Artykuły

Czekając na Godota

W sobotę rozpoczyna się czwarta edycja Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Klasyki Światowej. Do Łodzi przyjadą artyści z Zagreb Youth Theatre z Chorwacji, działającej we Francji Companhia Wertice z Brazylii oraz francuskiego Theatre des Bouffes du Nord.

„Nową Klasykę Europy" otworzy premiera gospodarza — Czekając na Godota Samuela Becketta w przekładzie Antoniego Libery i reżyserii Michała Borczucha (łodzianie widzieli ostatnio jego Apokalipsę na Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych). — Wchodzę do teatralnego muzeum — mówi Borczuch. — To tekst pisany dla zupełnie innego teatru. Zderzenie jego minimalizmu z dynamiczną rzeczywistością, w której teraz żyjemy, pozwala zobaczyć wiele rzeczy na nowo.

Nad ochroną praw autorskich Becketta czuwa Towarzystwo Beckettowskie, dbając o to, żeby nie dochodziło do zmian nie tylko w tekście, ale nawet w didaskaliach. Borczuch podkreśla, że nie szanuje replik, ceni sobie dialog. — Negocjowaliśmy, bo powtórzenie w teatrze nie ma sensu. To nie jest tylko dbałość o dobro spadku po Becketcie, również redukcja. Jako spektakl autorski to przedstawienie jest zredukowane.

W obsadzie Mariusz Jakus, Marek Nędza, Paweł Paczesny, Andrzej Wichrowski i Krzysztof Zarzecki. Scenografia i kostiumy — Dorota Nawrot. Spektakle premierowe — piątek i sobota, godz. 19, Duża Scena Teatru Jaracza, ul. Jaracza 27. Bilety kosztują38-25 zł. Czekając na Godota można jeszcze zobaczyć we wtorek, również o godz. 19.

Tematem czwartej edycji „Nowej Klasyki Europy" jest władza, przemoc i dominacja. — Nie tylko ta wielka, historyczna, ale też dziejąca się pomiędzy jednostkami, mężczyzną a kobietą, ludźmi z różnych klas społecznych. To ważny temat w obliczu kryzysu demokracji — wyjaśniał Roman Pawłowski, kurator festiwalu. — Co zrobić z władzą i jak ją humanizować — to będzie temat naszych rozmów po spektaklach.

W programie, oprócz Czekając na Godota, są jeszcze cztery spektakle, które będą prezentowane dwukrotnie. 21 i 22 października festiwalowa publiczność obejrzy Hamleta w reżyserii O1ivera Frljicia, zrealizowanego w promującym nowe nurty Teatrze ZKM w Zagrzebiu. Dwa przedstawienia w reż. Christiane Jatahy zaprezentuje Companhia Vertice. 28 i 29 października Julię na podstawie Panny Julii Strindberga, 4 i 5 listopada — Co by było, gdyby pojechały do Moskwy (Trzy siostry Czechowa). Festiwal zakończy 8 i 9 listopada Battlefield spektakl francuskiego Theatre des Bouffes du Nord w reżyserii Petera Brooka i Marie-Helene Estienne (na podstawie Mahabharaty i sztuki Jean-Claude'a Carriere'a).
Bilety kosztują od 50 do 25 zł.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji