Artykuły

Warszawa. Pokaz work-in-progress "Stanów wyśnionych" z udziałem Krystyny Duniec

Centrum w Ruchu - miejsce sztuk performatywnych i warszawska grupa choreografów zaprasza 23 stycznia o godz. 19.00 na przedpremierowy pokaz pracy w procesie "Stanów wyśnionych" - najnowszego spektaklu Anny Nowickiej. Gościem, który poprowadzi rozmowę po pokazie będzie prof. Krystyna Duniec, autorka m.in. książki "Ciało w teatrze".

Wydarzenie jest częścią programu "Centrum w Procesie", którego cele jest poszerzanie dyskursu o ciele i ruchu w sztukach performatywnych, szukanie nowych sposobów mówienia o choreografii. .

Pokazy work-in-progress' to prezentacje spektakli w fazie rozwoju. Odbywają się na różnym etapie zaawansowania pracy - mogą być ukazaniem efektów pierwszych poszukiwań choreograficznych, wyników badań, fragmentów bądź szkicu całości spektaklu,eksperyment testujący konkretny pomysł. Prezentacje w Centrum w Ruchu połączone są z otwartymi rozmowami moderowanymi przez gości, osoby profesjonalnie związane ze sztuką. Spotkania work-in-progress' dają możliwość sprawdzenia, jak tworzony materiał spektaklu funkcjonuje wobec widza i rozmowy z nim - usłyszenia w jaki sposób prezentowana wersja oddziałuje, co komunikuje, jakie budzi w nim pytania. Połączenie prezentacji i rozmowy pozwala na wkroczenie we wciąż płynną przestrzeń procesu twórczego, zobaczenie pracy na etapie, w którym wciąż możliwe jest rozwijanie jej w różnych kierunkach; poznanie pytań jakie zadaje sobie twórca oraz metod, jakimi się z nimi mierzy. Jest to zaproszenie do wspólnej praktyki patrzenia, słuchania i mówienia o choreografii, o tym, jakie doświadczenie proponuje dana praca i jaką pozycję wobec niej zajmujemy. Zależy nam na usłyszeniu głosu widzów, zetknięciu z ich wrażliwością i nawiązaniu dialogu, tak aby współuczestnictwo, w różnych formach, było wpisane w spektakle, które tworzymy. Z drugiej strony, wspieranie wymiany wewnątrz środowiska tanecznego, postrzegamy jako ważne dla rozwoju twórczego każdego z nas. W ramach spotkań Centrum w Procesie realizujemy obydwa te postulaty. Chcemy by te spotkania stawały się okazją do konstruowania języka służącego komunikacji wokół choreografii eksperymentalnej.

***

O spektaklu:

Koncept, choreografia / concept, choreography: Anna Nowicka

Wykonanie, współpraca artystyczna / performance, artistic collaboration: Burkhard Körner, Aleksandra Osowicz, Weronika Pelczyńska

Dramaturgia/ dramaturgy: Eleonora Zdebiak

Muzyka / music: Wojtek Urbański

Kostiumy / costume: Kiss the future - Tanja Padan

Strona wizualna / visualities: Aleksandra Osowicz

W dialogu z / In a dialogue with: Bonnie Buckner

Realizacja techniczna / Technical realization: Łukasz Kędzierski

Produkcja / Production: Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk

Przy wsparciu / With the support of: VARP - PA - Fundusz Wyszehradzki / Stowarzyszenie L1; Hayka design store

Premiera: 30.01.2015, Studio Słodownia +3, Stary Browar, Poznań

Projekt "Stany Wyśnione" jest propozycją wielopoziomowego wykorzystania pracy ze snami i wyobraźnią w praktyce performatywnej. Czwórka performerów zabiera widzów w podróż w sferę podświadomości, zagłębiając się w świat zmysłów i wyobraźni, komponując wspólną drogę poprzez jawę i sen, łącząc pracę z wyobrażonym ze świadomymi zabiegami choreograficznymi. Proces śnienia pozwala odkrywać nieprzewidywalne, zaskakujące obrazy, stające się podstawą praktyki ruchowej i stanowiące trzon spektaklu. Świadoma praca nad "otwieraniem" materiałów sennych umożliwia stworzenie wielowarstwowego spektaklu, w którym rzeczywistość przeplata się z fikcją, a performerzy zwinnie nawigują pomiędzy realnym a wymarzonym, widzialnym a niewidzialnym, przypatrując się swoim dziełom i bawiąc się ze wzrokiem widowni.

W procesie twórczym wykorzystywane są narzędzia ze "Szkoły Wyobraźni" ("The School of Images"), takie jak procedura wizualizacji czy "otwierania snów" ("dream openingTM"), polegająca na wielopłaszczyznowej pracy z materiałem sennym: z tekstem, narracją, powtarzalnymi wzorcami i pytaniem, które tworzy jego oś kompozycyjną. Drugim podstawowym narzędziem pracy jest "zmiana perspektyw", czyli metoda przemieszczania się pomiędzy trzema specyficznymi rolami / perspektywami patrzenia: performera, świadka i obserwatora. Te trzy pozycje pozwalają zbliżyć się bądź oddalić od doświadczenia, równocześnie kontekstualizując je dla widza.

"Stany Wyśnione" poruszają temat intymności doświadczenia i stawiają pytanie o to, co się dzieje w momencie jego upublicznienia. Osobisty materiał ruchowy każdego z performerów zostanie zaprezentowany w swej "prywatnej", wrażliwej formie, wyrażonej poprzez taniec. Równocześnie, przy pomocy pracy z kamerą, przenośnym projektorem (projekcje nagrywane "na żywo" i rzutowane podczas spektaklu), przenośnymi głośnikami, osobiste doświadczenia senne, stanowiące źródło ruchu, będą amplifikowane i eksponowane jako produkt medialny, oderwany od konkretnej jednostki. Widownia będzie oglądała i doświadczała tańczących na scenie ciał, równocześnie mając dostęp do ich "filmowych" reprezentacji, słuchając zdekonstruowanych, przesuniętych przestrzennie i "uniezależnionych" od rzeczywistych ciał dźwięków. Jednostkowe spotkanie widza z performerami stanie się polem do postawienia pytania o realność doświadczenia i łatwość, z jaką wzrok może zostać zmanipulowany, wymowa gestu zdekonstruowana i przeinaczona a emocje sztucznie wykreowane.

***

Wstęp wolny

Centrum w Ruchu

ul. Żegańska 1a, Warszawa-Wawer

Dojazd: PKP Międzylesie (kolejką S1 lub autobus 521) lub przystanek Pożaryskiego (autobus 525)

Pokaz dofinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji