Artykuły

"Agatka" Hollanda

Niedawno ukazał się interesujący album z koncertowym nagraniem śpiewogry Jana Dawida Hollanda "Agatka, czyli przyjazd Pana" do libretta Macieja Radziwiłła - pisze ks. Arkadiusz Jędrasik w Naszym Dzienniku.

Ten działający i osiadły w Polsce niemiecki kompozytor urodził się 17 marca 1746 r. w St. Andreasbergu k. Hanoweru, a zmarł 26 grudnia 1827 r. w Wilnie. W swoim dorobku ma symfonie, utwory kameralne, dwie opery - "Agatka, czyli przyjazd Pana" i "Cudzy majątek nikomu nie służy", oratoria, balety.

Zgodnie z duchem czasów, w których żył kompozytor, oraz z zaleceniami króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, w repertuarze operowym tamtych czasów figurowały nie tylko komediowe gatunki opery włoskiej, francuskiej, śpiewogry niemieckie, ale też i polskie. Stąd tak popularna była wtedy "Agatka" Hollanda. Zadecydowały o tym zarówno postulaty oświeceniowe, głoszące kultywowanie języka narodowego i rodzimej twórczości, jak i wyjście naprzeciw mieszczańskiemu odbiorcy.

Niniejsze nagranie jest jedyną okazją do usłyszenia tej zabawnej polskiej opery będącej przykładem klasycznej komedioopery o charakterze popularnym, gdzie obok partii mówionych mamy wstawki muzyczne (piosenki, proste arie lub ansamble). Maciej Radziwiłł napisał interesujące libretto, gdzie chłopi mówią gwarą (mazurzenie), a szlachta językiem literackim. Szczególnie wyróżniają się w "Agatce" postacie, których nazwiska mówią same za siebie: Pijaszko, Plociuchowa. Sama Agatka to sentymentalna amantka, Antek Całka zaś to polski odpowiednik Figara. Rzecz dzieje się na wsi, przed przyjazdem Pana. Mamy tu miłość i intrygę, które powodują, że słucha się tego dzieła z wielką przyjemnością i zaciekawieniem. O muzyce "Agatki" Bogusławski napisał: "Rzecz prosta, wieśniaczymi śpiewy i tańcami przeplatana". Całość otwiera instrumentalna symfonia, a kończy finałowy marsz, w środku mamy 9 arii, 2 duety, 3 tria i 2 sekstety.

Wśród wykonawców na największe uznanie zasługują Marta Boberska [na zdjęciu] i Piotr Zawistowski, artyści o wielkiej kulturze wykonawczej; pozostali nie wychodzą ponad przeciętność wokalną. Dobrze brzmią ze sobą głosy solistów i poszczególne instrumenty, przez co wykonanie jest bogate kolorystycznie. Nie brakuje tu witalności, energii oraz prostoty muzykowania i wirtuozerii. Wielkie brawa dla kompozytora za tak dobre rzemiosło i bogate inspiracje, a dla muzyków, że dobrze oddali jego zamysł.

Na okładce umieszczono obraz Canaletta "Widok łąk wilanowskich". Pozostaje tylko mieć nadzieję, że album ten znajdzie się w sklepach płytowych, by dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, bo muzyka jest tego warta. Przy okazji: wydawca mógłby wreszcie zadbać o swoją stronę internetową, która nie jest aktualizowana od kilku lat!

Jan Dawid Holland (1746-1827), Agatka, czyli przyjazd Pana, operetka w trzech aktach; Marta Boberska - sopran, Ryszard Minkiewicz - tenor, Anna Mikołajczyk - sopran, Mirosław Borczyński - baryton, Wojciech Gierlach - bas, Bogdan Makal - bas, Piotr Zawistowski - bas, Concerto Polacco, Marek Toporowski - dyrygent; Musicon MCD036 (96'19", 2CD), Dystrybucja: Musicon, musicon@musicon.pl, tel. (022) 847 16 22, tel./fax 835 26 25

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji