Artykuły

Złoto Renu

Po tylu superwidowiskach operowych w Hali Ludo­wej, po wspaniałym wysta­wieniu "Giocondy" na Odrze, pa­ni dyrektor Opery Dolnośląskiej Ewa Michnik obiecuje nam wy­stawienie całej, olbrzymiej tetralogii "Pierścień Nibelungów" Ry­szarda Wagnera. W ubiegłą sobo­tę, 18 października, w Hali Ludo­wej odbyła się już premiera pro­logu tetralogii "Złoto Renu".

Nareszcie Wagner we Wrocła­wiu. Wielkie przedstawienie, do­skonałe zarówno muzycznie, gło­sowo, jak i inscenizacyjnie!

Na kolosalnej scenie Hali Lu­dowej ogromne podesty, tworzą­ce świetną, funkcjonalną podsta­wę do akcji rozgrywającej się na tle ogromnej ściany rozpięte­go na stalowych masztach płóciennego horyzontu na którym - grą świateł są wyczarowywane to głębiny wód Renu, to arkady i portale pałaców bogów ger­mańskich, to lochy Nibelungów. W tej niezwykłej dekoracji Wal­demara Zawodzińskiego reżyser Hans Peter Lehmann prowadzi pełną dramatycznych spięć akcję dramatu.

W przedstawieniu premiero­wym, 18 października, brali udział polscy artyści, znakomicie śpiewając jakże trudne wokalnie wagnerowskie partie. W moim li­ście nie mam miejsca na szcze­gółowe recenzowanie wszystkich śpiewaków. Było to jednak przedstawienie historyczne wymienię więc wszystkich, stanowiących świetną obsadę tego wielkiego przedstawienia: Wotana - wład­cę bogów - śpie­wał gościnnie Bogusław Szynalski, Donnera - boga piorunów - Zbigniew Kryczka, Froha - boga deszczu - Andrzej Kalinin, Locha - boga ognia - gościnnie Paweł Wunder, Albericha - karła Nibelunga - Maciej Krzysztyniak, Mime - ko­wala Nibelunga - Edward Kul­czyk, Fasolta - olbrzyma - gościn­nie Paweł Izdebski, Fafnera - ol­brzyma - Wiktor Gorelikow, Fricke - małżonkę Wotana - Elżbieta Kaczmarczyk-Janczak, Freję - boginię miłości - Aleksandra Lemiszka, Erdę - boginię Ziemi - Barbara Krahel, trzy Córy Renu - Aleksandra Buczek, Ewa Czer­niak, Dorota Dutkowska.

Piękne, stylowe kostiumy, pod­kreślające charaktery postaci, projektowała Małgorzata Słoniowska.

Dyrektor Ewa Michnik znako­micie prowadziła ogromną, bar­dzo dobrze grającą pod jej ręką orkiestrę, świetnie kierując wiel­kim, trwającym dwie i pół godzi­ny, bez przerwy, przedstawieniem.

A teraz kilka stów o dziesiątym, jubileuszowym Festiwalu Muzy­ki Wiedeńskiej, której ostatni 5. koncert we Wrocławiu, z okazji święta narodowego Austrii, od­będzie się jutro, 25 października. Dzięki wytrwałości, pracowitości i uporowi rozmiłowanego w mu­zyce wiedeńskiej wybitnego dy­rygenta Jana Ślęka, Festiwal Wiedeński stał się bardzo popu­larnym i lubianym przez wro­cławską publiczność wydarze­niem w kalendarzu muzycznym stolicy Dolnego Śląska.

Tradycyjnie festiwal rozpoczął się w Auli Leopoldyńskiej kon­certem młodych śpiewaków, któ­rym towarzyszyła Wrocławska Orkiestra Festiwalowa im. J. Straussa pod dyrekcją Miłosza Kejczego. Wiedeńskie piosenki śpiewał wspaniale znakomity te­nor Ryszard Karczykowski. Prze­boje skrzypcowe grał świetny skrzypek Wiktor Kuzniecow, za­powiadała Elżbieta Szomańska. Piękny koncert - szkoda, że na sali nie było kompletu słucha­czy.

18 października w Oratorium Marianum koncert zespołu Cyga­nów węgierskich z Budapesztu.

W niedzielę 19 października koncert galowy Wrocławskiej Or­kiestry Festiwa­lowej pod dyrek­cją Jana Ślęka, śpiewały dwie urocze panie z Poznania - Małgorzata Mierczak, Roma Jakubowska-Handke i tenor Dymitr Fomenko, na skrzypcach grała Julia Smo­leń.

I jeszcze wiadomość z zamku w Kraskowie. Jak wiadomo, ten zupełnie zniszczony w czasie wojny barokowy zamek odre­staurował marszand i kolekcjo­ner z Wiednia Thomas Gamperl. Wiosną 1996 roku zawiązano w Wiedniu Forum Zamku Krasków, mające za zadanie spotkania, wymiany i porozumienia między Polską i Austrią, między Wschodem i Zachodem. Jesienią 1997 roku powołano polskie Fo­rum, mające identyczne założe­nia i cele. 10 października w zamku - pałacu Krasków - od­było się uroczyste otwarcie wy­stawy prac młodego artysty au­striackiego Nikolausa Eberstallera, pierwszego stypendysty Fo­rum, który w ramach programu prowadzonego przez Fundację Zamku Krasków spędził lato pra­cując w dawnych pałacowych stajniach - obecnie zamienio­nych w przestronne malarskie atelier. Patronat nad wystawą ob­jął konsul generalny Niemiec dr Peter Ohr, który w obecności licz­nych gości z Wiednia, Berlina, Wrocławia i Warszawy dokonał uroczystego otwarcia wystawy.

Droga Pani Ewo, proponuję wycieczkę do pięknego Krasko­wa.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji