Artykuły

Krakow. Dwie premiery w PWST

Na dwa dyplomowe przedstawienia zaprasza PWST. 18 stycznia premiera "Dogville" Larsa von Triera w reż. Aleksandry Popławskiej a 23 stycznia "Jestem vIPem", muzyczna premiera w reż. Konrada Imieli.

Oto smutna opowieść o mieście zwanym Dogville. Leży ono w Górach Skalistych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej. To właśnie tutaj droga kończy się definitywnie w pobliżu wejścia do starej opuszczonej kopalni srebra.

Tak zaczyna się przypowieść o ludzkim okrucieństwie, która porusza bardzo istotny problem w dzisiejszym świecie - problem "obcego". Główna bohaterka - Grace - trafia jako uciekinierka do małej zapomnianej wioski i prosi mieszkańców o schronienie. Mieszkańcy Dogville przyznają jej prawo azylu. Początkowe wydarzenia nie są niczym nadzwyczajnym - przełamywanie nieufności, poznawanie się. Z czasem jednak mieszkańcy coraz bardziej uzmysławiają sobie beznadziejność położenia kobiety i jej bezbronność. Posiadając pełną kontrolę nad jej losem, stają się sadystami.

Są doskonałą ilustracją teorii Ericha Fromma, mówiącą o tym, że "rdzeniem sadyzmu jest pragnienie posiadania absolutnej i nieograniczonej kontroli nad istotami żywymi, zajęcie względem nich pozycji Boga", przy czym Fromm zaznacza, że sadyzm dotyczy szczególnie tego typu ludzi jak mieszkańcy Dogville, nieposiadających wiele i niewiele mogących, ubogich w życiowe osiągnięcia i możliwości. "Doświadczenie absolutnej kontroli nad drugą istotą ludzką, wszechmocy wobec niej w istocie tworzy iluzję przekraczania ograniczeń ludzkiej egzystencji, w szczególności dla tych, których życie wyprane jest z produktywności i radości. Sadyzm jest transformacją niemożności w doświadczenie wszechmocy, jest religią ludzkich kalek". Wybawiciele stają się oprawcami, a gangsterzy, którzy wyzwalają Grace z niewoli "dobrych ludzi", dobroczyńcami. Opowieść o miasteczku Dogville staje się przerażającym studium ludzkiego okrucieństwa.

Premiera: 18 stycznia 2016, godz. 19.00, Scena 210, ul. Straszewskiego 22, Kraków

**

Jestem VIPem

Teksty, które powstały z buntu wobec siermiężnej rzeczywistości, z bezsilności wobec konsumpcyjnego systemu, teksty polskiego hiphopu w ustach ludzi, którzy mają wszystko. Kaliber 44, Paktofonika, Grammatik, Pezet, Fisz - ich utwory materią monologów aktorskich z towarzyszeniem ekskluzywnej muzyki wykonywanej przez jazzowe trio. Jesteśmy na jakimś wysublimowanym bankiecie wśród celebrytów, młodych wilków biznesu. Pierwotna depresja blokowisk przełożona na zmanierowaną depresję elit. Oglądamy ludzi, którzy wpadli w pułapkę własnych aspiracji. Bankietowa rzeczywistość wykręca się absurdalnie. Czas przyspiesza, noc trwa półtorej godziny.

Hiphop przełomu wieków to muzyka, na której wychowało się pokolenie wykonawców tego spektaklu. To język ich rówieśników. Okazuje się intrygującą materią literacko-muzyczną, która może posłużyć do próby diagnozy dzisiejszego świata utkanego z konwencjonalnych uśmiechów, firmowych eventów i skrywania osobistych traum pod maską dobrego samopoczucia.

VIP - Very Important Persons - pani prezes, aktor celebryta, coach personalny, szefowa agencji eventowej, syn właściciela firmy, awangardowa wokalistka, modna dziennikarka - oni wszyscy pędzą na stracenie w oparach alkoholu i w dymie najwytworniejszych halucynogenów. Tylko co zaśpiewa sprzątaczka?..

Premiera: 23 stycznia 2016, godz. 19.00

Scena im. St. Wyspiańskiego, ul. Straszewskiego 22

**

Rezerwacja, informacja i sprzedaż biletów:

Dział Organizacji Teatru PWST i Promocji poniedziałek - piątek w godz. 9.00 - 15.00 oraz na godzinę przed spektaklem

tel. 12 430 15 92, e-mail: bilety@pwst.krakow.pl, www.pwst.krakow.pl

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji