Artykuły

Operowe arie w Teatrze Muzycznym

Festiwal Gdynia Classica Nova ma coraz wyższe aspiracje, a prawdziwe tłumy na inauguracji pokazały, że ma on swoją publiczność - pisze Maja Korbut w Polsce Dzienniku Bałtyckim.

Należę do tej nielicznej części słuchaczy, którzy nie przepadają za galami operowymi, popisowe arie uznając raczej za integralne części większych dzieł scenicznych. Niedzielny koncert inaugurujący festiwal Gdynia Classica Nova pokazał mi, że po pierwsze - jestem w marginalnej mniejszości, po drugie zaś - że bardzo się myliłam. Dawno już z żadnego koncertu nie wyszłam w tak dobrym nastroju, a to poczucie podziela na pewno ponadtysiącosobowa publiczność, która niemal do ostatniego miejsca wypełniła widownię Teatru Muzycznego w Gdyni. Już sama frekwencja na tym koncercie pokazuje, że festiwal ma coraz wyższe aspiracje i z pewnością jest zjawiskiem potrzebnym i pożądanym.

Orkiestra Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod wodzą Massimiliano Caldiego grała jak na skrzydłach. Pierwszy dyrygent gdańskiej filharmonii w repertuarze operowym wyraźnie czuje się znakomicie. Na tle orkiestry błyszczeli soliści - ze zrozumiałych przyczyn nagłośnieni, co niestety zawsze nieco zaburza odbiór. Katarzynie Dondalskiej (sopran) nie można jednak odmówić perfekcyjnie wykonanych nawet najtrudniejszych koloratur oraz niewątpliwego uroku scenicznego. Ze świetnym barytonem Robertem Gierlachem tworzyli perfekcyjny duet.

Kompozytorzy operowi zwykle najbardziej efektowne arie przeznaczają sopranom, pozostawiając mezzosopranistkom nieco mniejsze pole do popisu. Magdalenie Lewandowskiej udało się jednak zabłysnąć w - jak dla niej napisanej - ognistej Habanerze z opery "Carmen"; wzruszająco wykonała także "Mon coeur s'ouvre a ta voix" z opery "Samson i Dalila" Camille'a Saint-Saensa. W gronie solistów najsłabiej wypadł niestety tenor Dariusz Stachura, którego głos wydawał się zbyt siłowy i zaciśnięty. Nie wpłynęło to jednak szczególnie negatywnie na odbiór całej gali. Zachwycona publiczność wymogła oczywiście bis, którym okazało się słynne Libiamo z "Traviaty" Verdiego. Ten "toastowy" fragment idealnie podsumowywał szampański nastrój, jaki panował tego wieczoru na sali.

Operowe tematy były tematem przewodnim koncertu inaugurującego tegoroczną edycję Gdynia Classica Nova, ale będą także główną częścią kolejnych koncertów. W ramach festiwalu przygotowano także operowy edukacyjny koncert dla dzieci; koncert "Wielcy Mistrzowie opery romantycznej" czy projekcje filmowe o tematyce operowej.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji