Artykuły

Przebyli tysiące kilometrów - 2016 rok w Teatrze im. Żeromskiego

To był dobry rok dla Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach. Teatr przemierzył aż 27.500 km i zagrał 224 spektakle, które obejrzało ponad 46 tys. widzów. Wpływy wyniosły 1 mln 168 tys. zł. Teatr nie tylko kontynuował ogólnopolskie i międzynarodowe sukcesy artystyczne, ale zawojował również kilka nowych, ważnych scen.

GRALI NA WYJEŹDZIE

Rok obfitował w wyjazdy. "Dzieje grzechu" w reż. Michała Kotańskiego zostały zagrane w siedmiu miejscowościach w ramach programu Teatr Polska.

"Samotność pól bawełnianych" w reżyserii Radosława Rychcika pojechała na gościnne występy do TR Warszawa, następnie rozgrzała publiczność Open'era, a na koniec podbiła So Paulo i Rio de Janeiro. Brazylijska publiczność festiwalowa nagrodziła spektakl owacjami na stojąco, co jak usłyszeliśmy należy w Brazylii do rzadkości. W tym roku teatr miał też bardzo miłą przygodę: "Samotność pól bawełnianych" wraz z "Harper" (na zdjęciu) weszły do programu Festiwalu Nowego Teatru w Rzeszowie. Obydwa spektakle przywiozły nagrody: wyróżnienie za muzykę do "Samotności" dla zespołu TNBC oraz nagrodę dla Młodego Twórcy, którą zdobyła Magda Grąziowska, odtwórczyni roli Harper Regan.

Spektakl "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety" pojechał na Forum Młodej Reżyserii do Krakowa oraz Festiwal Nowej Scenografii w Katowicach. Scenografka Agata Andrusyszyn , przywiozła stamtąd Nagrodę Specjalną Teatru Śląskiego.

"Wszyscy chcą żyć" zaprezentowaliśmy w Gdańsku w ramach przeglądu sztuk Hanocha Levina. Przemierzyliśmy łącznie 27.500 km, odwiedzając Rzeszów, Kraków, Katowice, Warszawę, Gdynię, Gdańsk, Rio de Janeiro, So Paulo, Gdańsk, Chełm, Busko-Zdrój, Brzeg, Rydułtowy, Czechowice-Dziedzice, Nowy Sącz oraz Nową Dębę.

BUDYNEK WYKUPIONY, MOŻNA ROBIĆ REMONT

Wieloletnie starania zakończyły się sukcesem. Próby uregulowania spraw własnościowych Teatru zajęły 19 lat. W sądzie toczyła się sprawa z mającą 27 proc. udziałów w kamienicy rodziną państwa Michalskich. Bez 100 proc. własności instytucja nie mogła sięgnąć po pieniądze unijne na przeprowadzenie generalnego remontu. Ostatecznie udało się wykupić udziały. Po remoncie Teatr oprócz poprawy stanu technicznego zyska m. in. salę prób, nowe garderoby, małą scenę, udogodnienia dla niepełnosprawnych i nowoczesny sprzęt. Planuje się, że przeprowadzenie remontu potrwa trzy lata. Inwestycja ma kosztować ponad 50 mln zł. Oznacza to, że od 2018 roku spektakle będą grane poza siedzibą Teatru. Trwają prace koncepcyjne i poszukiwania dogodnej lokalizacji.

ROZPOCZĘCIE WSPÓŁPRACY Z KRAKOWSKĄ PWST

W grudniu 2015 Teatr zawarł porozumienie z Państwową Wyższą Szkołą Teatralną w Krakowie. Na mocy tej umowy Teatr i Krakowska Szkoła Teatralna w latach 2016-2019 będą wspólnie przygotowywać i prezentować spektakle studentów Wydziału Reżyserii PWST. W przedstawieniach biorą udział kieleccy aktorzy.

Teatr wspólnie z PWST przygotował już dwa spektakle: "Wojna nie ma w sobie nic z kobiety" w reżyserii Elżbiety Depty oraz "Kła" w reżyserii Bartosza Żurowskiego.

NOWI AKTORZY W ZESPOLE I WIELU GOŚCINNYCH

Do stałego zespołu teatru dołączyły: Magda Grąziowska i Anna Antoniewicz.

Do aktorów współpracujących dołączyli:

Bartłomiej Cabaj - w obsadzie premiery "Kropka kreska, kropka kreska" w reżyserii Pawła Paczesnego; Horst/ Mężczyzna 2 w "Dziejach grzechu" w reżyserii Michała Kotańskiego, Grabarz we "Wszyscy chcą żyć" w reżyserii Dawida Żłobińskiego

Adrian Brząkała - Tobias Az-Zaim w "Harper" w reżyserii Grzegorza Wiśniewskiego

Maciej Kulig - Damse w "Szalbierzu" w reżyserii Pawła Aignera

Jacek Mąka - Maurycy Koch w"Zachodnim wybrzeżu" w reżyserii Kuby Kowalskiego

Kacper Sasin - Rybak w "Szalbierzu" w reżyserii Pawła Aignera

Piotr Stanek - Abad w "Zachodnim wybrzeżu" w reżyserii Kuby Kowalskiego

Julia Trembecka - Młodsza w "Kle" w reżyserii Bartosza Żurowskiego

SPEKTAKLE GOŚCINNE

We wrześniu nasza scena gościła festiwalowy hit - spektakl TR Warszawa pt. "Ewelina płacze" w reżyserii Anny Karasińskiej. Wystąpili znakomici aktorzy: Adam Woronowicz, Maria Maj, Ewelina Pankowska, Rafał Maćkowiak.

Wizyta TR w Teatrze Żeromskiego była właściwie rewizytą - w czerwcu, na zakończenie sezonu artystycznego pokazaliśmy w Warszawie "Samotność pól bawełnianych" Bernarda-Marie Koltsa, w reżyserii Radosława Rychcika. 

Z kolei w maju do Teatru zawitali Krzysztof Kowalewski i Marta Lipińska z wersją sceniczną legendarnego słuchowiska Polskiego Radia "Kocham Pana, Panie Sułku".

 Po 40 latach spektakl wciąż okazuje się bawić publiczność.

Gościliśmy także Teatr Bagatela. W listopadzie na dużej scenie krakowscy aktorzy, na czele z Magdaleną Walach, zaprezentowali "Układ" Eli Kazana w adaptacji Radosława Paczochy, w reżyserii Michała Kotańskiego. Widzowie podziękowali artystom owacją na stojąco.

DRUGI W HISTORII NASZEGO TEATRU SPEKTAKL NAGRANY PRZEZ TELEWIZJĘ

Rok zakończył się nagraniem "Dziejów grzechu" dla stacji TVP Kultura. Sztuka w reż. Michała Kotańskiego jest drugim w historii kieleckiego teatru spektaklem nagranym przez TVP Kultura. Wcześniej zarejestrowano już "Samotność pól bawełnianych" w reżyserii Radosława Rychcika.

Nagranie "Dziejów grzechu" okazało się sporym przedsięwzięciem. W spektaklu występuje 18 aktorów. Ustawienie scenografii angażuje cały zespół techniczny.

Emisję spektaklu poprzedzi wywiad krytyka teatralnego Wojciecha Majcherka z Michałem Kotańskim, Magdą Grąziowską - odtwórczynią głównej roli, Andrzejem Platą - odtwórcą roli Łukasza Niepołomskiego oraz Radosławem Paczochą - autorem adaptacji. Całość trafi na szklane ekrany w kwietniu 2017.

W KONTAKCIE Z WIDZEM

DEBATOWALIŚMY

Pokaz "Dziejów grzechu" w jednej z siedmiu miejscowości poprzedziło spotkanie widzów z reżyserem Michałem Kotańskim, aktorem Łukaszem Pruchniewiczem, psychologiem i policjantem. Przedmiotem były "negocjacje" o to, czy ze spektaklu powinny być wycięte sceny gwałtu. Ostatecznie widzowie uznali, że nie powinno się cenzurować sztuki.

ROZDALIŚMY TRUMNY

Teatr przeprowadził konkurs pod hasłem "Wszyscy chcą żyć"promujący spektakl w reż. Dawida Żłobińskiego - pierwszy w historii, w którym nagrodą główną była trumna. Zainteresowanie mediów przewyższyło nasze oczekiwania. Informacja dotarła do odbiorców w całej Polsce. Zaskakująco duża liczba uczestników odpowiedziała na konkursowe pytanie o sens życia zaznaczając w zgłoszeniu, że walczy o główną nagrodę (Zakład Przemysłu Drzewnego Lindner ufundował także kolekcjonerskie kalendarze, a teatr dorzucił bilety na przedstawienie). Ostatecznie główna nagroda przypadła: 64-letniemu Jerzemu Dolińskiemu z Krakowa, który napisał wiersz inspirowany sztuką. Ze względu na wysoki poziom i ilość zgłoszeń teatr zdecydował się przyznać także drugą trumnę. Wygrał ją Edward Pięta z Krakowa. Informacje o konkursie i jego wynikach pojawiły się m.in.: w TVN24, Super Ekspresie, Fakcie, Angorze, czy RMF FM.

ZACHĘCAMY DO TWORZENIA

Napisz do nas o nas - teatr jest współorganizatorem konkursu "Napisz do nas o nas", w którym główne nagrody to 1500, 1000 i 500 zł. Rozstrzygnięcie i rozdanie nagród w ostatnim tygodniu roku 2016.

WIDZOWIE FOTOGRAFOWALI TEATR

W ramach Europejskich Dni Dziedzictwa teatr zaprosił widzów do zwiedzania jego zakamarków. Przewodnikami w tej niecodziennej podróży byli aktorzy: Ewelina Gronowska, Beata Pszeniczna, Marcin Brykczyński, Łukasz Pruchniewicz oraz Dawid Żłobiński. Dodatkową atrakcją była możliwość fotografowania. W efekcie powstała wirtualna wystawa zdjęć zrobionych przez 75 uczestników: https://www.facebook.com/pg/kielce.teatr.zeromskiego/photos/?tab=album&album_id=1079141778806199

ZMIANA FORMUŁY DZIKIEJ RÓŻY

Ostatni Plebiscyt Publiczności "O Dziką Różę" współorganizowany przez Teatr i kieleckie media poprowadził zawodowy konferansjer, Piotr Gumulec - specjalizujący się w improwizacji kabaretowej. Galę poprzedził koncert Marcina Januszkiewicza. Impreza była transmitowana online na fanpejdżu Teatru. Kielecki tygodniowy bezpłatny przegląd premier sezonu to jedyna tego typu impreza w całej Polsce.

NOWE KANAŁY KOMUNIKACJI

Pod koniec roku teatr uruchomił kolejne po Facebooku, media społecznościowe: Twitter i Instagram. Do tej pory konto na tym ostatnim prowadzili artysta fotografik Szymon Rogiński i aktorka Teatru Żeromskiego Dagna Dywicka, w planie kolejne interesujące nazwiska.

NOWA IDENTYFIKACJA WIZUALNA

Nową identyfikację wizualną Teatru, czyli: logo, stronę internetową, plakaty, ulotki oraz foldery zaprojektował Paweł "Nowik" Nowicki. Projekty grafika cechuje minimalizm oraz oszczędność. Decydującym czynnikiem, który pomógł obrać ten kierunek była wizja Teatru jako areny prezentacji wolnych myśli, a nie instytucji narzucającej idee i postawy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji