Artykuły

Róbmy teatr! Ale bez polityki

Złożeniem kwiatów pod pomnikiem Leona Schillera zainaugurowano siódmą edycję „Dotknij Teatru". Ogólnopolska akcja koordynowana jest przez łódzki Teatr Nowy. W Łodzi przygotowano aż 84 wydarzenia, w tym 39 spektakli (17 premier).

Dotknij Teatru zwyczajowo rozpoczyna się 27 marca, w Międzynarodowym Dniu Teatru. W tym roku data wypadła w Wielkanoc, składanie kwiatów pod pomnikiem Leona Schillera przełożono więc na wtorek. — Spotykamy się tu od 1982 roku, kiedy Antoni Biłas odsłonił pomnik Leona Schillera swojego autorstwa — przypomniał Ryszard Bonisławski, prezes Towarzystwa Przyjaciół Łodzi.

Teatr gier politycznych

Orędzie z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru napisał Anatolij Wasiljew (rok temu — Krzysztof Warlikowski, w poprzednich latach m.in. Dario Fo i Vaclav Havel). Tekst rosyjskiego reżysera odczytał Artur Gotz z Teatru Nowego. „Teatr potrzebny jest w każdej formie. I tylko jedna forma teatru nie jest potrzebna — jest nią teatr gier politycznych (...). Teatr codziennego terroru — osobistego i zbiorowego, teatr trupów i teatr krwi" — napisał Wasiljew.

Orędzie do środowiska teatralnego przygotowała Anna Augustynowicz. W Pasażu Schillera przeczytała je Dorota Kiełkowicz z Teatru Jaracza.

Dyrektorka artystyczna Teatru Współczesnego w Szczecinie nawiązała do tegorocznego tematu Dotknij Teatru — „I/granie. Człowiek w grze": „Człowiek potrzebuje grać, bo tylko tak może uzasadnić własny sens. Buduje swoją rolę, wchodzi w relację z ludźmi, wiąże się ze światem". Również w orędziu Augustynowicz mowa jest o polityce. „Gra, w której chcąc nie chcąc uczestniczymy, toczy się o wolność. Kiedy wolność staje się igraszką, widowisko przestaje być bezpieczne. Rzeczywistość polityczna funduje spektakle, które przestają być obliczalne, jakby jej aktorzy zapomnieli, że przestrzeń gry jest prawdziwa. Może wchłonąć wszystkich jego aktorów wraz ze sceną" — napisała reżyserka.

Kwiaty pod pomnikiem Schillera złożyli urzędnicy oraz dyrektorzy teatrów i aktorzy. Brawami nagrodzono Małgorzatę Kowalską, dyrektorkę departamentu kultury w urzędzie marszałkowskim, która życzyła łódzkim teatrom „zabezpieczenia finansowego". Tradycyjnie z krótkim odczytem wystąpiła prof. Anna Kuligowska-Korzeniewska. Tym razem badaczka opowiedziała o teatralnych związkach z Łodzią Henryka Sienkiewicza. W deszczu akcję artystyczną przedstawili szczudlarze z Form-Artu.

Uchodźcy i Ukraińcy

Dotknij Teatru 2016 potrwa do 3 kwietnia. Teatr Nowy zaprasza na Dogville Larsa von Triera w reżyserii Marcina Libera, Teatr Chorea — na uwrażliwiającą na los uchodźców Szczelinę na podstawie Zanikam Arnego Lygre'a (po ten dramat sięgnął też Teatr Zamiast) i poezji Rumiego. Szwalnia przygotowała dokumentalny spektakl Jesteśmy w kooperacji z kijowskim Teatrem Pralnia (reż. Marcin Brzozowski) i Łysą śpiewaczkę Ionesco (reż. Ewa Mirowska). W programie tegorocznej łódzkiej edycji DT znalazły się też nawiązania do średniowiecza. W AOIA Masza Bogucka pokaże Jarmarczne teatrum na święto szaleńców ku uciesze gawiedzi odprawione, a Centrum Kultury Młodych zaprasza w sobotę na targowisko Czerwony Rynek, gdzie zaprezentuje widowisko Jak mistrz Kantalup śmierć pokonał w reż. Adama Łoniewskiego. Mocnym punktem programu są spektakle taneczne. W akcję włączyły się KIJO, OFF Harnam i Pracownia Fizyczna. — Teatr tańca w Łodzi kwitnie. Możliwość obejrzenia spektakli różnych grup i porównania odmiennych estetyk jest bardzo cenna. Nie jesteśmy jeszcze świadomi, jak silną mamy w mieście reprezentację teatru offowego — uważa Anna Ciszowska, koordynatorka Dotknij Teatru.

Na niektóre wydarzenia są jeszcze bezpłatne wejściówki. Więcej informacji - dotknij-teatru.pl.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji