Artykuły

Wstrząsające "Dialogi karmelitanek"

Przedstawienia, jakie w Teatrze Wielkim wyreżyserował Krzysztof Kelm, nie powstydziłyby się najwspanialsze teatry operowe świata. Ascetyczne, a zarazem monumentalne, kryształowo czyste w formie, inteligentne, zachwycające plastyką, głęboko poruszające i nowoczesne.

"Dialogi karmelitanek" Francisa Poulenca to opera nie mająca jeszcze 50 lat. W formie odległa jest o wieki od stylu wielkiej opery francuskiej, nic nie łączy ją z operą włoską, nie ma także charakteru wagnerowskiego dramatu. Kompozytor zrezygnował całkowicie ze struktury numerowej, całą uwagę skupiając na dialogach właśnie. Ich treści i emocjom podporządkowana jest muzyka. Momentami lirycznie delikatna, w przeważającej jednak mierze pełna napięć i dramatycznego ładunku.

Treść opery niemal całkowicie wypełniają rozmowy zakonnic: filozoficzne i mądre, traktujące o wierze, pracy, rozwadze, lojalności. Wreszcie o uczciwości wobec innych i samego siebie, o determinacji, posłuszeństwie. Poulenc pięknie ilustruje stany ducha i umysłów bohaterek, by w kilku scenach osiągnąć mistrzostwo. A Kelm nie tylko wczytał się w libretto i wsłuchał w muzykę, ale wczuł w klimat klasztornej reguły i rewolucyjnej Francji.

W rolach głównych występują: Monika Cichocka, Donata Hoppel, Jolanta Gzella, Tomasz Madej, dyryguje Tadeusz Kozłowski. Przedstawienie po długiej przerwie przypomni Teatr Wielki w czwartek i piątek 25 kwietnia o godz. 18.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji