Artykuły

Renesans Betlejem Polskiego (fragm.)

RENESANS "BETLEJEM POL­SKIEGO" Lucjana Rydla zdaje się potwierdzać trafne rozpoznanie au­tora, który w roku 1903 dowodził: "Istniejące opracowania Jasełek są nader liczne przeważnie jednak mają one tę wadę, że narodzenie Chrystusowe bywa w nich przed­stawione historycznie, podczas gdy wyobraźnia ludowa wszystkim zda­rzeniom towarzyszącym narodzeniu Pańskiemu nadała od dawien daw­na rodzimy, polski, miejscowy na­strój i koloryt. Niechaj nam w Ja­sełkach - emocjonował się Rydel na łamach "Przeglądu Powszechne­go" - nikt nie przedstawia, że Je­zus urodził się w Palestynie, w ja­kimś ciepłym kraju palm i figo­wców, i że przychodzą do betlejem­skiej stajni jacyś hebrajscy półna­dzy pasterze (...) Betlejem leży w Polsce, gdzieś w Krakowskiem, w Proszowskiem czy w Sandomierszczyźnie (...) Do szopy cisną się tłumnie (...) Kuby, Maćki, Bartki (...) Mróz skrzypi pod nogami wspaniałego orszaku Trzech Kró­lów, którzy brną z darami przez zaspy, wlokąc za sobą po śniegu złociste płaszcze (...) Jasełka takie, które by trzeba napisać, musiały­by być wysnute z kolęd, z kantyczek".

"Teatr wiejski przyszłości" Rydla - tak zresztą brzmiał tytuł cyto­wanego artykułu manifestu - roz­poczęło właśnie "Betlejem", zagra­ne najpierw dla wiejskiego audytorium w Toniach i natychmiast przeniesione na sceny teatrów miej­skich we Lwowie i Krakowie. Lwowska prapremiera odbyła się 28 grudnia 1904, zaś pierwsze przed­stawienie w Krakowie na deskach Teatru Lądowego przy ulicy Kro­woderskiej miało miejsce 6 stycznia 1905.

Mówiąc o renesansie Rydlowych Jasełek w latach 80 uzupełnić trzeba rejestr inscenizacji o naj­nowsze w Gdańsku i Szczecinie. Ale podczas gdy szczecińskie przed­stawienie to dokładna kopia spek­taklu nowohuckiego Henryka Gi­życkiego, przygotowana zresztą przez tę samą ekipę realizatorską, to wersja gdańska Marcela Kochańczyka odbiega dosyć daleko od za­rysowanego przez Rydla kanonu, korzystając z nadanych przez histo­rię tekstu, zmian aktualizacyjnych w III akcie. Kochańczyk do ko­lekcji postaci, stworzonych w dwu­dziestolecia dorzucił bez wahania typy i typki z otaczającej nas rze­czywistości.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji