Artykuły

O jeżu zaklętym

Sztuka Czesławy Romczaszkowej, którą w reżyserii Haliny Lubicz wystawił Teatr Mło­dego Widza w Poznaniu, jest pozycją o pro­stej, zrozumiałej dla dziecka tematyce, osnu­tej na wątku baśniowym, o fabule porusza­jącej istotne dla młodego widza sprawy do­bra społecznego, sprawiedliwości, godności człowieka oraz jego stosunku do zwierząt i przyrody. Na tle tych spraw z umiarem i przejrzystością przeprowadzony został kon­flikt między ludem, a dworem panującego władcy.

Jeż (a w nowej postaci Jeżobór) w wyko­naniu Zbigniewa Starskiego okazał się stanowczo za mało dynamiczny, za słabo związany ze swą twórczą, doniosłą rolą, przy tym niewyraźna dykcja, głos stłumiony, drewniany, pozbawiony głębokiej, przyjem­nej intonacji.

Na wyróżnienie zasługuje Jan Badowski w roli knezia Zbyluta. Nadał on reprezentowa­nej przez siebie postaci znamię dumnej mo­cy i bezwzględności. Dobrze zaprezentowały się: Danuta Czapkówna, Hanna Dobrzanka i Janina Wolska.

Adam Koszowski przedstawiał się na ogół dziarsko, pomimo trochę niezgrabnych ru­chów. Piękną, choć epizodyczną kreację uj­rzeli widzowie w postaci małej, ociemniałej córeczki Smolarza - Raduni. Z dużą znajo­mością psychiki widowni wystąpiła Radkie­wicz w roli Borzechy, Zastrzeżenie mielibyśmy jedynie co do jej śpiewu. Bartnik Zdenko i pozostali wykonawcy indywidualnie - bez zarzutu. Zbiorowo - zbyt słabo ze sobą zgrani.

Lalki, zaprojektowane przez Irenę Pikiel, były wspaniałe. Wiewiórce tylko nie dopisy­wał trochę głos. Na marginesie uwaga. Je­żeli tak silne znaczenie przypisujemy intona­cji głosu i dykcji, to dlatego, że jest ona w sztukach dla dzieci w ogóle, a kukiełkowych w szczególności - jednym z najważniejszych momentów oddziaływania na młodego od­biorcę.

Muzyka Ryszarda Gardo - w miarę archaizowana (nie wiadomo tylko dlaczego w trze­cim akcie przeszła ona w takt współczesne­go walca) - stanowiła dobrą oprawę przed­stawienia.

Dekoracje Ireny Pikiel śmiałością rozwią­zania zasługują na pełne uznanie.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji