Robimy sami kukiełki
Każdy teatr posiada swoje pracownie, warsztaty, malarnie, z których pomocy korzysta w pracy nad techniczną stroną przedstawienia. Teatr kukiełkowy, nawet ten najprostszy, musi również posiadać swoją pracownię, w której będziemy wykonywać kukły, dekoracje, rekwizyty i pomoce teatralne. W szkolnym teatrze kukiełkowym majsterkowaniem zajmie się zespół, którego członkowie mają odrobinę talentu artystycznego, nieco wiadomości o teatrze kukiełek i dużo pomysłowości. Dostarczymy wam dziś nieco wiadomości, jak zrobić kukiełki w prosty i tani sposób.
Najłatwiej i najprędzej można zrobić główki kukiełek z ziemniaków. W tym celu wybieramy takie ziemniaki, które kształtem swym przypominają charakterystyczną głowę ludzką Na fotografii zamieszczonej obok widzimy np. ziemniak, który bez żadnej charakteryzacji i uzupełnień przypomina głowę starca. W ziemniaku wycinamy w miejscu, gdzie ma być szyja, otwór dopasowany wielkością do palca wskazującego osoby, która będzie kukłą poruszała. Oczy zrobimy z guzików, które umocujemy na drucie, wąsy - z kawałka postrzępionego sznurka, który przypniemy do ziemniaka drucikiem zagiętym pod kątem ostrym. Główkę taką nakładamy na palec wskazujący, który stanowi równocześnie szyję kukiełki, i owijamy dłoń chusteczką lub miękkim szalikiem w ten sposób, aby palec środkowy i kciuk stanowiły rączki kukiełki.
W inny sposób robimy kukiełkę typu rękawiczkowo-palcowego. Potrzebne nam będą do tego następujące materiały: glina modelarska lub tłusta kaflarska, klajster introligatorski (z mąki), stare gazety, papiery i kartony, nieco szmatek, nici i igły, kreda szlamowana i farby.
Z gliny tłustej, tj. bez piasku, modelujemy główkę kukły razem z szyją, pomijamy jednak takie szczegóły, jak oczy, brwi, zmarszczki, uszy. Główka powinna być wielkości pięści. Po wyschnięciu gliny, którą suszymy z dala od pieca i słońca, smarujemy model jasną pastą do podłogi lub tłuszczem. Następnie oklejamy model główki skrawkami papieru, który dobrze wchłania wodę. Papiery błyszczące, tzw. glansowane, nie nadają się do tego celu. Papier drzemy palcami na małe kawałeczki i oklejamy nim starannie raz koło razu całą główkę. Po naklejeniu pierwszej warstwy, równomiernie naklejamy warstwę drugą i następne. Czynność tę powtarzamy pięć do siedmiu razy. Aby warstwy były naklejone równomiernie, najlepiej stosować dwa gatunki papieru, np. gazetowy i cienki pakowy lub biały i kolorowy. Naklejając warstwę wierzchnią widzimy wówczas zawsze miejsca jeszcze nią nie pokryte, a to daje nam pewność równomiernego oklejenia główki. Papierki muszą być dobrze przepojone klejem. Nie używamy przy tej pracy pędzla, lecz po prostu maczamy udarty kawałeczek papieru w kleju i przylepiamy do główki wygniatając starannie za każdym razem klej spod papierka. Szczególnie starannie należy przykleić ostatnią warstwę, wierzchnią. Główka schnie zazwyczaj około 2 dni. Po wyschnięciu przecinamy skorupę papierową ostrym nożem na dwie części i zdejmujemy obie połówki. Jeśli zrobimy to ostrożnie, model z gliny zostanie nieuszkodzony i może służyć przy robocie następnych główek.
Obie połówki sklejamy pasemkami papieru i zostawiamy do wyschnięcia. Uszy, jeśli są potrzebne, lepimy z masy papierowej, którą otrzymujemy mocząc papier bibułkowy lub ligninę, w kleju i ugniatając w palcach.
Klej do lepienia główek robimy z mąki pszennej lub żytniej w ten sposób, że do odpowiedniej ilości mąki dolewamy stopniowo zimnej wody i rozcierając rozprowadzamy do gęstości ciasta na naleśniki. Następnie podgrzewamy masę na wolnym ogniu, ustawicznie mieszając, aż klej zgęstnieje.
Wyschniętą główkę papierową przecieramy drobnoziarnistym, ściernym papierem i gruntujemy podkładem.
Podkład gruntowy przyrządzamy rozpuszczając 50 gramów kleju stolarskiego w 250 gramach gorącej wody, z dodatkiem dobrze przetartej kredy szlamowanej. Dobrze jest dodać na szklankę podkładu łyżeczkę oliwy lub terpentyny, którą należy starannie wymieszać. Klej nie może być doprowadzony do temperatury wrzenia, gdyż utraci właściwości spoiwa.
Tak przyrządzonym podkładem, który powinien mieć gęstość świeżej śmietanki, smarujemy starannie główkę papierową, nakładając cienką i równomierną warstwę podkładu przy pomocy miękkiego pędzelka. Po całkowitym wyschnięciu nakładamy drugą, a czasem i trzecią warstwę podkładu. Kiedy główka zupełnie wyschnie, przecieramy podkład lekko zużytym drobnoziarnistym papierem ściernym i malujemy farbami wodnymi, temperą lub plakatówkami. Następnie przyklejamy włosy lub zarost z krepy, sznurka; rafii itp.
Rączki kukiełek robimy z materiału trykotowego. Przyszywamy je lub przyklejamy do tulejek podobnych do naparstków, zrobionych z kartonu, dopasowanych ściśle do palców osoby, która kukłę będzie poruszała na scenie. Kiście rąk mogą być o jednym palcu jak rękawice narciarskie.
Podstawowym ubiorem kukiełki typu rękawiczkowego jest rękawica o kroju koszulki, na którą nakłada się lub do której się doszywa szczegóły kostiumowe w zależności od typu postaci kukiełkowej.
Przy modelowaniu, malowaniu i ubieraniu kukiełek pamiętać należy o tym, że kukiełka musi być wyrazista. Dlatego też pomijamy szczegóły, a staramy się nadać kukle cechy charakterystyczne i wyraziste na odległość, aby kukła "grała".
Podaliśmy dwa najprostsze sposoby wykonania kukiełek. Istnieje jeszcze wiele innych, ale są one za trudne dla początkujących kukiełkarzy. (Stanisław Iłowski)