Artykuły

Można się przejechać

Musicalem "Metro" kom­pensujemy sobie jeden z najbardziej widocznych przy­kładów niespełnionych ocze­kiwań. Wszak metro - za­pewniające komfort szyb­kiej i taniej wielkomiejskiej podróży - dla Polaków jest wstydliwym przykładem ślamazarnej i nieefektywnej inwestycji budowlanej.

Odreagowaniu naszych kompleksów europejskiego niespełnienia służyć ma więc - na zasadzie igrzysk zamiast chleba - polski mu­sical. Powstał dzięki pieniądzom Wiktora Kubiaka, jed­nego z najbogatszych Pola­ków (72 pozycja na liście tygodnika "Wprost"). Trud­no podejrzewać, żeby umie­jący liczyć sponsor nie li­czył na zmianę tej pozycji. Jego produkt jest więc na­stawiony na pułap najwyż­szej oglądalności, co powo­duje, że poziomem artystycz­nym sięga akurat głębokie­go dołu metra. Trafia nato­miast idealnie w powszech­nie rozbudzone zapotrzebo­wanie na luksus. Masowy, snobistyczny widz za 120 tys. zł gotów jest dać się skąpać w jaskrawych pro­mieniach lasera i pozwolić się otumanić do bólu bębenków aparaturą nagłaśniają­cą.

Zespół młodych wyko­nawców, na tyle, na ile da się go dostrzec spoza świet­listych promieni technicznego cyrku, potrafi to i owo wytańczyć, wyśpiewać, wy­stepować. Nie znaczy to, że już umie występować. To, że nie słychać wypowiada­nych na scenie kwestii, to nie tylko efekt ogłuszenia widzów sprzętem nagłaśniającym, lecz grzech podsta­wowy tego scenicznego przedsięwzięcia: sponsor znacznie większą wagę przy­kładał do techniki laserowej niż aktorskiej. Mści się to na poziomie spektaklu w sposób niewspółmierny do poniesionych trudów i ko­sztów. W efekcie końcowym otrzymujemy luksusowy kicz, co jest o tyle smutne, że ani zgrabne (choć nie­skomplikowane) libretto, ani interesująca muzyka na to nie zasługiwały.

Premiera z udziałem premiera i prasowe wyliczanki, kto z naszych VIP-ów klas­kał, sprawiły, że "Metro" zostało odnotowane jako wydarzenie. Czy było to wydarzenie artystyczne, to już całkiem inna kwestia.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji