Artykuły

Wielka magia

Historia tej drobnej, towarzysko-erotycznej intrygi zaczyna się niewinnie - młody męż­czyzna wynajmuje prestidigitatora, by za pomocą magicznej sztuczki odwrócił uwa­gę zazdrosnego męża od pięknej acz wia­rołomnej żony i umożliwił kochankom spę­dzenie kwadransa sam na sam. Beztroski żart nieoczekiwanie przeradza się w praw­dziwy dramat oszukanego męża, wpędzo­nego w pułapkę psychicznej zależności od mistrza "wielkiej magii". Życie składa się bowiem - twierdzi autor - tyleż z ułudnych prawd, co bolesnych złudzeń, a najgorzej to pomylić jedno z drugim. "Wielka magia" to sztuka z pogranicza dramatu realistycz­nego, komedii, czasem wręcz farsy, nie po­zbawiona jednak elementów tragizmu, co czyni z niej - niezależnie od bogactwa treści - fascynujący materiał dla teatralnych twórców. Nic dziwnego, skoro autor, Edu­ardo de Filippo, był człowiekiem teatru "od urodzenia". Ten włoski dramaturg, reżyser i aktor, jeden z najciekawszych twórców XX wieku (1900 -1984) był synem kome­diopisarza i impresaria Eduarda Scarpetty. Przez pewien czas współpracował z Pirandellem (min. wspólnie napisali "Nowe ubranie"), a od dzieciństwa z bratem i sio­strą bawili się w teatr później zaś wspólnie go tworząc.

Pracownia

X
Nie jesteś zalogowany. Zaloguj się.
Trwa wyszukiwanie

Kafelki

Nakieruj na kafelki, aby zobaczyć ich opis.

Pracownia dostępna tylko na komputerach stacjonarnych.

Zasugeruj zmianę

x

Używamy plików cookies do celów technicznych i analitycznych. Akceptuję Więcej informacji