Artykuły

Warszawa. Jesień w Studio, a "Wiosna" w Brazylii

Nowy sezon w STUDIO teatrgalerii rozpoczął się czytaniem performatywnym "Społeczeństwo spektaklu" w reż. Natalii Korczakowskiej i premierą "Ripleya pod ziemią" Radosława Rychcika. W całym sezonie nowego STUDIO planowane jest 8 nowych przedstawień.

Tak więc trwają już przygotowywania do kolejnych premier, a na afisz powracają sztuki z poprzednich sezonów. Spektakl "Wiosna" wybiera się na cztery spektakle do Brazylii w ramach projektu Instytutu Adama Mickiewicza. Jesień w nowym STUDIO teatrgaleria zapowiada się zatem ciekawie.

Powroty i pożegnania: "Wichrowe wzgórza" i "Iluzje"

Powraca na afisz nie grany od roku spektakl "Wichrowe Wzgórza" Julii Holewińskiej i Kuby Kowalskiego według tekstu Emily Brontë (na zdjęciu). Nagrodzony na 53. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych czterema wyróżnieniami: Główną Nagrodą Aktorską - dla Anny Smołowik, Nagrodą Aktorską - dla Wojciecha Solarza, Wojciecha Żołądkowicza i Marcina Januszkiewicza, wciąż porusza tematyką i grą aktorską.

Kuba Kowalski tak mówił o swojej adaptacji: "Próbujemy z Julią Holewińską spojrzeć na Wichrowe Wzgórza jak na swoistą "encyklopedię miłości". Brontë zawarła w swojej powieści niezliczoną ilość wzorców miłosnych relacji, od tych bratersko-siostrzanych, poprzez miłość rodzicielską i synowską, koncentrując się wreszcie na związkach kochanków. Dokonując wiwisekcji uczuć stawia swoją główną bohaterkę Katarzynę przed fundamentalnym wyborem między tym, co racjonalne, kontrolowane, gwarantujące rozwój, ale i stawiające wzajemne ograniczenia, a tym, co irracjonalne, niebezpieczne, twórcze, ale i autodestrukcyjne."

Powracają też do repertuaru "Iluzje" Iwana Wyrypajewa w reżyserii Agnieszki Glińskiej, ale niestety jest to też pożegnanie z tym tytułem. W spektaklu doborowa obsada: Dominika Ostałowska, Dorota Landowska, Krzysztof Stroiński, Łukasz Lewandowski. Ten komediodramat to historia dwóch małżeństw, które pod koniec życia odczuwają potrzebę rozmowy o uczuciach. Cztery osoby, cztery spojrzenia na wspólne życie. Kto kogo kochał, a komu się zdawało, że kochał? Kto przez kogo był kochany naprawdę? Co w mijającym życiu było rzeczywistością, a co złudzeniem? Na ile dotarcie do prawdy o sobie jest możliwe? Wyrypajew, pokazując kolejne elementy małżeńskich układanek, tworzy opowieść pełną paradoksów. Ostatnie spektakle "Iluzji" w nadchodzący weekend.

Nowe premiery: "Jaskinia" i "Bydło"

STUDIO teatrgaleria to nie tylko powroty i pożegnania, ale nowe spektakle. Trwają już przygotowanie do jesiennych premier. 3 listopada premiera "Jaskinii" w reżyserii Arka Tworusa. W roli głównej Ewa Błaszczyk i Paweł Tomaszewski. Występują też Andrzej Szeremeta, Marcin Zabrocki, Piotr Gwadera. Muzykę przygotowuje Marcin Zabrocki.

Spektakl inspirowany jest m. in. "Jesienną sonatą" Ingmara Bergmana i "Notatkami z podziemia" Fiodora Dostojewskiego. Jaskinia to łono matki. To do niej instynktownie zawraca człowiek, uciekając przed starciem z rzeczywistością. Pamięć o tym szoku wyrwania z bezpiecznego miejsca i tęsknota za powrotem do niego tkwią głęboko w każdym człowieku. Wracamy tam zresztą w pewnym sensie co noc, zaraz po zamknięciu oczu. Czy na tym polega sens snu? Tak można rozumieć ten niemal niemożliwy do przezwyciężenia związek syna i matki, matki i syna. Taki jest sens powrotu syna do rodzinnego domu w "Ślubie" Gombrowicza czy w "Krumie" Hanocha Levina, powrotu do dzieciństwa, do fantazji. To bolesny proces, wymagający zerwania z iluzją bezpieczeństwa i oderwania się od matki, ale niezbędny dla wewnętrznej przemiany człowieka i jego powtórnych narodzin

Rozpoczęły się również próby do grudniowej premiery. Jacek Poniedziałek przygotowuję spektakl "Bydło" według Szczepana Orłowskiego. W obsadzie: Agata Góral, Monika Krzywkowska, Dominika Biernat, Monika Obara, Marcin Bosak, Krzysztof Dracz, Krzystof Strużycki, Maciej Nawrocki.

Radykalizacja postaw, podążanie za "mocnymi ludźmi", którzy zaprowadzą porządek, pogarda współczesnych społeczeństw dla politycznej poprawności czy zwykłej przyzwoitości, lęk przed obcymi, zohydzenie wszelkich autorytetów, rozhuśtanie nastrojów roszczeniowych i klaustrofobiczny egoizm. Źródło tych zjawisk tkwi w gniewie i frustracji społeczeństwa, a te biorą się z poczucia bezradności, gdy kartka wyborcza nie ma żadnego wpływu na naszą sytuację, gdy "zmiana" oznacza tylko przyklejenie nowej etykiety. Szczepan Orłowski w dramacie "Bydło" nie dotyka wprost kwestii politycznych. Bohaterowie - być może tylko symbolicznie - mordują swoich rodziców, by przez ten gwałt odciąć pępowinę ciągłości, zmieść stary porządek, przejść radykalny proces indywiduacji, aby odzyskać podmiotowość. Podpowiada nam, że tylko na ruinach starego można zbudować nowe i tylko wówczas cały ten zamęt ma głębszy sens.

"Wiosna" w Brazylii

Pod koniec października spektakl STUDIO "Wiosna", w reżyserii Leonardo Moreiry, wyrusza do Brazylii. W Sao Paulo odbędą się cztery przedstawienia, pomiędzy 27-30 października w ramach projektu "Brazylia" organizowanego przez Instytut Adama Mickiewicza.

"Wiosna" może być czytana jako dwie równoległe sztuki, dziejące się w tym samym miejscu. Jak wyglądałyby chwile, które mogliśmy przeżyć, ale których nie przeżyliśmy? Czy sztuka może pokazać zarówno życie, jak i te niezaistniałe momenty? Fikcja, sen, życzenie, prawda - wszystko to jest u Leonarda Moreiry kwestią perspektywy. To samo dotyczy relacji między przeszłością a teraźniejszością, wspomnieniem a urojeniem. Jego perspektywizm nie tylko relatywizuje przedmiotowość, lecz również bierze na cel w szczególności to, co niematerialne, przemijające i osobiste.

***

"Iluzje" 15, 16 października godz. 19.30

"Wichrowe wzgórza" 17, 18, 19 października, godz. 19.00

"Jaskinia" (Premiera) 3, 4 i 11 listopada godz. 19.00

"Wiosna" (Brazylia) 27, 28, 29, 30 października

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji