Rewolucja w operze
4 marca o godz. 19 scena łódzkiego Teatru Wielkiego stanie się miejscem polskiej prapremiery opery Francisa Poulenca "Dialogi karmelitanek". Nieczęsto istotą dzieła operowego staje się nie śpiew, a dialog. Libretto dzieła - autorstwa kompozytora - przetłumaczono na polski (R. i A. Kołakowscy). By uniknąć trudności w zrozumieniu tekstu poprawiono nieco akustykę sali Teatru Wielkiego dyskretnym nagłośnieniem, do współpracy zaproszono konsultanta od dykcji.
Opartą na faktach z okresu rewolucji francuskiej historię uwięzienia i stracenia szesnastu zakonnic z klasztoru karmelitanek ujmuje dzieło Poulenca w formę szeregu rozmów - scen muzycznych, bez tradycyjnych arii.
Reżyserem i scenografem spektaklu jest Krzysztof Kelm, twórca, mający w swoim dorobku realizacje dla wielu polskich teatrów dramatycznych i Teatru Telewizji, scenografie do programów "Ogród Sztuk", "Szansa na sukces", "Magazyn Teatralny".
Muzyczna strona przedstawienia spoczęła w rękach Tadeusza Kozłowskiego. W zdominowanej przez głosy żeńskie obsadzie solistów w sobotniej premierze wystąpią: Monika Cichocka (siostra Blanche), Jolanta Gzella (Przeorysza Karmelu, matka Henrietta od Jezusa), Krystyna Rorbach (Nowa Przeorysza, matka Maria od św. Augustyna), Agnieszka Makówka (Matka Maria od Inkarnacji), Donata Hoppel - gościnnie (siostra Konstancja od św. Dionizego), Zenon Kowalski (Markiz de la Force), Tomasz Madej (Kawaler de la Force).