Artykuły

Jelenia Góra. Premiera "Audiencji III czyli Raju Eskimosów"

Na Scenie Studyjnej j Teatru im. Norwida trwają ostatnie przygotowania do spektaklu "Audiencja III czyli Raj Eskimosów" pióra Bogusława Schaeffera w reżyserii Wojciecha Ziemiańskiego.

Premiera zaplanowana jest na 20 listopada, dzięki uprzejmości dyrektora teatru Piotra Jędrzejasa.

Będzie to swoisty benefisowy spektakl Renaty Pałys i Macieja Tomaszewskiego, pary aktorów teatralnych, filmowych i telewizyjnych, którzy 35 lat wstecz - za dyrekcji Aliny Obidniak - debiutowali na deskach jeleniogórskiego Teatru im. Norwida w dramacie austriackiego pisarza Ödöna von Horvátha "Opowieści Lasku Wiedeńskiego" w reżyserii Włodzimierza Nurkowskiego. Renata Pałys wcieliła się wówczas w postać niepozornej, chorej umysłowo panny Emmy, a Maciej Tomaszewski wystąpił wtedy jako artysta z zespołu kabaretu.

Renata Pałys telewidzom kojarzy się jednak przede wszystkim z rolą złośliwej Heleny Paździoch w sitcomie Polsat "Świat według Kiepskich", w którą gra od roku 1999. A Maciej Tomaszewski, aktor wrocławskiego Teatru Współczesnego, powszechnie stał się znany jako Marek Żukowski, lekarz ginekolog w Szpitalu Kolejowym we Wrocławiu, z opery mydlanej "Pierwsza miłość", emitowanej przez telewizję Polsat od roku 2004.

Spektakl reżyseruje Wojciech Ziemiański, który w latach 1978-79 i 1986-87 związany był z jeleniogórskim Teatrem im. Norwida, a od roku 1987 jest aktorem wrocławskiego Teatru Polskiego. Co ciekawe, w 1986 roku na Scenie Studyjnej Teatru im. Norwida Wojciech Ziemiański pod opieką artystyczną Krystiana Lupy wraz z Ewą Sobiech był współrealizatorem i wykonawcą "Audiencji III (Raj Eskimosów)" Schaeffera.

"Audiencja III czyli Raj Eskimosów" została napisana dla dwójki aktorów, którzy mają przedstawić powierzchowność dialogu dwojga ludzi. On - prelegent, profesor, kochanek, mężczyzna, aktor... otrzymuje w tym utworze partnerkę: nieznajomą, uczennicę, przyjaciółkę, towarzyszkę życia, kochankę, wroga, autorka... - zależnie od sceny.

W sztuce dominującym tematem staje się dialog kontrast między płciami. Autor rozpisał na dialogowe partie niejednolity emocjonalny związek profesora i uczennicy, ujawniający czasem swoje miłosne zabarwienie. Kobieta jest tutaj postacią, która za sprawą cech przypisanych przez przewrotną naturę żeńskiej płci potrafi zburzyć nawet racjonalną sytuację i rozbudzić kreatywną siłę fantazji. Mężczyzna nie znajduje w sobie na tyle silnej woli, by oprzeć się wyobraźni i - co tu ukrywać - biologicznej przewadze swojej partnerki. Sztuka pełna dynamiki scenicznych sytuacji składa się z wielu błyskotliwych dialogów, często o filozoficznym charakterze i o dowcipnych puentach.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji