Artykuły

Nastrój Leśmiana i humor Goldoniego

W 1912 roku Bolesław Leśmian napisał tekst baśni mimicznej w trzech przywidzeniach pt. "Skrzypek opętany". Klimat utworu to dwa światy: jeden - realny z postaciami Alaryela (Krzysztof Raczkowski) i Chryzy (Ewa Wycichowska) oraz drugi - fantastyczny, pełen duchów i zjaw. Jest to nasycona erotyką opowieść o miłości, niespełnie­niu, opętaniu, zbrodni i tajemni­cy przeznaczenia. Baśń zawiera głęboką symbolikę i ukazuje peł­ną namiętności osobowość skrzypka zmagającego się z nie­możnością tworzenia. Artyści czarują perfekcyjnością wykona­wczą, harmonią ruchu, pięknem wyrazu artystycznego.

Prawie 80 lat "Skrzypek opęta­ny" czekał na kompozytora. Na­pisania muzyki - z dużym po­wodzeniem - podjął się Maciej Małecki, ściśle podporządkowu­jąc ją akcji scenicznej. Prapremie­ra w wykonaniu Polskiego Teatru Tańca odbyła się w Poznaniu na początku kwietnia 1991 r. Publi­czność w Warszawie mogła ten spektakl zobaczyć na scenie Tea­tru Wielkiego w ramach VII War­szawskich Dni Baletu.

Ewa Wycichowska jest choreo­grafem, inscenizatorem i reżyse­rem. Dlatego cała koncepcja ruchu, układów tanecznych i mimi­cznych ma swoją specyficzność, polegającą na wieloplanowości i symultaniczności akcji. Współ­czesne ujęcie scen baletowych pozwala na eliminację konkret­nych znaków i dosłowności mi­miki, gestu czy rekwizytu. Chodzi o to, by nie raziły naiwnością efektów i zdarzeń. Wyraźnie wi­dać, że Wycichowska używa jako tworzywa kombinacji natural­nych ruchów bądź też kształtuje je według indywidualnych inspi­racji i nawyków. Efektem jest du­ża ekspresja i przekonująca in­terpretacja poetycko-liryczna, oddająca wspaniale atmosferę transcendencji i zamysł poety.

Dodatkowy urok tego widowiska jest dziełem scenografa i au­tora kostiumów - Ryszarda Kai. Tak więc dźwięk, ruch i obraz zostały zespolone w twórczej pa­sji trojga artystów zauroczonych baśnią Leśmiana.

Zespół z Poznania przedstawił również polską premierę baletu "Sługa dwóch panów" według komedii Carlo Goldoniego. Wartkie tempo akcji scenicznej, ruchliwość aktorów, pomysło­wość w stwarzaniu sytuacji oraz wyrazistość mimiki i gestu - tak charakterystyczne dla teatru uli­cznego i komedii dell'arte - znajdują tu swój oryginalny wy­raz. Inessa Sawczuk, Magda Goworzewska, Beata Wrzosek, Ale­ksander Rutkiewicz, Paweł Ko­mornicki, Krzysztof Raczkowski, Mirosław Ogórek, Ryszard Węgrzynek i Przemysław Grządziela stworzyli urozmaicone, barwne widowisko, pełne zabawnych nieporozumień i perypetii. Auto­rem libretta, choreografem i re­żyserem jest Nowozelandczyk Gray Veredon - twórca znany z pracy w Londynie, Stuttgarcie i Kolonii, a współpracujący z Me­tropolitan Opera, Washington Ballet, z teatrami w Monachium i Łodzi. Muzyka Antonio Vival­diego zadziwia oryginalnością brzmieniową. Scenografia i ko­stiumy Kristiana Iridriksona są świetnym uzupełnieniem całości, co sprawia, że jest to dzieło wy­bitne pod każdym względem.

Po obejrzeniu tych dwóch spektakli łatwiej jest zrozumieć myśl Jeana Paula: "Muzyka jest niewidzialnym tańcem, a taniec jest niesłyszalną muzyką". To jest najkrótsza recenzja Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznań­skiego w Warszawie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji