Artykuły

Zabawy miłosne

"Dziewice i mężatki" wg "Uczonych białogłów" Moliera w reż. Janusza Wiśniewskiego w Teatrze Ateneum w Warszawie. Pisze Mirosław Winiarczyk w tygodniku Idziemy.

Janusz Wiśniewski zaprezentował w Teatrze Ateneum autorską wersję rzadko wystawianej sztuki Moliera "Uczone białogłowy", w której znaleźć możemy wątki z innych komedii tego wybitnego dramaturga. Od pierwszych scen jesteśmy pod wrażeniem polifonicznej formy tego spektaklu. Jak zwykle u Wiśniewskiego mamy tu do czynienia z wyrafinowaną scenografią i niezwykłymi kostiumami, inspirowanymi strojem z epoki Molierowskiej. Przedstawienie, przypominające formę teatru ulicznego lub ogródkowego, toczy się w rytm ciekawej muzyki Jerzego Satanowskiego, w stylu dynamicznej commedii dell'arte zaprawionej czarnym humorem.

Miłosne perypetie tytułowych dam z mieszczańskiego towarzystwa i równie dziwacznych panów, w ślad za Molierem, reżyser ukazuje z nutą ironii, ale i ze zrozumieniem dla ludzkich słabostek. Najważniejsza jednak jest tu - widoczna gołym okiem - satyra na feminizm i ideologię gender. I to nadaje spektaklowi smaczek aktualności! Sławni i znani doskonale aktorzy Teatru Ateneum są tu chwilami ucharakteryzowani nie do poznania. Grają dynamicznie, w pełni wpisując się w reżyserską wizję Janusza Wiśniewskiego. Niektórzy mężczyźni grają role kobiece, a kobiety męskie. Warto jednak podkreślić, że przedstawienie kończy się morałem, że najważniejsza jest tradycyjnie pojęta miłość.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji