Artykuły

Stół weselny jak barykada stoi przed Teatrem Śląskim

Przed schodami Teatru Śląskiego w Katowicach powstaje artystyczna instalacja promująca spektakl Wesele w reżyserii Radosława Rychcika. Jej pomysłodawcą jest Kamil Kocurek, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach.

Radosław Rychcik postanowił przenieść akcję Wesela Stanisława Wyspiańskiego do Belfastu lat 70. w Północnej Irlandii. Było to wówczas miejsce nieustających napięć pomiędzy protestantami i katolikami, ulicznych walk oraz konfliktów, często kończących się tragicznie. Instalacja przed teatrem nawiązuje do tamtej sytuacji. Bohaterowie przedstawienia, czyli młoda para, będzie musiała wywalczyć sobie prawo do miłości oraz pogodzić dwie zwaśnione i poróżnione religią i poglądami politycznymi rodziny.

Praca Kamila Kocurka, którą przechodnie mogą podziwiać przechodząc prze katowicki rynek, jest nietypowym stołem weselnym. Nietypowym, bo wzniesionym na workach wypełnionych piaskiem. Wszystko przypomina więc raczej barykady zbudowane na polu walki niż weselny stół.

— Moja praca jest z jednej strony nawiązaniem do wesela, a z drugiej do wojny. Zgodnie z adaptacją reżysera, postanowiłem skonstruować stół w kształcie litery „U". Po przeciwnych stronach mogłyby usiąść dwie skłócone rodziny. Stół ten przypomina też barykady, których pełno było na ulicach Belfastu, kiedy toczyła się tam wojna domowa. Myślę też, że w czasie wojny, gdyby jacyś zakochani młodzi ludzie nagle zechcieli się pobrać, to na takich barykadach właśnie dałoby się wznieć prowizoryczny, weselny stół i świętować — mówi Kamil Kocurek o swojej pracy.

Do czasu piątkowej premiery blat stołu pokryty zostanie obrusem, a wokół niego staną pojedyncze worki z piaskiem, na których można na chwilę przysiąść. Wszystko oplecione będzie siatką. Całość będzie można oglądać przynajmniej przez miesiąc.

— Zależało nam, by do współpracy nad instalacją zaprosić właśnie Kamila Kocurka, ponieważ jego twórczość inspirowana jest wojną i konfliktami — mówi Aleksandra Czapla-Oslislo, rzeczniczka prasowa Teatru Śląskiego. Artysta ma w swoim dorobku prace związane m.in. z konfliktami w Afganistanie, Korei Północnej, Syrii czy Hiroszimie.

Głośno o Kamilu Kocurku zrobiło się kilka miesięcy temu. Jego cykl grafik dyplomowych pod hasłem „Topografia wojny" został doceniony podczas dwóch najważniejszych polskich konkursów artystycznych. Kocurek otrzymał za nie Grand Prix podczas 9. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, Nagrodę Rektorów Akademii Sztuk Pięknych w corocznym konkursie Najlepszych Dyplomów ASP w Gdańsku oraz Nagrodę Młodych i Wyróżnienie Honorowe w ramach IX Biennale Grafiki Studenckiej w Poznaniu.

Obecnie artysta współpracuje z ASP w Gdańsku, a już w lutym w Galerii „Ateneum" w Katowicach będzie można oglądać jego najlepsze prace na indywidualnej wystawie.

Instalacja promująca nowy spektakl w Teatrze Śląskim nie jest pierwszą tego typu akcją. Wiosną minionego roku na teatralnych schodach wyrósł przedziwny las z drewna, gałęzi i wykładziny według pomysłu Matyldy Sałajewskiej, reklamujący Czarny ogród w reżyserii Jacka Głomba.

Premiera Wesela została zaplanowana na piątek 8 stycznia na godz. 19. Kolejne spektakle odbędą się 9, 10, 12 i 13 stycznia o godz. 19. Bilety: 45-60 zł.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji