Artykuły

Festiwal Nowej Scenografii w miejskich dekoracjach

Podziemny parking, opuszczone pomieszczenia biurowe, balkon dawnej siedziby Muzeum Śląskiego — to tylko niektóre przestrzenie, w których zagoszczą artyści 4. Festiwalu Nowej Scenografii przebiegającej w tym roku pod hasłem „Miejsca — Nie-miejsca". Od 22 do 25 września będzie można uczestniczyć w premierowych spektaklach, warsztatach, wystawach i debatach.

— W tym roku chcemy przyjrzeć się miejscom w przestrzeni miejskiej, z których na co dzień korzystamy, jednak są dla nas tak naprawdę niewidoczne. Nie zastanawiamy się czy kryje się za nimi jakaś historia, czy co dla nas znaczą. Zaproszeni artyści udowodnią, że nawet zwyczajny parking może stać się miejscem ważnych wydarzeń — mówi Adam Kowalski, dyrektor artystyczny Festiwalu Nowej Scenografii, szef Centrum Scenografii Polskiej, która imprezę organizuje.

Ożywić przestrzeń

Podczas festiwalu balkon dawnej siedziby Muzeum Śląskiego przy alei Korfantego na trzy wieczory zamieni się w scenę, z której w kierunku katowickiego rynku popłynie ważki przekaz o współczesnej sytuacji społeczno-politycznej. Wybór miejsca jest nieprzypadkowy. To właśnie z balkonów wielokrotnie padały słowa zmieniające bieg historii. Ignacy Paderewski z tego punktu wzywał do Powstania Wielkopolskiego, a Mussolini wypowiedział wojnę Francji i Wielkiej Brytanii.

— Nawiązując do historycznych „balkonowych" wydarzeń, poprosiliśmy ośmiu literatów — m.in. Weronikę Murek, Michała Kmiecika, Artura Pałygę czy Zbigniewa Kadbłubka — o stworzenie płomiennych przemówień o współczesności. Reżyserią tego wyjątkowego spektakl zajął się Marcin Liber. Mowy wygłoszą aktorzy Teatru Śląskiego — Violetta Smolińska i Mateusz Znaniecki — opowiada Adam Kowalski.

Spektakl BAL-CON w trzech odsłonach będzie można zobaczyć od czwartku do soboty.

Scenografowie eksplorować będą także opuszczone pomieszczenia biurowe budynku przy Korfantego. Stworzą tam niecodzienne instalacje, dzięki którym te miejsca nabiorą nowych, często zaskakujących znaczeń. „Biurowe" dekoracje będzie można oglądać indywidualnie lub z przewodnikiem co dwie godziny przez wszystkie dni festiwalowe.

Mistrzowskie lekcje

Nie zabraknie również spotkań z mistrzami scenografii. — W tym roku uwagę kierujemy w stronę światła, jako istotnego elementu budującego scenografię. Nasze zaproszenie przyjęła światowej sławy reżyserka światła Felice Ross. Artystka jest między innymi laureatką prestiżowego izraelskiego Akko Theatre Festival. Uczestnicy mistrzowskiego kursu wprowadzeni zostaną w tajniki teatralnego oświetlenia i jego roli w procesie tworzenia spektaklu — zaprasza Adam Kowalski.

Zaplanowano również spotkania warsztatowe ze scenografami — Justyną Łagowską, Aleksandrą Wasilkowską, Małgorzatą Szydłowską, Mirkiem Kaczmarkiem.

Festiwalowi towarzyszyć będzie 4. Forum Fotografii Teatralnej. Organizatorzy zaplanowali warsztaty wideo z Maciejem Włodarczykiem i zajęcia z fotografii teatralnej, które poprowadzi Adam Golec. Zapisy na kursy mistrzowskie trwają do wyczerpania wolnych miejsc.

Szklane domy

W trakcie festiwalu zainaugurowany zostanie również projekt scenograficzno-fotograficzny Szkloki. Szklane domy Marleny Hermanowicz. Podejmie temat tytułowych miejsc — nie-miejsc. Efekty artystycznych poszukiwań zobaczymy dopiero za kilka miesięcy. Zapowiedzią tego co nas czeka będzie specjalna instalacja Anny Kaczkowskiej, którą od soboty 16 września aż do zakończenia imprezy można oglądać na katowickim rynku.

Szczegółowy program festiwalowych wydarzeń można znaleźć na stronie: www.muzeumslaskie.pl

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji