Artykuły

Warszawska Jesień `88 (fragm.)

Wiemy, jak wysoką pozycję w świecie zajmuje muzyka polska. Napawa nas dumą ogromne uznanie dla twórczości Lutosławskiego, Góreckiego, Pendereckiego, Panufnika, Palestra. A ileż to mniej znanych kompozytorów młodego i średniego pokolenia zdobywa uznanie i nagrody międzynarodowe. Toteż nie dziwi prezentacja tak licz­nych utworów współczesnych kompozytorów polskich na "WJ". Tym razem wśród 123 utworów - jedną trzecią sta­nowiły utwory rodzimych kompozytorów. Spora to liczba, a obejmowała przecież dzieła najwyższej klasy. W mej relacji ograniczę się do kliku dzieł wybitnych.

Miała miejsce wreszcie warszawska premiera opery Pen­dereckiego "Czarna maska", w wykonaniu Teatru Wielkiego. Operę tę widziałem już na "Wiośnie poznańskiej" zrealizowaną w wersji oryginalnej (niemieckiej) przez TW w Poznaniu. Wykonanie warszawskie miało wersję polską. W programie "Jesieni" zaprezentowały to dzieło oba teatry. Opiera się ono na dramacie "Die schwarze Maske" Gerharta

Haupmanna. Rzecz dzieje się w śląskiej miejscowości Bolkenhain, zimą 1663 roku, krótko po zakończeniu wojny trzydziestoletniej. Czarna mas­ka symbolizuje rozprzestrzenianie się zarazy - ponownego żniwa śmierci. O muzyce do tej opery sam Penderecki mó­wi, że przeciwstawia się po­przednim jego utworom, komponowanym w aurze fascyna­cji późnym romantyzmem. W pierwszym odczuciu słuchacza jest to muzyka wartko prze­biegająca, emocjonalnie nieco chłodniejsza. Zgodnie z tek­stem, są w niej cytaty chora­łowe i autocytaty z Te Deum oraz z Dies Irae (dzieł Pende­reckiego).

Różnice między obu wersja­mi: przedstawienie poznańskie operuje oszczędniej symboliką, muzyka jest bardziej klasycznie potraktowana. Wykonawstwo znakomite. Natomiast przedstawienie warszawskie zarówno w scenografii, jak i w muzyce składa - według mnie - hołd niemieckiemu ekspresjonizmowi. Przedstawienie poznańskie uważam za lepsze.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji