Artykuły

Kolęda-Nocka spektakl nie tylko sezonu

INICJATOREM tego wydarzenia teatralnego Wybrzeża był dyrek­tor Teatru Muzycznego w Gdyni, Andrzej Cybulski. Najpierw za­czął przemyśliwać nad wystawie­niem "Kto ty jesteś?" Ernesta Bryl­la. Skontaktował się z autorem, kompozytorem Wojciechem Trzcińskim i reżyserem Krzysztofem Bukowskim, którzy pomysł kupili i zaczęli działać. Ale wydarzenia po­lityczne, zwłaszcza zaś sierpień, spo­wodowały, iż pierwotna koncepcja przestała wystarczać. Autorska spół­ka postanowiła napisać coś nowego - i tak powstała, w oparciu głów­nie o wiersze Brylla, w tym "Po­laków własny portret", "Kolęda-Nocka" z niesamowitą, poruszającą do głębi muzyką Trzcińskiego.

Idee widowiska sklarował osta­tecznie Sierpień - a padły przy okazji wszelkie twórcze i sceniczne rekordy. Próby "Kolędy-Nocki" roz­poczęły się 2 grudnia ub. r. 18 grud­nia odbyła się już prapremiera wi­dowiska dla "Solidarności".

W 16 dni powstał spektakl, w którym na scenie występuje 300 osób (w tym chór akademicki Uniwersy­tetu Gdańskiego oraz gościnnie, dźwigające główny ciężar spektaklu dwie wokalistki: Teresa Haremza i Krystyna Prońko). Scenografia Ma­riana Kołodzieja jest przykładem tego, co można z teatralnej machi­ny wycisnąć.

Elementy kolędne, stoczniowe żu­rawie, solidarnościowy krąg, wypeł­niające całą scenę sztandary, znicze w plenerowej perspektywie, wszyst­ko zmienia się jak w kalejdoskopie. W "Kolędzie-Nocce" jasełka przeprzeplatają się z naszą polską współ­czesnością. Ludzie szarzy z niedo­statku i niewyspania, zagonieni, tu­łający się nagle w tę czarowną, wi­gilijną noc dostają skrzydeł, bo upomnieli się o swą godność.

"I chociaż nikt z nas nie ma tej

siły olbrzyma

To do pełzania już nie ma

powrotu

I my musimy lecieć choć tak

bardzo bolą

Skrzydła, chociaż przed nami

ciemność i zmęczenie

Bo inaczej nam pełzać nawet nie

pozwolą

I nasza mowa zmieni się w

milczenie".

Są tu na scenie i odniesienia bar­dziej konkretne; niesiony przez tłum zastrzelony chłopak, czy też drzwi również dźwigane na plecach, w charakterze krzyża - to przecież reminiscencje z gdyńskiego Grud­nia...

Zrobiła też "Kolęda" od razu fu­rorę, jakiej wybrzeżowe kroniki teatralne dotąd nie notowały. Bilety są rozchwytywane, na wszystkie przedstawienia przychodzą nadkom­plety.

Program spektaklu z wierszami Brylla, utrzymany w charakterze tomiku poetyckiego, jest lekturą po­szukiwaną w kraju. Bo teksty z "Kolędy-Nocki" to zarazem świetna, współczesna publicystyka.

Gdyński spektakl zaprezentowany zostanie w stołecznym Teatrze Dramatycznym w dniach 21-25 lutego.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji