Artykuły

Wrocław. Festiwal Dziady. Recykling na Olimpiadzie Teatralnej

Mickiewicz, przywracając słowiańskim dziadom wymiar rytualnego seansu wywoływania duchów, nawiązania z nimi dialogu i odesłania ich z powrotem w zaświaty, komentował współczesność. Co "Dziady" mówią nam dziś?

W ramach Olimpiady Teatralnej organizowany jest festiwal Dziady. Recykling.

W programie znalazły się tegoroczne inscenizacje "Dziadów" Adama Mickiewicza: pełna wrocławska Michała Zadary z fenomenalnym Bartoszem Porczykiem w roli Gustawa/Konrada i warszawska Eimuntasa Nekrošiusa. Zostaną też zremiksowane dawne realizacje "Dziadów": Grotowskiego (1961), Białoszewskiego (1965), Dejmka (1967), Swinarskiego (1973) i Grzegorzewskiego (1995) oraz spektakle przepojone tym samym duchem co dramat Mickiewicza: "Akropolis" Grotowskiego i Szajny (1962) i "Umarła klasa" Kantora (1975).

Temat śmierci i związanych z nią rytuałów w światowej kinematografii pojawi się na przeglądzie filmowym Tomasza Kolankiewicza. - Cykl "Obecność. Upiory w kinie" to zderzenie różnych gatunków i stylów filmowych, pod różnymi szerokościami geograficznymi, co pozwoli pokazać możliwie szeroko, jak filmowcy opowiadali o przenikających się światach żywych i umarłych - mówi Izabela Młynarz z Instytutu Grotowskiego i przywołuje zdanie kierownika naukowego festiwalu Leszka Kolankiewicza: - Recykling to współczesne - właściwe epoce ekologii - miano wiecznego powtarzania się przebiegów historii społecznej. Obrzędy kommemoratywne też są swego rodzaju recyklingiem, bo pozwalają na nowo przeżywać to, co już raz przeżyte i co weszło do domeny pamięci zbiorowej. Recyklingiem będą w ramach festiwalu remiksy historycznych inscenizacji "Dziadów" składające się na żywe, performatywne archiwum kultury polskiej.

Ich twórcami są: Jarosław Fret, Łukasz Kos, Paweł Miśkiewicz, Paweł Passini, Jadwiga Rodowicz-Czechowska, Weronika Szczawińska i Jerzy Trela.

Na festiwalu zaprezentowane zostaną także dwa obrzędy afrobrazylijskiego kultu candomblé w wykonaniu Aristidesa de Oliveira Mascarenhasa, znanego Pai Ari de Ajaguna, i członków świątyni Ile Axé Opo Ajaguna w Areia Branca w stanie Bahia w Brazylii, oraz afrohaitańskiego kultu vodou w wykonaniu Josepha Auguste'a Louisa i członków świątyni Rasin San Bout na Haiti. Temat kultu zmarłych przodków i zbiorowej pamięci poruszają też Pierre Guicheney i Monika Bułaj.

W programie jest również koncert "Dziady. Recykling" w Narodowym Forum Muzyki, który rozpocznie poemat symfoniczny "Totenfeier" Gustava Mahlera, zainspirowany "Dziadów" częścią IV Mickiewicza, w wykonaniu Orkiestry NFM dyrygowanej przez Vladimira Fanshila. Druga część poświęcona będzie muzyce rytualnej afrobrazylijskiego kultu candomblé i afrohaitańskiego kultu vodou, a koncert zakończą zaduszki jazzowe tria Mateusza Rybickiego.

"Dziadom" - żywemu mitowi Polaków - poświęcone będą debaty Leszka Kolankiewicza, Zbigniewa Majchrowskiego i Jacka Sieradzkiego.

Krzysztof Rutkowski poprowadzi wykład o tym, jak Mickiewicz, przekonany, że dramat jest najwyższą formą poezji, rozegrał "Dziady" w College de France, a podczas debaty Marcina Napiórkowskiego uczestnicy przyjrzą się różnorodnym wymiarom uobecniania umarłych w perspektywie w spółczesnych badań nad pamięcią zbiorową.

Festiwalowi towarzyszą wystawy: fotografii Pierre'a Vergera "Orixás" w Domku Romańskim, a w Kamienicy Rynek 25 "Święte skrzyżowania" - fotografie Moniki Bułaj z Azji i Ameryki Łacińskiej, Magrebu i Bliskiego Wschodu, źródeł Nilu i Wysp Sołowieckich, "Dziady Starego i Nowego Świata" - zdjęcia Magdaleny Mądrej oraz pokaz haitańskiego malarstwa vodou "Natchnione przez bogów".

DZIADY. RECYKLING

PIĄTEK

godz. 16, "Kłącze", Instytut Grotowskiego - remiks "Akropolis"

godz. 21, Instytut Grotowskiego - Pierre Guicheney

SOBOTA

godz. 12, Teatr Polski - "Dziady" Michała Zadary [na zdjęciu]

NIEDZIELA

godz. 10, Barbara - "Bluźnić czy kreować mity? Podważać i obalać czy uświęcać" - debata

godz. 16, Pałacyk - "Dziady. A czegóż potrzeba dla duszy?" - remiks "Dziadów" Jerzego Grotowskiego

godz. 18, Stara Piekarnia - Obrzęd afrobrazylijskiego kultu candomblé

PONIEDZIAŁEK

godz. 10, Barbara - "Materialność pamięci: uobecnianie umarłych" - debata

godz. 16, Wrocławski Teatr Współczesny - "Pudełko, czyli o tym Białoszewskim, jak go słuchamy" - remiks "Dziadów" Mirona Białoszewskiego, Jacek Kopciński, Paweł Passini

godz. 19, Narodowe Forum Muzyki - koncert

WTOREK

godz. 16, Czyje to "Dziady"? Dworzec Świebodzki - remiks "Dziadów" Kazimierza Dejmka, Pawła Miśkiewicza, Zbigniewa Majchrowskiego

godz. 18, Stara Piekarnia - obrzęd afrohaitańskiego kultu vodou

ŚRODA

godz. 10, Barbara - "Jak Mickiewicz wygrał Dziady ? Adamowa poezja czynna w College de France" - wykład Krzysztofa Rutkowskiego

godz. 16, Synagoga pod Białym Bocianem - "Moja klasa" - remiks "Umarłej klasy" Tadeusza Kantora

godz. 20, Stara Piekarnia - "Armine, Sister" - spektakl Teatru ZAR

CZWARTEK

godz. 10, Barbara - Jakich "Dziadów" Polacy potrzebują? - debata

godz. 16, PWST - Remiks jako lekcja - Jerzy Trela.

godz. 20, Stara Piekarnia - "Armine, Sister" - spektakl Teatru ZAR.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji