Artykuły

Na scenach Poznania (fragm.)

(...)POLSKI z kolei wystąpił w tym sezonie z miejsca aż z dwiema prapremierami: polską prapremierą współczesnego dramatu angielskiego Ed­warda Bonda "Ocaleni" i z pier­wszym wystawieniem nowej sztuki Jarosława Abramowa "Darz bór"." Obydwie reżysero­wał Andrzej Witkowski. "Ocaleni" to sztuka mocna i okrutna, do czego nas już Bond od lat przyzwyczaja (dość zacytować warszawskiego "Lira"), autor uważa bowiem - i trudno mu od­mówić racji - że obojętność na los drugiego człowieka oraz ro­dzące się z niej okrucieństwo i bezwzględność w stosunkach międzyludzkich są największym złem naszego wieku i najsilniej­szym zagrożeniem przyszłości. Sztuka ukazuje przeciętną ro­dzinę angielską - rodziców z dorastającą córką - i właśnie tu między oglądaną przez nich telewizją a siadaniem do stołu jesteśmy świadkami tragedii, która się przez ten dom prze­wala.

Nic tu nikogo nie dziwi i nie gorszy, ani wiecznie rozkrzycza­na matka (Halina Dobrucka), ani przesypiająca się z chłopaka­mi córka (Marzena Trybała), ani nawet jej dziecko i dalsze związane z nim okropności (ukamieniowanie niemowlęcia). Każdy żyje chwilą, sam dla siebie, płyt­ko, głupio, nawet zbrodnie są tu bezsensowne, a i one mijają bez większego wrażenia, po czym wszystko wraca do stanu wyjś­ciowego.

Język, jak przystało na współ­czesność i tego typu bohaterów, niebanalny i raczej gruby. Dość powiedzieć, że na jednym z pier­wszych przedstawień jakaś obu­rzona poznanianka na znak pro­testu walnęła krzesłem z loży pierwszego piętra na dół - po czym świątynię sztuki opuściła. W efekcie została tym czynem rozsławiona przez całą prasę krajową, ale fakt faktem, że zainteresowanie spektaklem jest w mieście duże.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji