Artykuły

Warszawa. "Atlas" i spektakle Gorki Theater na Festiwalu Miasto Szczęśliwe

25 czerwca rusza międzynarodowy projekt "Atlas", czyli ponadtygodniowy cykl spektakli, koncertów i warsztatów z udziałem uchodźców, imigrantów i seniorów z Belgii, Włoch, Francji oraz Polski. Po zakończeniu "Atlas-u", 3 i 4 lipca, odbędą się pokazy spektakli z Maxim Gorki Theater w Berlinie, poświęconych tematyce imigracji, ksenofobii i wojny kulturowej.

Będą to: "Common Ground" w reż. Yael Ronen oraz "In unserem Namen/W naszym imieniu" w reż. Sebastiana Nüblinga.

Pokazy spektakli Maxim Gorki Theater wpisują się w program Festiwalu Sztuki i Społeczności MIASTO SZCZĘŚLIWE i są organizowane przy współpracy z Goethe Institut i Ambasadą Niemiec, w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego 2016 ŚWIĘTUJEMY! z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy".

Dwa miniprzeglądy współtworzą kolejną, dedykowaną uchodźcom, odsłonę Festiwalu Sztuki i Społeczności MIASTO SZCZĘŚLIWE, organizowanego przez Teatr Powszechny w Warszawie.

Cztery miasta: Warszawa, Paryż, Antwerpia, Bolonia. Ponad 100 osób pochodzących z ponad 20 krajów świata - obywateli Europy, nowoprzybyłych, uchodźców, migrantów, imigrantów drugiego i trzeciego pokolenia. ATLAS to atlas bez skali, w którym indywidualne, często bliskie nam i codzienne zdarzenia, opisy przestrzeni dzieciństwa i wspomnienia istotnych momentów z życia, przeplatają się z ważnymi wydarzeniami z historii najnowszej oraz opowieściami uchodźców, którzy na scenie sami mówią o tym, co ich spotkało.

W ramach międzynarodowego projektu pokażemy w Teatrze Powszechnym w Warszawie spektakle Strefy WolnoSłowej, Cie Check Points z Paryża, kunstZ z Antwerpii i Cantieri Meticci z Bolonii - grup teatralnych, które od lat zajmują się pracą z migrantami i uchodźcami. Na zaproszenie Strefy WolnoSłowej we wszystkich zespołach powstały przedstawienia oparte na kilkumiesięcznej pracy teatralnej pomiędzy migrantami i seniorami. Wydarzenia teatralne i muzyczne staną się okazją do dyskusji nad kwestiami zbiorowej pamięci, wspólnoty, rasizmu, migracji i polityki integracyjnej poszczególnych krajów Europy. Wszystko ukazane zostanie przez pryzmat indywidualnych historii osób, które musiały zmierzyć się z podróżą do Europy bądź podzieliły się w spektaklach swoimi doświadczeniami z czasów niepokojów politycznych.

Projekt jest punktem kulminacyjnym międzynarodowego przedsięwzięcia Strefy WolnoSłowej History ATLAS Under Construction, którego finałem w grudniu 2016 roku będzie stworzenie ATLAS-u historii on-line, inspirowanego monumentalnym atlasem Mnemosyne Aby Warburga.

organizator: Fundacja Strefa WolnoSłowa

***

SPEKTAKLE

WALKING IN YOUR SHOES

kunstZ / Antwerpia

26 czerwca, godz. 19:30, Scena Mała

Walking in your shoes to spotkanie kilkunastu osób w labiryncie małych pokoi. Nikt tu nikogo nie zna, nikt o nikim nic nie wie. Kim są? Co tu robią? Czego się boją? Czy boją się spojrzeń nieznajomych? Bicia ich serc? Boją się oddychać? Chcieliby żeby wszystko było łatwiejsze?

reżyseria: Greet Vissers

muzycy: Alec De Bruyn, Cornel Coca, Reindert Swaegers

choreografia: Marjolein Elsink

film: Salvador Gieling

scenografia: Katrijn Baeten

kompozycja muzyczna: Alec De Bruyn

kierownik techniczny: Stijn Grupping

producent: Freija Bosmans

na podstawie tekstów: John Maxwella Coetzee'ego, Medhat Mohsena

występują: Dara Sheikhi, Enrica Camporesi, Karolina Maruszak, Lamine Diouf, Leila Ahmadi, Laetitia Keim, Louie Hashem, Mellany Banis, Mohamed Daman El Haimoud, Mustafa J. Aldoujaily, Osama Abo Amro, Rasim Asan, Saif Salloomi, Shirzai Khalilullah, Tawfeeq Al-Najafi, Thiruja Vasantharajah

--

NARYSOWAŁAM WIĘCEJ, NIŻ TU WIDAĆ

Strefa WolnoSłowa / Warszawa

27 czerwca, godz. 21:00, dziedziniec Teatru Powszechnego

Jak działa pamięć, co pamiętamy, o czym zapominamy? Jak ze skrawków pamięci i wspomnień odtworzyć znajome miejsca, ludzi, emocje? Impulsem do stworzenia spektaklu stały się wydarzenia ostatniego roku związane z przybywaniem do Europy uchodźców i z reakcjami naszego społeczeństwa na ten fenomen. Jak to się stało, że zapomnieliśmy, że sami byliśmy uchodźcami, musieliśmy uciekać przed wojną czy prześladowaniami? Inspiracją do pracy wielopokoleniowej grupy Strefy WolnoSłowej, w której spotkali się uchodźcy, migranci i Polacy, była książka "Pamiętam, że..." Georges'a Pereca, fragmentaryczna opowieść o Paryżu, przywołująca wspomnienia, drobne zdarzenia z życia codziennego, miejsca i historie, których nie znajdziemy w podręcznikach historii, ale które w istotny sposób tworzyły tkankę codzienności.

reżyseria: Alicja Borkowska

opieka artystyczna: Paweł Łysak

teksty: Tomasz Gromadka, Katarzyna Mazur, Artur Pałyga, Przemysław Pilarski

muzyka: Ray Dickaty

choreografia: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Katarzyna Stefanowicz

wizualizacje: Maria Porzyc

produkcja: Weronika Chinowska, Magdalena Duszyńska-Łysak

występują: Teresa Ferraris, Viera Hres, Anton Snotau, Veronika Los, Jolanta Pacewicz, Barbara Bernard, Alejandra Castelblanco, Krystyna Gielecińska, Aliaksandra Shapialevich, Izabella Pietura, Kamilla Tantasheva, Barbara Herman, Alma Sarahi, Tashi Woetsang, Fenglan Xu , Darinka Nedeljkovic, Yona Aloewie, Diah Anggraini Martin, Małgorzata Zagajewska, Elżbieta Mazur, Justyna Laskowska-Otwinowska, Magdalena Andrzejewska, Abdellah Yamani, Yu Koyanagi, Vita Shkaraban, Olivia Klochko, Mamadou Ba, Andrzej Krzymowski, Magdalena Derrien, Marta Szepietowska, Bartłomiej Smoleński, Szymon Barzyc, Thomas Hildenbrand, Magdalena Zawadzka, Karolina Soja, Iryna Kovalchuk, Maria Roguska, Monika Śliwińska, Bogdan Melniczuk, Tatiana Roslyak

--

TO, CO SKRYWAMY

CK Points / Paryż

28 czerwca, godz. 19:30, Scena Mała

"Jedną z podstawowych cech zjawiska imigracji jest to, że przyczynia się ono do ukrywania prawdy o samym sobie. Nikt nie wie - ani sami imigranci, ani kraje pochodzenia, ani społeczeństwa przyjmujące imigrantów. Nikt nie wie, a raczej nie chce wiedzieć, czy imigracja jest stanem trwałym, czy tymczasowym. (...)  Nikt nie chce przyznać, że imigracja jest często definitywnym przesiedleniem" (Abdelmalek Sayad, socjolog).

 

Dziesięć młodych osób podąża śladami rodziców i dziadków, odtwarzając fragmenty ich historii oraz wspomnień, które próbują ubrać w słowa i obrazy. Wspólnie analizują odziedziczoną spuściznę.

W którym momencie została przerwana? Dlaczego młodzi Francuzi o obcych korzeniach tak niewiele wiedzą o sobie samych? W jakim stopniu milczenie rodziców zaważyło na procesie integracji?

Poszukiwanie własnych korzeni staje się swoistą zabawą w wymyślanie rodowodu, która łączy strzępy wspomnień z duchami kraju pochodzenia.

reżyseria: Hélne Capelle, Alice Thalamy i Linda Fahssis

muzyka: Anita Traoré

wideo: Jibbé Poggi

współpraca: Pietro Floridia, Alek De Bruyn, Reindert Swaegers, Paweł Mościcki, Weronika Chinowska

występują: Ludivine Bah, Johanna Camara, Dorette Guibado, Julien Eugne, Mathieu Eugne, Aurore Nguidjol, Aude Hurlot, Aurélie Hurlot, Antony Nelzy, Yohan Padel i Manjita

--

PODAJ DALEJ

Stowarzyszenie Sztuka Nowa / Warszawa

29 czerwca, godz. 19:00, Ogród Powszechny

Jak poznać, że to, co się dzieje jest snem?  Dlaczego na warszawskiej Pradze mieszka tylu rzemieślników? Czy romans z obcym, innym musi być naznaczony przemocą? A może każda relacja miłosna niesie w sobie pierwiastek zła? I kim są Loldiers of Odin?

Utworem przewodnim PODAJ DALEJ - teatralnej platformy wymiany technik w reżyserii Seana Palmera jest Sen nocy letniej Williama Szekspira. Efektem pracy będzie ruchome dzieło, stworzone przez 7 młodzieżowych grup teatralnych, które podczas miesięcznych spotkań wymieniały się technikami i inspiracjami. Projekt umożliwia spotkanie młodych ludzi w wieku 15-19 lat, pochodzących z różnych środowisk. Przedsięwzięcie jest intensywnym doświadczeniem, w trakcie którego młodzi ludzie znajdujący się w rozmaitych sytuacjach życiowych pracują z użyciem metod performatywnych, by uczyć się komunikacji, dialogu, szerszego patrzenia na rzeczywistość społeczno-kulturową i konfrontowania różnorodnych doświadczeń. 

Wstęp wolny.

--

UMRZEĆ ZA ŻYCIE

kunstZ / Antwerpia

29 czerwca, godz. 18.00, Scena Mała

Zaczekaj... to jest podróż, jaką ja też przebyłem - mówi jeden. Wszystko, co opowiedzieliśmy jest prawdą - krzyczy ktoś. Musisz nam zaufać, to nie fikcja - dodaje inny.

Międzynarodowa konferencja prasowa z fałszywymi doniesieniami staje się sceną makabrycznego tańca, tańca śmierci. Każdy etap życia to narodziny, życie i śmierć tracą znaczenie w ciągłej

i nieskończonej powtarzalności. Trzeba podjąć ważną, rozpaczliwą decyzję: umrzeć za życie.

Spektakl "Umrzeć za życie" wyreżyserowany został przez Osamę Abo Amro, syryjskiego reżysera pochodzącego z Aleppo, który dotarł do Belgii, gdzie uzyskał azyl polityczny. Przyjechał do Antwerpii zeszłej wiosny i przez kilka miesięcy mieszkał w ośrodku dla uchodźców w Kapellan. Tam poznał sześciu innych uchodźców oczekujących na azyl, którzy przyłączyli się do pracy nad spektaklem. We wrześniu 2015 grupa weszła w skład kunstZ Academy, gdzie dostała wsparcie przy produkcji spektaklu.

reżyseria: Osama Abo Amro

współpraca: Enrica Camporesi

występują: Osama Abo Amro - Fahad Jabbar Atiyah Al-Azzawi - Tawfeeq Younus Al-Najafi - Mustafa Jawad Aldoujaily - Saif Salloomi Sarhan Alhilali - Mahmood Alrawi - Karolina Maruszak - Mohamed Dahman El Haimoud - Mohamed Louai Hashem - Dara Sheikhi

*po spektaklu odbędzie się spotkanie z aktorami

--

PSST CISZA! / POWIEDZIAŁEM... MILCZEĆ!

Cie Check Points / Paryż

30 czerwca, godz. 19:30, Scena Mała

Spektakl jest przedsięwzięciem interdyscyplinarnym, poświęconym zagadnieniom przekazu i pamięci

w doświadczeniu migracyjnym

we Francji. Opierając się na badaniach terenowych, grupa teatralna CK POINTS rezydująca w College des Bernardins mierzy się z biografiami trzech osób pochodzących z Kolumbii, Algierii i Maroka, które przyjechały do Francji przed trzydziestu laty w celach zarobkowych. Trójkę bohaterów charakteryzuje zarówno głęboki związek z krajami pochodzenia, gdzie dorastali, jak i z Francją, gdzie osiedli i założyli rodziny. Łączy ich też przemilczanie kwestii związanych z kulturą, którą wypierają i skrywanymi różnicami. Pomiędzy dwoistością i wewnętrznymi konfliktami bohaterowie opowiadają o bolączkach migrantów i ich dzieci, o pokoleniu zawieszonym pomiędzy przeszłością i teraźniejszością.

dzieło zbiorowe: Cie CK-POINTS

opieka artystyczna: Linda Fahssis

autorzy projektu: Hélne Capelle, Chawki Derbel, Linda Fahssis i Alice Thalamy.

wideo: Jibbé Poggi

choreografia : Flora Rogeboz

muzyka: Anita Traoré

--

AKROBACI

Cantieri Meticci

1 lipca, godz. 19.30, Scena Mała

Gdyby życie przypominało popis cyrkowca, to na czym by on polegał? Co się dzieje z równowagą psychiczną Palestyńczyka, który wciela się w postać Żyda, który z kolei wciela się w postać nazisty? Czy sztuka jest zdolna uratować duszę? Czy może raczej skórę? A może nie ratuje ani jednej, ani drugiej? Historia podobna jest do toru kolejowego, czy do koła (roweru)? To tylko niektóre z pytań zawartych w spektaklu grupy teatralnej Cantieri Meticci, zainspirowanym opowiadaniem Nathana Englandera o mieszkańcach pewnej żydowskiej wioski, którzy w czasie II wojny światowej podejmują śmiałą próbę ocalenia życia dzięki udawaniu akrobatów cyrkowych.

dramaturgia i reżyseria: Pietro Floridia

asystenci reżysera: Alice Marzocchi i Francesco Simonetta

muzyka: Alessia di Eugenio, Antonio Masella, Enrico Calvalieri, Filippo Bonazza, Gianluca Nicola Di Fiore, Giuseppe Scuccimarra

scenografia: Luana Pavani, Davide Sorlini

kostiumy: Cristina Gamberini

inspicjent: Angela Sciavilla

występują: Abrham Tesfai, Alessia Del Bianco, Antar Marincola Arianna Bartolucci, Karen Boselli, Matteo Miucci, Michele Dore, Moussa-Molla Salilh, Natalia De Martin, Nicola Gencarelli, Ossama Karamane, Sanam Naderi, Valentine Grana, Younes El Bouzari, Youssef El Gahda

***

Spektakle z Maxim Gorki Theater w Berlinie - pokazy w Teatrze Powszechnym w Warszawie

COMMON GROUND - 3 lipca, 19:00, Scena Duża

reżyseria: Yael Ronnen

scenografia: Magda Willi

kostiumy: Lina Jakelski

video: Benjamin Krieg

dramaturg: Irina Szodruch

muzyka: Nils Ostendorf

obsada: Vernesa Berbo, Niels Bormann, Dejan Bućin, Mateja Meded, Jasmina Musić, Orit Nahmias, Aleksandar Radenković

Jugosławia - kraj, który zniknął pośród bratobójczych wojen lat 90-tych. Po raz drugi od 1914 roku Sarajewo stało się centrum tych niekończących się do dziś konfliktów. Wielu jego uczestników uciekło do Berlina - dla pracy, schronienia, innego życia. Jak ci Berlińczycy widzą jugosłowiański konflikt z dzisiejszej perspektywy? Jak dzieci sprawców i ofiar tej wojny współistnieją w Berlinie? Tytułowa "Common Ground" to wspólne sedno, fundament, na którym stoimy. W swoim nowym projekcie Yael Ronen gromadzi aktorów, którzy do Berlina przybyli z Belgradu i Sarajewa, Nowego Sadu i Prijedoru. Jak wygląda ich "wspólna ziemia"? Spektakl przygotowany został przez zespół, w oparciu o doświadczenie wspólnej wyprawy do Bośni, odbytych tam spotkań z ekspertami i członkami rodzin aktorów. Teatr staje się przestrzenią dyskusji o winie i karze, o przebaczaniu i zapominaniu, z pełną świadomością istnienia uprzedzeń, stereotypów i przeciwstawnych narracji.

--

IN UNSEREM NAMEN - 4 lipca, 19:30, Scena Mała

reżyseria: Sebastian Nübling

tekst: Sebastian Nübling, Ludwig Haugk i Julia Pustet na motywach "Błagalnic" Ajschylosa, "Podopiecznych" Elfriede Jelinek, 42. Sesji Komisji Wolności Obywatelskich Bundestagu oraz oryginalnych tekstów aktorów

współpraca reżyserska, przygotowanie chóru, muzyka: Lars Wittershagen

scenografia: Magda Willi

wideo: Jesse Jonas Kracht

kostiumy: Ursula Leuenberger

dramaturgia: Ludwig Haugk

współpraca dramaturgiczna, research: Julia Pustet

obsada: Maryam Abu Khaled, Ayham Majid Agha, Tamer Arslan, Elmira Bahrami, Vernesa Berbo, Karim Daoud, Marina Frenk, Mateja Meded, Cynthia Micas, Orit Nahmias, Tim Porath, Dimitrij Schaad, Hasan Taşgn, Thomas Wodianka, Mehmet Ylmaz

"Podopieczni" Elfriede Jelinek rozpoczynają się od gorzkiej konstatacji: "Żyjemy, żyjemy". Tekst dramatu jest reakcją noblistki na tragedię, jaka rozegrała się w 2013 roku u wybrzeży śródziemnomorskiej wyspy Lampedusa, a osią centralną - chór uchodźców opiewających swój ratunek. Inspiracją jest chór z "Błagalnic" Ajschylosa, greckiego dramatu opisującego rozterki obywateli Argos, stojących przed wyborem wzięcia w obronę błagających o azyl pięćdziesięciu kobiet z Egiptu lub odmowy tego azylu, celem uniknięcia konfliktu z ich prześladowcami. Chór mówi głosem tych, którzy nie mają swojej reprezentacji, którzy stają się "innymi", przemilczanymi przez bojaźliwe media i polityczny aparat. To przeciw tym "innym" budujemy mury i zasieki, używamy wojskowych technologii do topienia statków oraz kreujemy nowe zasady, zgodnie z którymi poszukiwanie schronienia i obrony traktowane jest jako przestępstwo. Czy zdajemy sobie sprawę z takiego biegu wydarzeń? Czy wiemy jakie decyzje podejmowane są w naszym imieniu? W "In unserem Namen" reżyser Sebastian Nübling przeplata teksty Jelinek i Aischylosa, poszukując podstaw obecnej sytuacji politycznej. Przestrzeń teatru zmienia się w miejską agorę.

Jak zostać częścią społeczności, która cię nie chce, ale do której prawa przynależności możesz sobie kupić, jeśli cię stać? I co mówi to o tej społeczności?

"Pokazy spektakli Maxim Gorki Theater wpisują się w program Festiwalu Sztuki i Społeczności MIASTO SZCZĘŚLIWE i są organizowane przy współpracy z Goethe Institut i Ambasadą Niemiec, w ramach polsko-niemieckiego roku jubileuszowego 2016 ŚWIĘTUJEMY! z okazji 25-lecia Traktatu o dobrym sąsiedztwie i przyjaznej współpracy".

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji