Artykuły

Małe Formy. Seks a autorytety

Trwa XVIII Przegląd Małych Form Teatralnych. W środę o godz. 19 w Domu Literatury (ul. Rooseuelta 17) będzie można zobaczyć spektakl Przebudzenie wiosny.

Krakowski Teatr Nowe Przestrzenie sięgnął po dramat Franka Wedekinda. Autor opatrzył tekst podtytułem „tragedia dziecięca", ale zarysowana w dziele problematyka odnosi się raczej do nastolatków. Ukończony w 1891 roku debiutancki dramat Wedekinda do 1906 roku był w Niemczech zakazany. Bulwersowały sceny masturbacji, gwałtu, aborcji i samobójstwa. Sposób realizacji tematu nieradzenia sobie z budzącą się seksualnością był jak na tamte czasy rewolucyjny, a konfrontacja człowieka z autorytetami (rodzice, szkoła, kościół) tworzyła uniwersalną płaszczyznę odbioru. Wbrew pozorom tekst z przełomu XIX i XX wieku po upływie ponad stu lat się nie zdezaktualizował. Przebudzenie wiosny zrealizowano ostatnio m.in. w formie musicalu (Teatr Studio).

Istniejący od dwóch lat Teatr Nowe Przestrzenie prezentował Przebudzenie podczas inauguracji swojej działalności. Za reżyserię odpowiada Dariusz Szymor, scenografię — Natalia Kucia-Szymor. W obsadzie: Szymon Grzybek, Aleksandra Kowalczyk, Łukasz Łęcki i Marzena Figiel. Zastosowano „konwencję aktorów-marionetek".

XVIII Przegląd Małych Form Teatralnych trwa do końca wakacji.

20 lipca w Domu Literatury wystąpią Elżbieta Mrozińska i Dariusz Siastacz z gdyńskiego Teatru Czwarte Miasto. Pocałunek Gera Thijsa to spektakl „o samotności i wyjątkowej miłości, która zdarza się raz w życiu". Reżyseria — Dariusz Majchrzak.

27 lipca warszawski Teatr w Walizce pokaże monodram Małgorzaty Bogdańskiej na podstawie scenariusza i w reżyserii Marka Koterskiego. Nie lubię pana, panie Fellini [na zdjęciu] to opowieść o Giulietcie Masinie, żonie Felliniego — od pierwszego spotkania z mężem poprzez kolejne plany filmowe aż do śmierci.

1 sierpnia pokazany zostanie spektakl towarzyszący- Warszawski nokturn według scenariusza Teresy Stokowskięj-Gajdy i Andrzeja Maculewicza (Studio Piosenki Domu Literatury). Piosenkami i wierszami autorzy opowiadają o powstaniu warszawskim. W przedstawieniu wykorzystano fragmenty książki Władysława Bartoszewskiego Dni walczącej Stolicy.

W sierpniu w programie również Trucizna teatru Rodolfa Sirery w reż. Anny Zagórskiej (Centrum Kultury w Gdyni), Ostatnie osy kąsają nas nawet w listopadzie Iwana Wyrypajewa w reż. Anny Januszewskiej (Teatr Współczesny w Szczecinie), Bar pod zdechłym psem na podstawie utworów Władysława Broniewskiego (Kujawsko-Pomorski Impresaryjny Teatr Muzyczny z Torunia) oraz Atrament dla leworęcznych Krzysztofa Niedźwieckiego (Teatr KTO z Krakowa).

Poza konkursem — projekcja Poskromienia złośnicy Szekspira w reż. Zygmunta Hübnera (8 sierpnia, Park Ocalałych) i pokaz mistrzowski Ewy Dałkowskiej — Byłam sekretarzem marszałka Piłsudskiego (31 sierpnia).

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji