstawień, sporządzonym przez krytyka Łukasza Maciejewskiego: "Wiśniewski staje się coraz ciekawszym artystą. Pracuje intensywnie, nie ma w zasadzie słabszych zawodowo momentów. Jego ostatnie spektakle: znakomita MARIA STUART (Teatr Studyjny w Łodzi) - jeden z najlepszych dyplomów aktorskich ostatnich lat, KAMIEŃ w stołecznym Teatrze Współczesnym czy niedawne PLASTIKI w Teatrze im. Słowackiego w Krakowie, to pokaz kunsztu inscenizacyjnego, znakomitej pracy z aktorem i dobrego gustu. Z tych produkcji wybrałem nieco starszą VIRGINIĘ WOOLF, ponieważ na sukces przedstawienia zapracowały wszystkie komponenty o których pisałem wcześniej. Nic tutaj nie szwankuje, zagrało wszystko. Teatr środka na najwyższym poziomie."

31 grudnia znakomity FAHRENHEIT 451 został uznany przez Katarzynę Sudoł z Gazety Wyborczej za jedno z najważniejszych wydarzeń kulturalnych 2016 roku: "Na początku lutego Teatr Wybrzeże wystawił opowieść niepokojąco aktualną - FAHRENHEIT 451 w reżyserii Marcina Libera, z tekstem Marcina Cecko opracowanym na podstawie powieści Raya Bradbury'ego 451 STOPNI FAHRENHEITA. Zespół teatralny Wybrzeża przygotował ciekawą w formie i treści opowieść o absurdalnych, wyniszczających dążeniach władzy, gdzie palenie książek jest symbolem odejścia od samodzielnego myślenia. W spektaklu świetne role Katarzyny Figury, Michała Jarosa i Cezarego Rybińskiego."

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji